Integracja parlamentu

Kancelaria Sejmu RP jeszcze w tym roku ma zakończyć wdrożenie zintegrowanego systemu ERP.

Kancelaria Sejmu RP jeszcze w tym roku ma zakończyć wdrożenie zintegrowanego systemu ERP.

Kancelaria Sejmu zarządza danymi o obecnych i byłych parlamentarzystach, biurach poselskich oraz wyposażeniu Sejmu. Zatrudnia łącznie 1,2 tys. osób. Tylko pozycji dotyczących zatrudnionych jest w sejmowych bazach danych prawie 8 tys. "Przy takiej liczbie danych, systemy średnie i małe nie spełniają naszych wymagań" - mówi Zbigniew Jabłoński, dyrektor ośrodka informatyki w Kancelarii Sejmu. Do drugiego przetargu stanęło 8 firm, z których wyłoniono Tetę i SAP.

Nic za darmo

Spodziewano się, że oferta Tety będzie bardziej atrakcyjna cenowo. Ten aspekt kontraktu był niezwykle istotny, nawet bardziej niż funkcjonalność oprogramowania, stanowił aż 70% oceny systemu i jego producenta. Korzystniejsze warunki cenowe zaproponował jednak SAP Polska, i to on wygrał przetarg. Przedstawiciele Kancelarii Sejmu dementują jednak pogłoski o tym, że firma przekaże oprogramowanie nieodpłatnie.

"Kancelaria Sejmu ma bardzo skomplikowaną strukturę, którą nie każdy system potrafi obsłużyć. Polski oddział SAP zagwarantował nam w kontrakcie dostosowywanie na bieżąco systemu do wchodzących w życie nowych przepisów. Stosowane przez nas oprogramowanie musi natychmiast odzwierciedlać wszystkie zachodzące w Polsce zmiany legislacyjne" - mówi Zbigniew Jabłoński.

Wdrożenie R/3 ma potrwać do 15 grudnia br. i obejmie system finansowo-księgowy, łącznie z gospodarką materiałową, zaopatrzeniem, modułem zarządzania środkami trwałymi. Kancelaria zamierza również zastosować moduł kadrowo-płacowy oraz elementy sprzedaży z fakturowaniem. Zbigniew Jabłoński potrzebę wdrożenia ostatniego modułu tłumaczy prowadzeniem przez kancelarię sprzedaży używanego wyposażenia, a także opracowań prawnych.

Rozwiązanie publiczne

Jednym z podstawowych celów wdrożenia jest zmniejszenie obciążenia kancelarii, wynikającego ze stosowania dotychczasowych systemów informatycznych. Obecne rozwiązania wymuszają zatrudnienia 200 osób do ich bezpośredniej obsługi. Po zakończeniu wdrożenia w Kancelarii Sejmu ma być 97 użytkowników R/3. "Nasze oczekiwania nie różnią się od wymogów stawianych przez firmy komercyjne. Systemy w instytucjach administracji publicznej powinny działać na podobnych zasadach" - mówi Zbigniew Jabłoński. "W naszym przypadku niezwykle trudne i niestandardowe było negocjowanie warunków umowy" - dodaje. Ostateczna jej wersja jednak jest zbliżona do kontraktów zawieranych z firmami.

Podczas 3. kongresu SAP Polska, przedstawiciele firmy zapowiadali szybką polonizację rozwiązania branżowego SAP Public Sector. Wszelkie szczegóły są jednak wciąż objęte tajemnicą, ale - według źródeł zbliżonych do firmy - decyzję o lokalizacji podjęto bezpośrednio w związku z planowanym podpisaniem umowy z Kancelarią Sejmu. SAP Public Sector rozszerza standardową funkcjonalność R/3 m.in. na obszary związane ze specyficznym trybem przeprowadzania zakupów i zarządzania kontraktami.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200