Interwencja: Megapromocja czyli komputer z procesorem, którego nie ma

Komputery z błędami

Warto przy tej okazji wspomnieć, że umieszczenie na ulotkach reklamujących komputery błędnych informacji nie jest zjawiskiem nowym - swego czasu głośna była sprawa spółki Komputery, której informacje reklamowe wprowadzały w błąd klientów (szczególnie częste były przypadki informowania w ulotkach, że wraz z komputerem w określonej cenie nabywca dostaje monitor i system Windows - podczas gdy w rzeczywistości trzeba je było dokupić). W tym przypadku sprawa zakończyła się wszczęciem postępowania przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konkurenta - "Zdaniem UOKiK, ulotka spółki może wprowadzać w błąd, zwłaszcza co do ceny oferowanego komputera, jego parametrów oraz dodatkowych akcesoriów. Wątpliwości Urzędu budzi przede wszystkim słabo widoczna - ze względu na drobny druk - informacja, że przedstawione elementy komputera oraz oprogramowania są tylko przykładami" - tłumaczą przedstawiciele Urzędu.

Warto przy tej okazji wspomnieć, że kategoria komputerów i sprzętu RTV od lat zajmuje wysokie miejsce w rankingu najczęściej reklamowanych przez klientów towarów. O tym niepokojącym zjawisku pisaliśmy swego czasu m.in. w tekście "Przeczytajcie mi moje prawa!". "Skargi konsumentów dotyczą z reguły wadliwości sprzętu bądź poszczególnych jego części/podzespołów, sprzedaży produktów (zwłaszcza części komputerowych) 'starych' pod względem technologicznym i niedostarczania instrukcji w języku polskim" - tłumaczył w ramach komentarza do powyższego tekstu Łukasz Wroński z Departamentu Polityki Konsumenckiej UOKiK.

Zobacz również:

  • Trwają prace nad komputerami symulującymi działanie ludzkiego mózgu
  • Powody dla których 16 GB RAMu powinno być standardem
Horror w hipermarketach?

Kupowanie towaru w hipermarketach nie zawsze kończy się szczęśliwie, czego dowiodło nasze "hipermarketowe śledztwo" z którego wynikami możecie zapoznać się w artykule Hipermarketowy horror - zakup kontrolowany czyli test hipermarketów i supermarketów elektronicznych. O ile kupowanie w hipermarkecie elektroniki użytkowej jest w miarę bezpieczne (pomijamy oczywiste minusy w rodzaju braku możliwości dokonania rzetelnej oceny oferowanego tam sprzętu - niemożność odsłuchu, konieczność oceny jakości obrazu na podstawie beznadziejnego sygnału antenowego, itp), to już przed kupnem tam komputerów powinniście się solidnie zastanowić.

Lista pirackich programów oferowana przez sprzedawcę jednego z hipermarketów.

Co czeka Was podczas zakupu peceta - przestarzałe konfiguracje, pracujące pod kontrolą archaicznego systemu DOS. Chaos i niekompetencja obsługi. Brak podstawowych informacji technicznych i niejasne zasady udzielania gwarancji. Co ciekawe w hipermarketach możecie się nawet zaopatrzyć w.... pirackie oprogramowanie. Oto, co może spotkać klientów decydujących się na zakup komputera w supermarkecie.

Uwadze naszych czytelników polecamy także materiały dźwiękowe, zarejestrowane podczas prac nad artykułem (nasi dziennikarze nagrali je ukrytym dyktafonem w jednym z warszawskich hipermarketów. Posłuchajcie jak wygląda sprzedaż i sami oceńcie fachowość kierownika działu komputerowego):

Plik audio MP3 z jakością 96 Kbps

Plik audio MP3 z jakością 128 Kbps

Plik audio MP3 z jakością 256 Kbps

Chcecie więcej? Zapraszamy do lektury.

Nasze interwencje

Nie tak dawno zajmowaliśmy się podobną sprawą, związaną z podaniem przed sklep nieprawdziwej informacji o jednej z cech produktu. W tym przypadku chodziło o cechę wyjątkowo istotną - cenę. Do naszej redakcji dotarł e-mail od oburzonego klienta sklepu Komputronik, który złożył zamówienie na zakup laptopa w figurującej na stronie sklepu cenie 449 zł. Do transakcji nie doszło, gdyż rzeczywista cena komputera okazała się 10-krotnie wyższa. Pierwotna, bardzo niska cena, widoczna przez pewien czas w ofercie, była - zdaniem przedstawicieli sklepu - wynikiem błędu oprogramowania. Więcej informacji na ten temat znaleźć można w tekście "Kupujesz w e-sklepie, zatrudnij adwokata?".

Interwencja: Megapromocja czyli komputer z procesorem, którego nie ma
Przypominamy naszym czytelnikom: jeśli tylko zdarzy się sytuacja, która Waszym zdaniem będzie wymagała interwencji, to warto dać nam sygnał w tej sprawie. Kupiłeś wadliwy sprzęt a sprzedawca nie chce uznać gwarancji? Znalazłeś w Sieci coś co Cię zaniepokoiło? Zawiodłeś się na usługodawcy, partnerze, sklepie internetowym? Czujesz się oszukany, zawiedziony? Toczysz samotną walkę? Pomóż sobie i innym - zgłoś problem!

Nasze Interwencje skupiają się na sprawach, które niepokoją i bulwersują. Piętnujemy w nich arogancję, złą wolę, zwykłą głupotę i absurdy codziennego życia użytkowników nowych technologii. Komentujemy nadzwyczajne sytuacje i zdarzenia. Wyjaśniamy wątpliwości. Więcej informacji na ten temat znajdziecie w dziale Interwencje PC World Online.


TOP 200