Interwencja: Megapromocja czyli komputer z procesorem, którego nie ma
- Juliusz Kornaszewski,
- Daniel Cieślak,
- 10.05.2006, godz. 12:09
W ulotkach promocyjnych kilku działających na polskim rynku sieci supermarketów pojawiły się kilka dni temu komputery PC, wyposażone w procesory Pentium pracujące z częstotliwością... 5,3 GHz. Laikom oferta może wydać się bardzo atrakcyjna - zestaw komputerowy wyceniono na 2,5 tys. zł. Problem w tym, że takiego układu nie ma jeszcze na rynku. Autorzy ulotek reklamowych najwyraźniej uznali, że skoro CPU w komputerze jest dwurdzeniowy, to aby przedstawić jego szybkość należy pomnożyć deklarowaną przez producenta prędkość x2. Problem w tym, że takie wyliczenie jest zupełnie bezpodstawne i zafałszowuje rzeczywistą wydajność procesora. "Podanie w ulotce reklamowej cech wyrobu nie odpowiadających rzeczywistości jest czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy polegającym na wprowadzeniu klienta w błąd mogącym przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru", twierdzi Leszek Tokarski, prawnik Głównego Inspektoratu Inspekcji Handlowej.
O nietypowej ofercie supermarketów poinformowali nas Czytelnicy, za pośrednictwem naszego systemu interwencyjnego: "Dziś widziałem na bilbordzie reklamę komputera sprzedawanego w Carrefourze. Jest w reklamie napisane, że procesor jest taktowany z częstotliwością 5,3 GHz - co jest oczywistą nieprawdą. W sklepie można poczytać, że jest to dwurdzeniowy Pentium taktowany z częstotliwością 2,66GHz..." - napisał jeden z internautów (nazwisko do wiadomości redakcji).
Komputer sprzedawany w sieci Carrefour sygnowany jest marką NTT System - w pierwszej kolejności postanowiliśmy więc skontaktować się z przedstawicielami tej firmy. Od Marcina Bogusza z NTT dowiedzieliśmy się, że autorem ulotki i plakatów reklamujących komputer jest supermarket. "Informacja o konfiguracji komputerów jest podawana na karcie gwarancyjnej dołączonej do produktów i etykietach na opakowaniu. NTT System nie ma wpływu na treść informacji przedstawianej przez sprzedających w ich materiałach reklamowych. Komputer, o którym mowa, wyposażony jest w procesor Intel Pentium D 805 Dual Core 2,66 GHz" - tłumaczy przedstawiciel NTT System.
Zobacz również:
- Certyfikacja Intel Evo w biznesie - jakie są jej korzyści?
- Nowe narzędzie Nvidia do testowania modeli GenAI
Błąd do usunięcia
"Jeśli okaże się, że nasze materiały reklamowe zawierają błąd, to zostanie on oczywiście jak najszybciej usunięty" - powiedziała nam z kolei Marta Walasik, asystentka rzecznika prasowego sieci Carrefour Polska. "Sprawa została już przekazana pracownikom odpowiedzialnym za ofertę komputerową i jest aktualnie wyjaśniania" - mówi przedstawicielka supermarketu. Warto jednak w tym miejscu wspomnieć, że ulotki nie będą podstawą do ewentualnej reklamacji dla klientów, którzy nabyli taki "promocyjny komputer" - ponieważ w większości przypadków nie stanowią one ofert handlowych w rozumieniu Kodeksu Cywilnego. Reklamacja będzie możliwa, jeśli błędna informacja o procesorze podana zostanie na fakturze.