Internet w małym biznesie
- Andrzej Janikowski,
- 01.02.2001
Przedsiębiorcy chętniej sprowadzają informacje z otoczenia internetowego do swoich firm, niż tworzą i udostępniają własne. Ten trend jest łatwo dostrzegalny. Stosunkowo słabo są wykorzystywane możliwości bezpłatnego korzystania z usług internetowych; z reguły przedsiębiorstwa płacą za pocztę elektroniczną i tworzenie lub modyfikowanie stron WWW.
Większość firm pozytywnie ocenia swoje doświadczenia z Internetem, ale skarży się przy tym na niewystarczającą jakość połączeń.
Bariery wprowadzenia Internetu
Niedostateczna wiedza
Barierą utrudniającą podjęcie decyzji o wprowadzeniu Internetu w przedsiębiorstwie jest często niedostateczna wiedza na temat usług sieci globalnej. Przedstawiciele niemal 60% przedsiębiorstw nie mających dostępu do Internetu są zdania, że jest on przydatny raczej w większych firmach. Relatywnie duży odsetek ankietowanych – ponad 60% – nie widzi w działalności firmy potrzeby korzystania z Internetu.
Jedynie niespełna 40% szefów firm zapewnia, że zdołali już przyswoić sobie wystarczającą wiedzę na temat Internetu, natomiast blisko 60% deklaruje potrzebę korzystania ze wsparcia przy wprowadzaniu Internetu w swoim przedsiębiorstwie.
Koszty
Spośród firm bez dostępu do Internetu prawie połowa badanych obawia się wydatków towarzyszących wprowadzaniu tej sieci. Z kolei 44% badanych przypuszcza, że korzystanie z Internetu będzie drogie. Wśród firm nie używających komputerów prawie dwie trzecie boi się wysokich kosztów użytkowania sieci WWW . Innymi czynnikami hamującymi wykorzystanie Internetu są problemy z telekomunikacją i brak możliwości uzyskania przyłącza.
Czynniki subiektywne
Oprócz wymienionych wyżej istnieją jeszcze czynniki subiektywne. Nieco ponad połowa respondentów w grupie firm nie korzystających z komputerów nie sądzi, ażeby dostęp do Internetu mógł przysporzyć im nowych klientów. Ponad jedna trzecia ankietowanych wyraża przekonanie, że warto poczekać na większe upowszechnienie Internetu w Polsce.
Czynniki sprzyjające wprowadzaniu Internetu
Rozwój Internetu w firmach mających do niego dostęp
Bariery ograniczające
Czynniki sprzyjające rozwojowi Internetu
Przedsiębiorców z małych i średnich firm cechuje pozytywne nastawienie do Internetu. Niemal 90% z nich uważa, że spełnił on ich oczekiwania, oraz korzysta lub planuje skorzystać przynajmniej z jednej aplikacji internetowej. Zdecydowana większość ankietowanych twierdzi, że w przyszłości trudno będzie prowadzić działalność gospodarczą bez dostępu do Internetu.
Także elektroniczna sprawozdawczość wcale nie zniechęca personelu różnych instytucji. Prawie 80% uznaje ją za dogodną formę sprawozdań dla ZUS, 70% dla urzędu skarbowego i 60% dla wojewódzkiego urzędu statystycznego. Wydaje się, że przenikanie Internetu do polskich firm nie będzie utrudnione.
Cytując dane liczbowe dotyczące Internetu w polskich małych i średnich firmach wykorzystano wyniki badań przeprowadzonych przez Demoskop w listopadzie i grudniu 2000 r.