Interaktywna IPTV

Telewizyjne aplikacje IPTV są z założenia interaktywne, co sprawia, że telewidz może wpływać na kształt części programów bądź kreować je według swych upodobań. Będzie więc mógł w czasie rzeczywistym głosować w istotnych sprawach, wyrażać swą opinię bądź dyskutować online z innymi uczestnikami programu interaktywnego.

Telewizyjne aplikacje IPTV są z założenia interaktywne, co sprawia, że telewidz może wpływać na kształt części programów bądź kreować je według swych upodobań. Będzie więc mógł w czasie rzeczywistym głosować w istotnych sprawach, wyrażać swą opinię bądź dyskutować online z innymi uczestnikami programu interaktywnego.

Telefonia stacjonarna przeżywa najgorsze lata od początku swego istnienia, w wyniku kurczącego się rynku tradycyjnych abonentów, którzy wolą korzystać z dobrodziejstw telefonii komórkowej. Koszty pozyskania nowych klientów stają się więc wyższe i to powoduje, że operatorzy gwałtownie poszukują rozwiązań innych niż usługi głosowe. Aby zatrzymać klientów, rozszerzają zakres usług dodatkowych, oferując im szerokopasmowe aplikacje, wśród których poczesne miejsce zajmuje odbiór programów telewizyjnych poprzez aplikacje IPTV (Internet Protocol TV), wykorzystujące protokół IP. Z prognoz In-Stat wynika, że światowy rynek odbiorców przewodowej telewizji IPTV powiększy się z 10 mln użytkowników zarejestrowanych pod koniec 2007 r. do ponad 47 mln klientów w 2010 r.

Z analitycznych raportów wynika, że tak znaczny wzrost odbiorców telewizyjnych i usług wideo online jest spowodowany głównie rosnącym zainteresowaniem użytkowników nowymi, bardziej interaktywnymi formami przekazu audiowizualnego, które dzisiaj obejmują: standardowe (free to air) i kodowane kanały telewizyjne, retransmisje telewizyjne klasy VoD ze zwiastunami treści, płatną telewizję na żądanie Pay-Per-View, ściąganie wysokiej jakości cyfrowych plików czy wirtualną wypożyczalnię filmów z wideoteki dostawcy. Tendencja ta nie jest przypadkowa, gdyż z praktyki wiadomo, że niepewny klient najpierw rezygnuje z telefonu stacjonarnego, potem z usług internetowych, następnie nawet z komórki, a dopiero w ostatniej kolejności z odbioru telewizyjnego.

Prognozy szybkiego wzrostu zapotrzebowania na przewodowe usługi IPTV przedstawiają wszyscy analitycy, chociaż wydaje się, że jest to jedynie wstępna zapowiedź tego, co czeka nas w najbliższych latach, jako że oferta dostawców rośnie z każdym rokiem. Przeprowadzone w Europie na zlecenie firmy Juniper Networks badania potwierdzają, że konsumenci usług IPTV częściej wybierają tradycyjnych operatorów telekomunikacyjnych i dostawców usług internetowych (ISP), niż portale internetowe lub dostawców takich treści. Wyniki te sugerują, że odbiorcy największą wagę przykładają do jakości, niezawodności i bezpieczeństwa łączy szerokopasmowych - a takie zapewnia IPTV.

Interaktywna era

Prognoza zapotrzebowania na usługi IPTV

Prognoza zapotrzebowania na usługi IPTV

Nowym zjawiskiem na rynku telekomunikacyjnym staje się konwergencja mediów i oferowanie zintegrowanych usług telekomunikacyjnych w zestawach. Dzisiaj operatorzy starają się zaoferować swoim odbiorcom kompleksową obsługę w zakresie usług telefonicznych, internetowych i telewizyjnych. Efektem tej konwergencji (wzajemnego przenikania się) jest wykorzystanie sieci z protokołem IP do świadczenia usług głosowych i internetowych przez operatorów telewizji kablowej oraz wzrost zainteresowania operatorów komórkowych rynkiem telefonii stacjonarnej wraz z promocją własnego dostępu do internetu.

Dzisiaj klient oczekuje kompleksowej oferty multimedialnej, która wprowadza istotne zmiany w sposobie odbioru telewizyjnego zarówno pod względem jego jakości i możliwości interakcji, jak i indywidualnej adaptacji odbieranych treści do własnych zainteresowań. Współczesny odbiorca chce mieć pełny wybór: co, jak, kiedy, gdzie i na czym będzie odbierał z sieci, co w praktyce oznacza całkowite odejście od sztywnej ramówki programów telewizyjnych. Abonenci TV chcą mieć do dyspozycji indywidualnie modyfikowane kanały z treścią dostępną na życzenie, bez potrzeby przeglądania setek kanałów w poszukiwaniu interesujących informacji. Nowa aplikacja kładzie kres "skakaniu pilotem" po programach telewizyjnych.

Do niedawna najbardziej popularną formą internetowych przekazów wideo były treści tworzone przez użytkowników UGC (User Generated Content), wyprzedzając nieco sieciowe wideoklipy, pobieranie aktualnych wiadomości oraz śledzenie online relacji sportowych. W tym kontekście coraz częściej wymieniane są nowe terminy związane z przekazem telewizyjnym jako: interaktywna telewizja IPTV, telewizja na żądanie VoD (Video on Demand) czy płatne seanse Pay-Per-View. Z braku infrastruktury teleinformatycznej o odpowiednich parametrach transportowych, mało kto dotąd interesował się nimi.

Barierą ograniczającą korzystanie z interaktywnej TV jest konieczność posiadania łącza szerokopasmowego o przepływności sięgającej kilku megabitów na sekundę, natomiast istotnym mankamentem - brak atrakcyjnych treści dostarczanych przez IPTV. Może to być też powodem, że zapotrzebowanie na takie usługi nie będzie się cieszyć popytem prognozowanym przez analityków. Innym aspektem w dostępie do takich usług będzie kwestia mobilności, zezwalająca na odbiór programów TV na ekranach telefonów komórkowych czy komunikatorów PDA. Dzisiaj również coraz więcej odbiorców mobilnych chce mieć wpływ na to, co oglądają i o jakich porach. Według Informa Telecoms & Media, obserwowana tendencja - określana jako "mobilna rewolucja socjalna" - wymusi zmianę modelu komercyjnego tradycyjnych dostawców.

Cechy telewizji IPTV

Wchodząca na rynek usługa IPTV jest odmianą przekazu telewizji cyfrowej poprzez przewodowe sieci teleinformatyczne, rozszerzoną o interakcje użytkownika oraz o dostęp do usług na żądanie typu VoD. Jako medium transmisyjne wykorzystuje się sieci szerokopasmowe obsługujące protokół IP, wśród których dominują rozwiązania dostępowe bazujące na wersjach technologii xDSL lub FTTx - a więc już stosowane przez telekomy do świadczenia szybkiego internetu. Operator dysponujący szerokopasmową siecią dostępową może sam oferować bezpośrednio usługi IPTV, bądź też udostępniać własną sieć innym usługodawcom dla takiej samej oferty. Rozwiązania IPTV mają kilka charakterystycznych cech, odróżniających interaktywną technologię od znanych bądź podobnych rozwiązań cyfrowego odbioru telewizyjnego.

Elementy infrastruktury IPTV

Elementy infrastruktury IPTV

Przede wszystkim aplikacja IPTV korzysta z transmisji z użyciem protokołu IP w sieci dedykowanej, a to nie jest to samo co odbiór telewizji internetowej (np. Joost). Mimo dużego ich podobieństwa od strony użytkownika, nie należy więc utożsamiać IPTV z oglądaniem w domu na ekranie komputera plików wideo pobieranych z internetu bądź z wykorzystaniem transmisji strumieniowej z poziomu stron WWW. Rozwiązania IPTV nie korzystają z pajęczyny internetowej, lecz z dedykowanej części sieci teleinformatycznej IP, co jest bezpieczniejsze z punktu widzenia zagrożeń płynących z sieci ogólnodostępnych (wirusy, ataki, hakerzy), a ponadto gwarantują mniejszą podatność na zmiany przepływności, niż to ma miejsce w internecie.

Poza tym do odbioru strumienia multimedialnego, a tym samym korzystania z usługi IPTV, nie jest potrzebny komputer. Z aplikacji tej można korzystać mając jedynie telewizor podłączony do dedykowanej sieci teleinformatycznej za pośrednictwem specjalistycznej przystawki telewizyjnej STB (Set Top Box), przy czym to samo urządzenie może pełnić funkcję dekodera telewizji cyfrowej. W tym sensie IPTV jest rozwiązaniem dla tych użytkowników, którzy do tej pory nie mogli korzystać z dostępu do stron WWW czy poczty elektronicznej (brak komputera), a także z gier sieciowych - przynależnych jedynie właścicielom komputerów i konsol.

Trzecim wyróżnikiem aplikacji jest możliwość dostosowania odbioru telewizyjnego do indywidualnych potrzeb odbiorcy wraz z doborem repertuaru i czasu jego emisji, a dodatkowo odbiór innych usług internetowych. W zaawansowanych rozwiązaniach infrastruktury IPTV (Alcatel-Lucent) klient może na bieżąco komentować i wyrażać swoje emocje głosem lub za pomocą awatarów (graficzne wyobrażenie użytkownika używane w internecie), także korzystając z emotikonów (symboli obrazujących stan emocjonalny) z innymi widzami. Wszystko na domowym odbiorniku TV.


TOP 200