Inwestycje tygrysa

Tajwański Acer zamierza dorównać amerykańskim potentatom rynku PC.

Tajwański Acer zamierza dorównać amerykańskim potentatom rynku PC.

"Inwestycja w ludzi, a nie tylko w nowe technologie ma przynieść sukces na rynkach światowych koncernowi Acer" - stwierdził prezes firmy Stan Shih na tegorocznym spotkaniu z partnerami handlowymi z całego świata. Specjalnie powołana grupa 200 menedżerów ma zająć się promocją marki i zwiększaniem sprzedaży jej produktów w różnych krajach.

Acer należy do czołowych firm tzw. "azjatyckich tygrysów" - szybko rozwijających się krajów Dalekiego Wschodu. Po osiągnięciu pozycji największego na Tajwanie producenta komputerów, wszedł do pierwszej 10 na świecie. Oprócz komputerów PC, produkuje serwery, notebooki, skanery, monitory, akcesoria (klawiatury, myszy), a także pamięci DRAM i elementy sieciowe (karty sieciowe, huby, routery).

Dynamiczny, kilkudziesięciu procentowy wzrost przychodów firmy został w 1996 r. gwałtownie zahamowany. Główną przyczyną był szybki spadek cen pamięci DRAM i mały popyt na komputery PC na rynku amerykańskim. O ile nastąpi stabilizacja na rynku pamięci półprzewodnikowych, to - jak przewiduje Stan Shih - w br. koncern osiągnie jednak wysoki 20% wzrost przychodów.

Ambitne inwestycje

Acer jest postrzegany przede wszystkim jako producent komputerów PC. Na początku tego roku, po przejęciu oddziału Texas Instruments wytwarzającego komputery przenośne, Acer dołączył do czołówki światowych producentów notebooków, oferując zarówno własne modele tych urządzeń, jak i te, które zostały opracowane przez TI.

Jak przyznają przedstawiciele firmy, jednym z ważnych zadań, jakie stoi przed koncernem, jest promocja marki i zdobycie odbiorców na rynku korporacyjnym, który zapewnia wyższe zyski. Już obecnie Acer produkuje serwery, sprzęt sieciowy, komputery PC i notebooki, które umożliwiają oferowanie kompletnych systemów dla przedsiębiorstw. Jednocześnie firma zamierza uruchomić produkcję komputerów NetPC. "Dla producentów PC uruchomienie wytwarzania NC lub NetPC nie stanowi problemu, a cały rozgłos wokół nowych platform ma charakter marketingowy" - powiedział Stan Shih.

Acer zamierza inwestować w rozwój wytwarzania standardowych elementów sieciowych (sprzęt LAN, ISDN, huby, routery), nowoczesny sprzęt do telekomunikacji bezprzewodowej (telefony GSM, anteny satelitarne), jak również w systemy telekomunikacyjne.

Już obecnie firma oferuje płaskie monitory LCD (12,1" oraz 13,3") dla komputerów stacjonarnych, których ceny mają nie przekraczać 1000 USD. W najbliższym czasie koncern zamierza utworzyć nową firmę, która będzie wytwarzać wyświetlacze plazmowe o wymiarach 20-100" przeznaczone dla użytkowników domowych oraz do prezentacji.

Jednocześnie Acer zamierza utworzyć specjalny fundusz przeznaczony do wspierania inwestycji w innych niezależnych firmach i ich włączanie do struktury koncernu. Początkowo będzie on dysponował kwotą 85 mln USD, która ma być w najbliższym czasie zwiększona do ok. 1 mld USD. Podstawowym jego celem jest utworzenie i wprowadzenie na rynek giełdowy 21 firm grupy Acer do 2000 r.

Nietypową inwestycją jest utworzenie tzw. Aspire Park - Acer rozpoczął na obszarze 172 ha w okolicach Taipei budowę kompleksu składającego się z osiedla mieszkaniowego dla 12 tys. ludzi z pełną infrastrukturą (tereny rekreacyjne, rezerwat przyrody, szkoły, centrum handlowe) oraz zakładów produkcyjnych i badawczo-rozwojowych, w których zatrudnienie znajdzie ok. 10 tys. osób. Inwestycja ma zostać zakończona w ciągu 10-15 lat. Jej koszt jest szacowany na 4 mld USD, ale wartość rocznej produkcji kompleksu ma wynieść ok. 8 mld USD.

Oprogramowanie z Tajwanu

Acer, podobnie jak większość firm tajwańskich, zajmuje się przede wszystkim produkcją sprzętu. Sytuacja ta może jednak ulec zmianie, bowiem prezes Stan Shih zapowiedział, że planowane są duże inwestycje w rozwój produkcji oprogramowania - do 2010 r. jego wytwarzanie ma przynieść aż 33% zysków (15% obrotów) grupie Acera.

Firma nie będzie jednak bezpośrednio konkurować z takimi potentatami, jak Microsoft, zwłaszcza na rynku amerykańskim i europejskim, ograniczając się na razie do rozwoju lokalnego oprogramowania przede wszystkim na rynek krajów azjatyckich i Ameryki Południowej oraz gier interaktywnych, przeznaczonych na rynki zachodnie. Do roku 2010, software ma być oferowany przez ok. 100 różnych firm, w których Acer Group Inc. będzie miał swoje udziały.

Tajwańska jakość

Produkty firm z krajów Dalekiego Wschodu, takich jak: Tajwan, Korea lub Singapur, są dobrze znane na rynkach europejskich. Znacznie niższe niż w przypadku znanych marek zachodnich, ceny komputerów, elementów lub urządzeń peryferyjnych powodowały, że były one znacznie bardziej dostępne. Niestety, jakość taniego sprzętu była też niska. Dlatego też utrwaliła się opinia, że produkty z tego regionu są tanie, ale zawodne. Wydaje się, że w ostatnich latach sytuacja wyraźnie ulega zmianie.

Acer współpracuje ze znanymi firmami amerykańskimi, takimi jak: Texas Instruments lub 3Com, a także jest producentem OEM komputerów dla m.in. IBM, Hitachi i Fujitsu-ICL. Fabryki Acera na Tajwanie (np. w Hsin-chu, Taoyuan), a także w Chinach (specjalna strefa ekonomiczna w Suzhou) są nowoczesnymi zakładami o standardzie amerykańskim. Potwierdzeniem jakości procesu produkcyjnego są nie tylko certyfikaty ISO, ale również widok schodzących z taśmy w fabryce Acera komputerów IBM PC Aptiva.

Acer inwestuje rocznie w badania i rozwój ok. 5% swoich przychodów. Jest to wysoki poziom nie tylko w porównaniu do innych firm z Dalekiego Wschodu, ale także w warunkach europejskich lub amerykańskich.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200