Intel In-Vehicle Solutions, czyli nadjeżdżają inteligentne samochody przyszłości

Autonomiczne samochody przyszłości są coraz bliżej, a Google nie jest jedyną firmą pracującą nad autem niewymagającym kierowcy. Swoje działania rozwojowe w tym segmencie prowadzi również Intel, który zaprezentował nowe technologie dla inteligentnych i nowoczesnych środków lokomocji związane z zagadnieniem internetu rzeczy.

Do wyjechania w pełni samodzielnych samochodów na ulice i włączenia ich do klasycznego ruchu drogowego pozostało jeszcze wiele lat badań i testów. Firmy zajmujące się tą tematyką muszą jeszcze wypracować standardy i znaleźć sposób na obniżenie kosztów rozwoju technologii i produkcji sprzętu niezbędnego do działania autonomicznych pojazdów.

Samochody jutra powstają dziś

Intel In-Vehicle Solutions, czyli nadjeżdżają inteligentne samochody przyszłości

Nie znaczy to, że giganci świata nowych technologii nie wkładają dużo pracy w to zagadnienie. Ostatnia wideoprezentacja Intela dotycząca aut przyszłości nie była zaskoczeniem, ponieważ producent już wcześniej współpracował z firmami tworzącymi pojazdy w zakresie opracowania technologii dla nowoczesnych i skomputeryzowanych samochodów. Wśród partnerów Intela w tym segmencie znalazły się takie marki jak BMW, Infiniti, KIA i Mercedes Benz. Intel został wybrany do współpracy przy obsłudze systemów informacyjno-rozrywkowych i zajmuje się łącznością i nawigacją GPS.

Zobacz również:

  • Chiny wypowiedziały amerykańskim producentom chipów wojnę

Rozwój rozwiązań dla aut w firmie Intel prowadzi dział związany z argumentem internetu rzeczy, a w tym roku zanotował on ogromny wzrost. Firma chce teraz wykorzystać ten potencjał do zagospodarowania przez siebie tego raczkującego, ale bardzo lukratywnego, w perspektywie najbliższych lat, rynku. Do tej pory opracowane rozwiązania Intela były zaledwie zalążkiem dla prawdziwych inteligentnych samochodów.

Intel In-Vehicle Solutions

Intel In-Vehicle Solutions, czyli nadjeżdżają inteligentne samochody przyszłości

Wprowadzenie samochodów w nową cyfrową erę ma zapewnić nowa platforma przygotowana dla producentów o nazwie Intel In-Vehicle Solutions. Sam Intel, kojarzący się ciągle użytkownikom głownie jako producent procesorów, zapewni przedsiębiorstwom z branży motoryzacyjnej kompleksowe rozwiązanie sprzętowo-programowe. Zadaniem tego systemu będzie maksymalne uproszczenie procesu wdrażania nowych rozwiązań do aut, w tym zmniejszenie kosztów wprowadzenia innowacji o połowę, oraz, co ważniejsze, przyspieszenie całego procesu o rok

Ma to pozwolić na zmniejszenie rozdźwięku między technologią stosowaną w nowoczesnych urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony i tablety, a osprzętem montowanym w samochodach, który często dziś jest przestarzały jeszcze przed wprowadzeniem nowego modelu auta do sprzedaży. Najbardziej widocznym przykładem tego, jak branża motoryzacyjna pozostaje dziś w tyle, są niewspółmiernie drogie w porównaniu do swojej jakości i zaawansowania zestawy multimedialne. Pod względem możliwości często przypominają one tablety poprzedniej generacji ze średniej półki.

Od kierowcy do komputera za kierownicą

Intel In-Vehicle Solutions, czyli nadjeżdżają inteligentne samochody przyszłości

Intel podzielił proces unowocześnienia samochodów na dwie fazy. Pierwszą będą nowe opcje związane ze wspomaganiem kierowcy podczas jazdy. Dopiero druga faza pozwoli na tworzenie pojazdów w pełni autonomicznych, czyli nie wymagających ingerencji kierowcy podczas przemieszczania się z punktu A do punktu B.

W celu realizacji swoich założeń Intel rozpoczął zaawansowane badania związane z rozwojem przemysłu samochodowego i jego "inteligentnej" gałęzi i rozpoczął trzy własne programy badawcze. Wsród futurystycznych projektów Intela znalazły się Secure My Connected Car, Personal Vehicle Experience i Local Experience of Automobility.

Intel nie realizuje swojej wizji sam

Intel In-Vehicle Solutions, czyli nadjeżdżają inteligentne samochody przyszłości

Oprócz rozpoczęcia własnych projektów badawczych firma zainwestowała też inne podmioty, takie jak ZMP, Mocana i CloudMafe. W przypadku zajmującego się technologią samodzielnie jeżdżących samochodów ZMP kwota o której mowa to aż 100 milionów dolarów. Oprócz tego władzom Intela udało się porozumieć w sprawie współpracy z takimi przedsiębiorstwami z segmentu motoryzacyjnego oraz typowo technologicznego jak QNX, Mobica i XSe.

Rozwój własnych rozwiązań i wsparcie partnerów ma zapewnić spragnionym innowacji kierowcom jeszcze lepsze wrażenia z jazdy, zwiększone bezpieczeństwo aut podłączonych do internetu i komunikujących się z innymi sprzętami elektronicznymi w ramach internetu rzeczy. Dużą rolę ma też pełnić personalizacja i dopasowanie możliwości nowoczesnego auta do potrzeb konkretnego kierowcy systemów informacyjno-rozrywkowych, nazywanych In-Vehicle Infotainment (IVI).

Antycypacja przyszłych wyzwań

Intel In-Vehicle Solutions, czyli nadjeżdżają inteligentne samochody przyszłości

Intel projektując swój kompleksowy projekt nazwany In-Vehicle Solutions stara się odpowiedzieć na wszystkie trapiące dzisiejsze komputerowe systemy dla samochodów, a także przewidzieć, co może sprawiać problem w przyszłości. Dziś największymi barierami w popularyzacji inteligentnych samochodów jest długi czas oczekiwania na wdrożenie zaprojektowanych rozwiązań do produkcji, oraz - jak w przypadku wszystkich nowinek - wysoka cena, przez co z dobrodziejstw wspomaganego komputerowo auta korzystać mogą tylko nieliczni posiadacze własnych czterech kółek.

Zaprezentowana przez Intela wizja jest bardzo sensowna, ale oczywiście nie ma pewności, że marzenia inżynierów ziszczą się w przewidywalnej przyszłości. Wszystko zależy od tego, czy kolejni partnerzy firmy będą zadowoleni z rozwoju i kierunku, jaki obrał Intel przy projektowaniu In-Vehicle Solutions. Najwięcej do powiedzenia będą mieli tutaj jednak klienci, którzy będą mogli już niedługo zagłosować portfelem za lub przeciwko pomysłom na dalsze “ucyfrowienie” samochodu.

Nie tylko inteligentny, ale też autonomiczny

Prawdziwie inteligentnych aut, skupionych na integracji z urządzeniami mobilnymi użytkownika, możemy doczekać się już niebawem. Intel In-Vehicle Solutions ma dużą szansę zdobyć popularność u producentów samochodów. Skusić ma ich oferowanie przez Intela, działającej pod kontrolą systemu Tizen i opartej o procesory Atom i Quark, kompleksowej platformy sprzętowo-programowej wyposażonej w odpowiedni zestaw narzędzi programistycznych.

Intel In-Vehicle Solutions to zresztą nie jedyne działania Intela na rynku motoryzacyjnym. Już w 2012 założono fundusz Intel Capital Connected Car Fund o kapitale 100 milionów dolarów, którego zadaniem jest przyspieszenie badań nad kolejnym poziomem przemysłu samochodowego. Najważniejsze dziś dla Intela jest zapewnienie pewnej, stabilnej i bezproblemowej łączności między samym autem, a smartfonami i tabletami należącymi do kierowców i pasażerów.

Intel In-Vehicle Solutions, czyli nadjeżdżają inteligentne samochody przyszłości

Pierwsza faza rozwiązań Intela dla motoryzacji ma udoskonalić klasyczne samochody, a dopiero w drugiej firma planuje wprowadzenie rozwiązań pozwalających na samodzielne poruszanie się pojazdów po drogach bez udziału kierowcy. Nad podobnym rozwiązaniem pracuje zresztą już inny gigant technologicznego świata, czyli firma Google. Jak na razie wyjechanie takich maszyn na drogi jest jeszcze odległą przyszłością, ale inżynierowie stale pracują nad tym, aby przynajmniej ich wizja inteligentnego samochodu wspomagającego kierowcę została wcielona w życie w przeciągu najbliższych lat.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200