Inwestycje Amazona w Polsce

Jak podaje firma konsultingowa Keystone, Amazon zainwestował do tej pory w Polsce ponad 18,5 mld zł. Kwota ta obejmuje zarówno wydatki kapitałowe poczynione na infrastrukturę, w tym m.in. na centra logistyczne, biura korporacyjne i zaplecze technologiczne, jak i na działalność operacyjną.

Grafika: Amazon

Keystone podaje też, że inwestycje Amazona w Polsce przekroczyły 20 mld zł wpływu do polskiego PKB i firma stworzyła dotychczas w Polsce łącznie ponad 70 000 bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy, zatrudniając zarówno wysokiej klasy ekspertów, w tym specjalistów IT, jak również pracowników o zróżnicowanych kompetencjach.

W 2021 r. liczba małych i średnich przedsiębiorstw sprzedających na platformie Amazon znacząco wzrosła o ok. 40% w porównaniu z 2020 r. Tysiące MŚP z Polski zwiększa wspólnie z Amazon zasięg i skalę swojej działalności. W 2021 r. firmy te sprzedały ponad 25 mln produktów (średnio 50 co minutę) w porównaniu z 15 mln w roku poprzednim, osiągając łącznie sprzedaż eksportową o wartości ponad 750 mln euro. Wynik ten przełożył się z kolei na 25% wzrost rok do roku.

Zobacz również:

  • Cyberobrona? Mamy w planach
  • Samsung będzie kolejną zagraniczną firmą, która skorzysta z funduszu CHIPS and Science Act
  • Amazon do pracowników: roboty was nie zastąpią

Równolegle z rozwojem produktów, usług i technologii, Amazon równie mocno inwestuje w ochronę środowiska. We wrześniu 2022 Amazon podpisał jedną z największych umów w Polsce na zakup energii odnawialnej z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach. Według przewidywań, elektrownia ma generować ponad 120 tys. MWh czystej energii rocznie, co oznacza równowartość rocznego zapotrzebowania na energię ok. 57 tys. polskich gospodarstw domowych.

To kolejna znacząca inwestycja w obszarze zrównoważonego rozwoju, po tym jak w 2021 roku Amazon uruchomił robotyczne centrum logistyczne w Świebodzinie, na którego dachu zainstalowano 3 900 paneli słonecznych o powierzchni 8600 m², których łączna moc wynosi 1 755 kWp.

Od marca 2021 roku, gdy uruchomiony został Amazon.pl, firma koncentruje się na zapewnieniu klientom jeszcze szerszego wyboru produktów.

W 2022 roku firma kontynuowała rozwijanie swojego portfolio, świętując równocześnie pierwszą rocznicę powstania Amazon.pl wraz z uruchomieniem programu Amazon Super i pierwszym Amazon Prime Day w Polsce, a także inaugurując nową usługę druku na życzenie.

Źródło: hkstrategies

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200