Internet w małym biznesie

Przedsiębiorcy chętniej sprowadzają informacje z otoczenia internetowego do swoich firm, niż tworzą i udostępniają własne. Ten trend jest łatwo dostrzegalny. Stosunkowo słabo są wykorzystywane możliwości bezpłatnego korzystania z usług internetowych; z reguły przedsiębiorstwa płacą za pocztę elektroniczną i tworzenie lub modyfikowanie stron WWW.

Większość firm pozytywnie ocenia swoje doświadczenia z Internetem, ale skarży się przy tym na niewystarczającą jakość połączeń.

Bariery wprowadzenia Internetu

Niedostateczna wiedza

Internet w małym biznesie

Uzasadnienie przyczyn, dlaczego firmy nie korzystają z Internetu

Barierą utrudniającą podjęcie decyzji o wprowadzeniu Internetu w przedsiębiorstwie jest często niedostateczna wiedza na temat usług sieci globalnej. Przedstawiciele niemal 60% przedsiębiorstw nie mających dostępu do Internetu są zdania, że jest on przydatny raczej w większych firmach. Relatywnie duży odsetek ankietowanych – ponad 60% – nie widzi w działalności firmy potrzeby korzystania z Internetu.

Jedynie niespełna 40% szefów firm zapewnia, że zdołali już przyswoić sobie wystarczającą wiedzę na temat Internetu, natomiast blisko 60% deklaruje potrzebę korzystania ze wsparcia przy wprowadzaniu Internetu w swoim przedsiębiorstwie.

Koszty

Spośród firm bez dostępu do Internetu prawie połowa badanych obawia się wydatków towarzyszących wprowadzaniu tej sieci. Z kolei 44% badanych przypuszcza, że korzystanie z Internetu będzie drogie. Wśród firm nie używających komputerów prawie dwie trzecie boi się wysokich kosztów użytkowania sieci WWW . Innymi czynnikami hamującymi wykorzystanie Internetu są problemy z telekomunikacją i brak możliwości uzyskania przyłącza.

Czynniki subiektywne

Oprócz wymienionych wyżej istnieją jeszcze czynniki subiektywne. Nieco ponad połowa respondentów w grupie firm nie korzystających z komputerów nie sądzi, ażeby dostęp do Internetu mógł przysporzyć im nowych klientów. Ponad jedna trzecia ankietowanych wyraża przekonanie, że warto poczekać na większe upowszechnienie Internetu w Polsce.

Czynniki sprzyjające wprowadzaniu Internetu

  • Pozytywny stosunek do wprowadzenia Internetu – większość badanych firm nie sprzeciwia się "nakazowej" formie wprowadzania Internetu. Pod słowem nakazowej rozumie się np. obowiązek elektronicznej sprawozdawczości dla ZUS. Internet nie jest już postrzegany jako domena młodzieży;

  • Świadomość niepełnej wiedzy na temat wykorzystania Internetu w przedsiębiorstwie;

  • Poczucie nieuchronności wprowadzenia Internetu w firmie – większość uczestniczących w ankiecie szefów firm uważa, że w niedalekiej przyszłości trudno się będzie obyć bez dostępu do sieci światowej;

  • Ponad połowa firm wyposażonych w komputery, ale bez dostępu do Internetu, akceptuje przesyłanie sprawozdań do ZUS za pośrednictwem Internetu, mimo że spodziewa się problemów w razie wprowadzenia takiego obowiązku.

    Rozwój Internetu w firmach mających do niego dostęp

    Bariery ograniczające

  • Wiedza na temat wykorzystania Internetu. Jedynie 35% badanych firm ma swoją stronę internetową, a 32% wykorzystuje ją do prowadzenia reklamy przez bannery, odsyłacze itp.;

  • Przyczyny wręcz zdumiewające: jak się okazuje, dużą barierą utrudniającą przedstawicielom firm z dostępem do Internetu lepsze zapoznanie się z jego możliwościami jest... brak czasu;

  • Dwa razy więcej ankietowanych traktuje Internet jak źródło, z którego czerpie się informacje, niż miejsce, w którym lokuje się wiadomości czy usługi. Podobne proporcje towarzyszą ocenie zakupów internetowych.

    Czynniki sprzyjające rozwojowi Internetu

    Przedsiębiorców z małych i średnich firm cechuje pozytywne nastawienie do Internetu. Niemal 90% z nich uważa, że spełnił on ich oczekiwania, oraz korzysta lub planuje skorzystać przynajmniej z jednej aplikacji internetowej. Zdecydowana większość ankietowanych twierdzi, że w przyszłości trudno będzie prowadzić działalność gospodarczą bez dostępu do Internetu.

    Także elektroniczna sprawozdawczość wcale nie zniechęca personelu różnych instytucji. Prawie 80% uznaje ją za dogodną formę sprawozdań dla ZUS, 70% dla urzędu skarbowego i 60% dla wojewódzkiego urzędu statystycznego. Wydaje się, że przenikanie Internetu do polskich firm nie będzie utrudnione.

    Cytując dane liczbowe dotyczące Internetu w polskich małych i średnich firmach wykorzystano wyniki badań przeprowadzonych przez Demoskop w listopadzie i grudniu 2000 r.


  • TOP 200