Internet dla całego świata – da się zrobić, ale…

Analitycy branżowi przyglądają się pomysłowi Internet.org. Uważają, że jego realizacja jest możliwa, ale zajmie przynajmniej parę dekad.

Internet dla całego świata – da się zrobić, ale…

Facebook kontra Internet.org

Facebook i kilku innych gigantów branży IT zamierzają udostępnić internet wszystkim mieszkańcom naszej planety. Ma się to odbyć w ramach projektu Internet.org, o którym pisaliśmy wczoraj. O ile sam pomysł prezentuje się bardzo interesująco, to na drodze do jego realizacji na pewno pojawi się mnóstwo problemów. I właśnie o nich mówili eksperci branżowi.

Dan Olds, analityk z The Gabriel Consulting Group uważa, że projekt nie zostanie zrealizowany przed upływem 10 lub nawet 20 lat. Ma on napotkać przeszkody natury finansowej, infrastrukturalnej, politycznej i kulturowej. Olds twierdzi, że będą one znacznie trudniejsze do pokonania niż opracowanie odpowiednich technologii i przygotowanie zaplecza technicznego.

Zobacz również:

  • Telegram chce, aby z jego usługi zaczął korzystać biznes
  • Meta będzie znakować szkodliwe treści generowane przez AI
  • WordPress 6.5 trafia na rynek. Oto 5 najważniejszych zmian

Tymczasem Ezra Gottheil z firmy Technology Business Resources uważa, że najtrudniej będzie zdobyć środki potrzebne do uruchomienia Internet.org. Analityk twierdzi, że większości osób z pięciu miliardów, które nie korzystają z internetu, po prostu na niego nie stać. Gottheil zaznacza, że firmy takie jak Facebook będą po prostu musiały wydać własne pieniądze na subsydiowanie komunikacji internetowej wśród najbiedniejszych. Jego zdaniem, upłynie przynajmniej 10 lat zanim projekt ruszy na dobre.

Patrick Moorhead z Moor Insights & Strategy również twierdzi, że wdrożenie Internet.org zajmie 10-15 lat. Największa przeszkodą, jaką widzi przy realizacji projektu, jest jego złożoność. „Jestem sceptycznie nastawiony, ponieważ tego typu inicjatyw nigdy nie da się przeprowadzić z łatwością. Są one po prostu zbyt złożone. (…) Wyobraź sobie, że każdy nowy kraj to unikatowy projekt. Skala całego przedsięwzięcia staje się gigantyczna” – mówił Moorhead.

Analitycy zaznaczają jednak, że dla firm takich jak Facebook, gra warta jest świeczki. Kolejne pięć miliardów osób łączących się z siecią, zapewne musiałoby robić to w ten czy inny sposób za pomocą największego serwisu społecznościowego świata. Łatwo sobie wyobrazić jak reklamodawcy traktować będą Facebooka mającego nie miliard, a kilka miliardów użytkowników.

http://www.computerworld.pl/NEWS/391707/Internetorg.projekt.majacy.udostepnic.siec.wszystkim.html

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200