Intel: przyspieszenie

Wart ponad 260 mld USD rynek półprzewodników urósł w 2006 r. o 10,2%. Według różnych raportów w pierwszej połowie ub.r. komputery wyposażone w procesory Intela stanowiły 75% wszystkich sprzedanych w tym czasie na świecie maszyn.

Wart ponad 260 mld USD rynek półprzewodników urósł w 2006 r. o 10,2%. Według różnych raportów w pierwszej połowie ub.r. komputery wyposażone w procesory Intela stanowiły 75% wszystkich sprzedanych w tym czasie na świecie maszyn.

80%

- tyle według Mercury Research wynosi udział Intela w rynku procesorów.

Mimo 12-proc. spadku przychodów, spowodowanego m.in. wojną cenową, Intelowi udało się utrzymać prymat na rynku. Koncern obronił pozycję dzięki dominacji na rynku komputerów przenośnych, gdzie Centrino ma dziś ponad 90-proc. udział, a także dzięki nowej linii produktów opartej na architekturze Core, które weszły na rynek w połowie 2006 r., a więc dwurdzeniowym układom Core 2 Duo do desktopów i notebooków oraz procesorom Xeon 5100, przeznaczonym na rynek serwerów i wydajnych stacji roboczych.

Intensywne dwanaście miesięcy

Tomasz Klekowski, dyrektor Intela w regionie Europy środkowo-wschodniej

Tomasz Klekowski, dyrektor Intela w regionie Europy środkowo-wschodniej

Miniony rok był dla Intela bardzo intensywny. Firma realizowała bowiem strategię nowego szefa Intela Paula Otelliniego, który przejął zarządzanie koncernem w listopadzie 2005 r. Po latach niezachwianego prymatu na rynku na początku 2006 r. Intel stanął przed trzema poważnymi wyzwaniami. Pierwsze z nich miało charakter techniczny. Przez lata Intel nadawał tempo całemu rynkowi. Produkował procesory taktowane coraz szybszymi zegarami. Te z kolei oznaczają wzrost poboru energii i coraz poważniejsze problemy z chłodzeniem, z którymi zmierzyć się musi każdy z producentów. Ten problem w zasadzie został rozwiązany przez nową architekturę Core oraz procesory Core 2 Duo i Xeon, w których poziom poboru energii obniżono - w porównaniu z poprzednią generacją - o 40%.

Drugie wyzwanie miało charakter rynkowy. Rynek komputerów osobistych dojrzewa i nie zapewnia już stałego, dwucyfrowego wzrostu przychodów. To sytuacja dla wielu firm z sektora high-tech zupełnie nowa i zmuszająca do poważnej reorganizacji procesów wewnętrznych, a także zmian w strategii. W związku ze spadającymi przychodami prototypy nowych procesorów Intela muszą trafiać na rynek coraz szybciej, aby szybciej zaczęły się zwracać koszty związane z opracowaniem produktu. Trochę inaczej wygląda sytuacja na rynku notebooków, gdzie od lat obserwujemy dwucyfrowy wzrost. Świadomy tego Intel od momentu premiery technologii Centrino w 2003 r. cały czas unowocześnia tę platformę, aby utrzymywać mocną pozycję na rynku.

Intel nie zamierza bowiem oddać palmy pierwszeństwa na rynku notebooków, który zaczyna stanowić więcej niż połowę rynku komputerów osobistych. Zwłaszcza że w związku z upowszechnieniem komputerów przenośnych pojawiają się zupełnie nowe perspektywy. Coraz więcej użytkowników notebooków używa ich jako stacje dla programów graficznych i gier. Pojawia się zatem szansa na stworzenie nowej, zróżnicowanej oferty dla użytkowników komputerów przenośnych - od prostych maszyn po komputery wyposażone w wydajne, a jednocześnie zachowujące wszelkie zalety mobilności procesory.

Architektura i technologia

W zeszłym roku Intel zaprezentował strategiczną mapę drogową produktów na następne cztery lata nazywając ją "tick-toc" (tik-tak). Co dwa lata wprowadzana ma być nowa architektura, a w latach pomiędzy nowy proces technologiczny. I tak w 2006 r. miała miejsce premiera architektury Intel Core, za kilka miesięcy zaś rozpocznie się sprzedaż procesorów 45nm w procesie produkcji. Rok 2008 to kolejna architektura - Nehalem, a 2009 r. - 32nm...

Paul Otellini, prezes Intela

Paul Otellini, prezes Intela

O ile dwa pierwsze wyzwania to w mniejszym lub większym stopniu problem całej branży IT, o tyle trzecie dotyczy bezpośrednio Intela. Bezpośredni konkurent - Advanced Micro Devices (AMD) - zdobywał coraz większą popularność, a jego produkty już dziś trafiają do komputerów największych dostawców sprzętu. Aby umocnić pozycję w 2006 r., Intel dokonał reorganizacji firmy - zredukował zatrudnienie o 10%, uprościł wewnętrzne procedury, przyspieszył premiery nowych produktów. Efekty tego widać po pierwszym kwartale 2007 r. Według Mercury Research, Intel odzyskał 6% udziałów w rynku procesorów i obecnie kontroluje ponad 80% światowych udziałów.

Rok premier

Pierwsze efekty nowej strategii Paula Otelliniego rynek ujrzał w ub.r. - roku premier. W styczniu 2006 r. na rynku pojawiły się komputery i notebooki Apple z procesorami Intel Core Duo, a także pierwsze z dwurdzeniowym procesorem (technologia Intel Centrino Duo). W lipcu na rynek trafiły procesory Intel Core 2 Duo do notebooków i desktopów oraz serwerowy układ Intel Xeon. Z kolei we wrześniu odbyła się premiera nowej platformy dla biznesowych komputerów stacjonarnych - Intel VPro.


TOP 200