Internet prawie w każdej firmie, ale tylko dla co trzeciego pracownika

Po 20 latach od uruchomienia internetu komercyjnego w Polsce dostęp do sieci mają prawie wszystkie firmy działające w naszym kraju. Wiele z nich nie mogłoby bez tego prowadzić działalności.

Internet na dobre zagościł w polskich firmach. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w 2010 r. w Polsce dostęp do internetu miało 96% przedsiębiorstw, a komputery z dostępem do sieci wykorzystywane były przez 1/3 pracowników polskich firm. Raport GUS zwraca uwagę, że dynamiczny rozwój internetu w biznesie wynika m.in. z tego, że umożliwia on współpracę międzynarodową, jest elastyczny i ma globalny zasięg. Dzięki tym zaletom internet stał się poważnym narzędziem biznesowym firm do realizacji kupna i sprzedaży, wymiany informacji, rozliczeń finansowych, promocji, poszukiwania dostawców, a więc ogólnie do budowy przewagi konkurencyjnej i zwiększania efektywności.

20 lat temu pierwsze firmy "kupowały internet jako zabawkę", teraz staje się on nieodzownym elementem prowadzenia biznesu. Z danych GUS za 2010 r. wynika, że firmy stosują internet do bardzo różnych celów. 85% polskich firm korzystało z usług bankowych, blisko połowa przedsiębiorstw korzystała z automatycznej wymiany danych z podmiotami zewnętrznymi, a 66% miało własną stronę internetową.

Biznes stał się ważnym klientem dla dostawców usług internetowych i jego potrzeby w tym zakresie stale rosną. A dostawcy internetu ostro ze sobą konkurują. Jak wynika z raportu "Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2011 roku. Klienci instytucjonalni", opracowanego przez PBS i CBM INDICATOR dla Urzędu Komunikacji Elektronicznej, przedsiębiorstwa korzystają z usług dziesięciu różnych operatorów dostarczających internet stacjonarny. Obok dostępu stacjonarnego wiele firm jednocześnie korzysta z internetu mobilnego i nie ma zamiaru rezygnować w najbliższym czasie ani z jednego, ani z drugiego.

Rośnie też apetyt firm i potrzeby związane z przepustowością sieci. Przedsiębiorstwa głównie wykorzystują łącza stacjonarne o prędkości od 1 do 7,99 Mb/s, a ich średnie miesięczne wydatki na internet stacjonarny wynoszą 109 zł. Natomiast najczęściej posiadany limit transmisji danych w przypadku internetu mobilnego to 5 GB. Posiada go ponad 20% badanych firm. Średnie miesięczne wydatki na internet mobilny w firmach wynoszą 116,2 zł.

W kontekście reklamy Miejskiej Sieci Komputerowej WARMAN z 1995 r., która zachęcała do podłączenia się do "superszybkiej sieci z prędkością transmisji do 155 kbps", obecne 7,99 Mb/s pokazuje, jak rosną potrzeby firm w zakresie wykorzystywania internetu. Rośnie także ich zadowolenie z wykorzystywanych usług. Z raportu "Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2011 roku. Klienci instytucjonalni" wynika, że zdecydowana większość klientów jest bardzo zadowolona z dostawcy usług internetowych. Ogólna ocena zadowolenia z usług w zakresie internetu stacjonarnego osiąga średnią wartość 4,27 w pięciostopniowej skali. W przypadku internetu mobilnego ocena jest jeszcze wyższa - wynosi 4,35.