Inwestycje w drukowanie

HP wchodzi na rynek systemów druku masowego zarezerwowany do tej pory dla takich potentatów, jak Canon, Oce, Ricoh i Xerox.

HP wchodzi na rynek systemów druku masowego zarezerwowany do tej pory dla takich potentatów, jak Canon, Oce, Ricoh i Xerox.

HP coraz większy nacisk kładzie na rozwój swojego największego i przynoszącego gros zysku działu Imaging & Printing. W sierpniu br. firma ogłosiła plan wprowadzenia do końca roku 158 nowych lub ulepszonych drukarek, skanerów, projektorów, aparatów cyfrowych i urządzeń wielofunkcyjnych. Imaging & Printing jest jedynym działem, który odnotował wzrost przychodów w zakończonym w październiku 2003 roku finansowym.

Wyniosły one 22,6 mld USD (31% obrotów całej firmy), a zysk operacyjny na tej części działalności HP osiągnął wartość 3,6 mld USD (75%).

Na podbój nowego rynku

Pod koniec listopada br. HP zaprezentował nową serię urządzeń wielo-funkcyjnych z serii LaserJet 9000. Choć wprowadzenie kolejnych modeli drukarek przez HP mogłoby się wydawać standardową, prawie comiesięczną premierą, to w tym przypadku warto podkreślić, że firma wchodzi na nowe segmenty rynku. LaserJet 9055, 9065 i 9085 drukują bowiem z prędkością odpowiednio: 55, 65 i 85 str./min. Dotychczas najwydajniejsze urządzenia HP osiągały wydajność nie większą niż 50 str./min. Ceny tych urządzeń to odpowiednio: 18, 25 i 37 tys. USD.

Warto zauważyć, że nowe urządzenia LaserJet serii 9000 są średnio- lub wysokonakładowymi kopiarkami z funkcją drukowania. Dotychczas w tym segmencie rynku dominowały takie firmy, jak Xerox, Canon, Oce i Ricoh/Nashuatec/Gestetner. HP był praktycznie nieobecny. Rozszerzanie oferty na nowe, nieopanowane jeszcze przez HP segmenty, nie jest jednak zaskoczeniem. Już dwa lata temu firma przejęła bowiem producenta urządzeń poligraficznych Indigo, zapowiadając, że planuje rozszerzenie oferty o kolejne typy sprzętu drukującego, przede wszystkim rozwiązania do masowych wydruków.

Poszukiwanie wzrostu

Wyniki HP w 2003 roku finansowym (w mld USD)

Wyniki HP w 2003 roku finansowym (w mld USD)

Zainteresowanie tym segmentem rynku jest próbą poszukiwania nowych obszarów, które umożliwiłyby firmie utrzymanie wzrostu sprzedaży i zysków. Mimo że cyfrowe urządzenia wielofunkcyjne pod względem wielkości sprzedaży zdominowały rynek biurowego sprzętu drukującego, drukują one zaledwie 4% wszystkich stron, których liczba jest oceniana na 18,4 mld rocznie. Pozostałe 96% to druk książek, czasopism, gazet, opakowań, broszur itp. drukowanych nadal przy użyciu metod tradycyjnych, tj. przy wykorzystaniu druku offsetowego. Te 96% procent - jak mówi Vyomesh Joshi, szef działu Imaging & Printing w HP - interesuje jego firmę. "Wiemy jednak, że przed nami jeszcze długa droga" - dodaje. Na rynku druku masowego HP od sierpnia br. współpracuje z firmą Konica, od której kupuje elementy drukujące.

W ostatnich miesiącach nastąpiło zahamowanie wzrostu sprzedaży drukarek, zwłaszcza monochromatycznych. Można odnotować jedynie 20-proc. wzrost sprzedaży kolorowych drukarek stronicowych. Ma to istotny wpływ na perspektywy rozwoju HP, który opanował ponad połowę rynku drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych. Minusem tego jest jednak zwiększona zależność firmy od zmian popytu na tym rynku. HP trudniej jest odnieść sukces, odbierając kilka procent udziałów innym, znacznie mniejszym producentom.

Dlatego też nadzieją dla HP jest wzrost popularności druku cyfrowego. Według przewidywań przedstawicieli HP już w 2006 r. ponad 50% wszystkich dokumentów marketingowych będzie tworzone przy wykorzystaniu technologii cyfrowych. Dlatego też, choć pod względem liczby sprzedawanych urządzeń drukarki i kopiarki wysokonakładowe mają minimalny udział w rynku, ich użytkownicy są wyjątkowo atrakcyjnym odbiorcą materiałów eksploatacyjnych. Podstawowe zalety druku cyfrowego to możliwość personalizacji materiałów drukowanych i opłacalnego drukowania średnich nakładów (500-1000 sztuk).

W pogoni za konkurencją

Sukces w nowym segmencie rynku zależy jednak nie tylko od wprowadzenia do oferty odpowiedniego sprzętu, lecz także od organizacji kanałów sprzedaży. Wprowadzane obecnie przez HP wysoko wydajne kopiarki są często oferowane na zasadach leasingu lub outsourcingu. Użytkownik płaci nie za sprzęt, ale za każdą wydrukowaną kopię. Tego typu kanały sprzedaży od lat są rozwijane przez takie firmy, jak Xerox, Ricoh, Oce i Canon. HP pozostaje jeszcze daleko w tyle.

HP rozwija ofertę drukarek i kopiarek biurowych w kierunku wysoko wydajnych urządzeń wielofunkcyjnych - oddziałowych, korporacyjnych i cyfrowego sprzętu poligraficznego. Warto zauważyć, że w przeciwną stronę rozwijają oferty inni producenci. Przykładowo, Xerox, który ma mocną pozycję na rynku urządzeń drukujących o dużej wydajności, uzupełnia ofertę drukarkami i kopiarkami dla biur oraz klientów indywidualnych. Szeroka oferta zwiększa bowiem siłę przetargową producenta w przypadku dużych korporacji.

Atutami na rynku druku masowego firm, takich jak Xerox, Canon czy Ricoh, są długoletnie doświadczenie i znajomość technologii. Muszą one jednak obecnie rozwijać oprogramowanie do zarządzania sprzętem i jego funkcje sieciowe, aby utrzymać pozycję i nie stracić udziałów na rzecz HP. Canon wprowadził niedawno nową serię urządzeń wielofunkcyjnych imageRunner o prędkości druku 22-60 str./min. Najważniejsze zawarte w nich ulepszenia dotyczą oprogramowania i funkcji sieciowych. ImageRunner wykorzystują platformę Canon MEAP (Multifunctional Embedded Application Platform), która pozwala na tworzenie i uruchamianie na nich aplikacji Java modyfikujących lub dopasowujących ich funkcjonalność do indywidualnych wymagań użytkownika.

Drukarki cyfrowe drukują zaledwie 4% wszystkich stron, których liczba jest oceniana na świecie na 18,4 mld rocznie.