Interaktywna IPTV

Prognozy światowe

Telewizja interaktywna będzie rozwijać się najszybciej w rejonach, gdzie już istnieje rozbudowana infrastruktura szerokopasmowa, a jednocześnie konkurencja ze strony płatnych kanałów kablowych nie jest zbyt duża. W ciągu ostatniego roku liczba użytkowników telewizji IPTV powiększyła się dwukrotnie, a według Point-Topic do tak dynamicznego wzrostu przyczyniła się przede wszystkim Europa, gdzie przybyło 3 mln subskrybentów. Również analitycy z Canalys potwierdzają, że Zachodnia Europa ma największą liczbę abonentów telewizji IPTV, gdyż blisko dwie trzecie internautów korzysta z tej technologii - głównie w wyniku zwiększania inwestycji w szerokopasmową infrastrukturę sieciową.

Z interaktywnej telewizji korzysta na świecie ponad 8 mln odbiorców, w tym 5 mln w Europie, ponad 2 mln w regionie Azji i Pacyfiku oraz około miliona na kontynentach amerykańskich. Według Gartnera w 2010 r. liczba abonentów IPTV w samej tylko Europie Zachodniej ma wynieść 16,7 mln. Do dalszego wzrostu popularności telewizji interaktywnej przyczynia się Microsoft, który we własnym zakresie kontynuuje prace nad usprawnianiem aplikacji. Wobec globalnej siły oddziaływania tej firmy na rynek multimediów, fakt ten będzie miał istotne znaczenie.

Kraje europejskie mają poważnego rywala w postaci rynku azjatyckiego, gdzie intensywnie rozwijają się wszelkie technologie informatyczne, w tym również IPTV. Dzisiaj największymi dostawcami technologii IPTV na świecie są firmy PCCW (18,2% udziałów rynkowych), dalej France Telecom (16,%) oraz Free Telecom (14%). Przyspieszenie we wdrażaniu usług IPTV staje się dzisiaj coraz bardziej widoczne, a wizja dostarczania przez sieć przewodową do firm i domostw multimediów strumieniowych oraz telewizji o wysokiej jakości HDTV staje się rzeczywistością.

<hr>

Radosław Juszczak, kierownik ds. platform usługowych i aplikacji, Alcatel-Lucent Polska

Interaktywna IPTV

Radosław Juszczak

Usługa IPTV jest formą telewizji cyfrowej z rozbudowanymi możliwościami interakcji i usług na żądanie, a jako medium transmisyjne wykorzystuje się dla niej sieci szerokopasmowe z protokołem IP. Warto podkreślić, iż w odróżnieniu od telewizji internetowej - gdzie kontent telewizyjny dostarczany jest za pomocą ogólnodostępnego internetu - przekaz IPTV typowo korzysta z wydzielonej części sieci transportowej. Takie rozwiązanie ma szereg zalet, gdyż pozwala zagwarantować wysoką jakość transmisji nawet przy dużym obciążeniu sieci, a do korzystania z IPTV nie jest konieczny komputer i wystarczy specjalistyczna przystawka STB (Set-Top-Box) podłączona do telewizora. Zgodnie z określeniem interaktywna, odbiorca ma możliwość kreowania własnych pakietów programu telewizyjnego poprzez dobór repertuaru audycji oraz czasu ich emisji. Uzyskuje także dostęp do usług dodatkowych, np. gier sieciowych, skrzynki pocztowej, informacji lokalnych itd. Dla użytkownika końcowego IPTV najczęściej jest oferowana w pakiecie usług z dostępem do Internetu oraz VoIP (tzw. Triple Play).

Dzisiaj rozwiązania bazujące na fizycznie wydzielonej części sieci dedykowanej IPTV przestają być opłacalne i operatorzy stosują rozwiązania pośrednie, polegające na wydzieleniu pasma, czyli zagwarantowaniu minimalnej przepływności w sieci komercyjnej. Jest to możliwe, ponieważ IPTV ma wbudowane mechanizmy uwierzytelniania - wspomagane z poziomu przystawki. Z punktu widzenia użytkownika końcowego aplikacja IPTV i telewizja internetowa zaczynają się wzajemnie upodabniać, a różnica dotyczy głównie jakości usług oraz interaktywności. Telewizja internetowa nie zakłada gwarantowanych przepływności, a więc musi korzystać z silnych metod kompresji treści, co pociąga za sobą konieczność ich dekompresji w urządzeniu odbiorczym (rosną wymagania dla CPU, pamięci RAM oraz karty graficznej w PC). Ze względu na dostępne pasmo, ograniczona jest też interaktywność użytkownika, zwykle sprowadzająca się do wyboru odpowiedniego strumienia danych.

<hr>


TOP 200