Internet dla biznesu

Oferta operatorów sieci stacjonarnych i bezprzewodowych oraz dostawców usług internetowych dla przedsiębiorstw jest coraz bogatsza, co odpowiada zapotrzebowaniu zgłaszanemu przez sam rynek. Firmy dość dobrze poznały już zalety popularnej telefonii IP i konsekwentnie dążą do wdrożenia bardziej zaawansowanych rozwiązań, których przykładami są systemy ujednoliconej komunikacji (Unified Communications) oraz VPN MPLS. Zdaniem analityków Infonetics Research, w 2013 r. wartość usług Ethernet/VPN MPLS sięgnie na świecie 33 mld USD.

To jest trendy

W środowisku biznesowym głównymi powodami poszukiwania nowych rozwiązań z zakresu szeroko pojętego IT są: redukcja kosztów operacyjnych oraz chęć przekonania do siebie większej liczby klientów (uatrakcyjnienia własnej oferty). Z tych względów nieustającą popularnością cieszy się telefonia IP (VoIP), zastępująca tradycyjne metody realizacji usług głosowych (POTS/ISDN) oraz pozwalająca na szybkie wdrożenie zaawansowanych rozwiązań (IP contact center, systemy automatycznej odpowiedzi - IVR, Unified Communications). Z danych Forrester Research jasno wynika, że firmy zdążyły się już przekonać do telefonii IP - w 2008 r. swoje zainteresowanie nią deklarowało nieco ponad 30% badanych firm, prognozy na 2011 r. mówią już o pułapie 80%.

Upowszechnienie się metod dostępu do internetu dla środowisk biznesowych wiąże się również z dynamicznym wprowadzaniem nowych usług komunikacyjno-multimedialnych. Bogactwo treści, które są przesyłane przez sieć (tekst, głos, materiały wideo), zmusza operatorów, dostawców usług internetowych oraz przedsiębiorstwa do inwestowania w rozwiązania konwergentne, łączące zalety wielu pojedynczych systemów. Szybki rozwój VoIP oznacza wprowadzenie na szerszą skalę mechanizmów QoS (Quality of Service), zarówno po stronie operatora, jak i firmy. Zagwarantowanie odpowiedniej jakości połączeń nabiera na znaczeniu, gdy weźmiemy pod uwagę, że wciąż rośnie popularność rozwiązań audio/wideo konferencji IP.

Coraz częściej, by oddalić od własnej firmy konieczność zapewnienia współpracy wielu aplikacji w heterogenicznym środowisku, wykorzystywane są usługi zarządzane (managed services). Według badań Forrester Research, niemal 90% dużych firm na terenie Unii Europejskiej korzysta z jakiejś formy outsourcingu.

DSL ciągle na czele

Według badań Point Topic (II kwartał 2010 r.), wciąż najczęściej wybieranym sposobem uzyskiwania dostępu do sieci jest technologia xDSL (64,76%). W krajach wysokorozwiniętych obserwowane są jednak tendencje wypierania xDSL przez łącza światłowodowe (np. w Japonii liczba abonentów cyfrowych łączy abonenckich spadła w ciągu roku o ponad 14% - w tym czasie znacznie wzrosła liczba wdrożeń technologii optycznych).

W dziedzinie komunikacji IP ważnym elementem staje się model CaaS (Communications-as-a-Service), będący odmianą popularnej usługi SaaS (Software-as-a-Service). Analitycy Gartnera szacują, że już za rok wartość rynku CaaS wyniesie 2,3 mld USD, przy kilkudziesięcioprocentowej dynamice wzrostu. Dla firmy korzyści z wykorzystania tej formy outsourcingu IT są znaczące i obejmują redukcję kosztów związanych z obsługą własnej infrastruktury oraz konieczności zatrudnienia specjalistów na stałe. Ponadto, usługi typu SaaS/CaaS z definicji są nastawione na optymalizowanie zarówno kosztów po stronie klienta, jak i wykorzystywanych przez niego zasobów. Według ekspertów, najważniejsze jest w tym przypadku efektywne zarządzanie dostępnym pasmem internetowym. W najbliższej przyszłości możemy oczekiwać zmiany modelu rozliczeń między dostawcą usług a przedsiębiorstwem (za realne wykorzystanie przepustowości łączy).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200