Integracja dla biznesu

Przemysław Kulik wyjaśnia: „Sposoby integracji zależą od tego, jakie są to systemy i co robią. W branży finansowej, a szczególnie w bankowości, często polega się na starych, sprawdzonych i nadzwyczaj stabilnych systemach. Aplikacje robią to, co powinny robić i robią to dobrze. Korzystają przy tym ze starszych platform i narzędzi, niektóre z tych aplikacji działają na komputerach klasy mainframe, inne na AS/400. Mogą być też napisane w starszych językach programowania, takich jak Fortran czy Cobol. Niestety, oprogramowanie to nie było pisane pod kątem późniejszej integracji i nie ma żadnego interfejsu, poza interfejsem dla użytkownika. Przy integracji systemu niezbędne będą narzędzia, by otworzyć cały system na zewnątrz, a następnie zintegrować go z innym. Proces przeprowadza się w taki sposób, by nie naruszyć podstawowej cechy systemów – ich stabilności pracy”.

Wartość dla firmy

Po określeniu celu integracji rozpoczyna się proces wyboru technologii oraz podejścia do problemu. Zazwyczaj po zdefiniowaniu problemu integracyjnego firma zaprasza do współpracy różnych partnerów, by przedstawili swoje rozwiązania, a następnie realizowane jest wdrożenie testowe – proof of concept. Już na tym etapie rozmawia się o konkretnym celu wdrożenia, zazwyczaj adresując istotne potrzeby biznesowe.

Przemysław Kulik mówi: „Przykładem wdrożenia, które można przeprowadzić w systemach bankowych, jest wdrożenie mechanizmu wykrywania nadużyć. W takim przypadku produkcyjny system klienta zostaje połączony z narzędziem detekcji fraudów, tworząc nową wartość dla firmy. Celem nie jest już jedynie integracja, ale zrealizowanie obsługi procesu biznesowego, którym jest wykrywanie nadużyć”.

Integracja jako przewaga konkurencyjna

Początków nowoczesnej integracji ukierunkowanej na procesy biznesowe należy szukać w integracji aplikacji (EAI), kolejnym krokiem była szyna usługowa ESB. Obecnie głównie mówi się o procesach biznesowych i przetwarzaniu zdarzeń. Jest to istotna różnica, gdyż integrację dziś przeprowadza się po to, by dać firmie przewagę konkurencyjną dzięki procesom i usługom. Przykładem podobnego wdrożenia jest połączenie systemu core banking z aplikacją internetowej bankowości elektronicznej. System obsługujący transakcje w banku jest najważniejszym oprogramowaniem w całym banku. Przechowuje on ważne informacje, które przekładają się wprost na pieniądze nie tylko samego banku, ale także jego klientów, a zatem absolutnie nie można go bezpośrednio połączyć do internetu. Jeśli istnieje potrzeba biznesowa, należy dokonać odpowiedniej integracji.

Przemysław Kulik podaje przykład: „Dzisiejsze banki nie dają już rady konkurować za pomocą samych produktów, bo co mogą jeszcze zrobić z lokatą? Klientów można zachęcić szeroko rozumianym procesem biznesowym, tym, co klient będzie widział oprócz typowych produktów bankowych. Takim procesem jest na przykład otwieranie rachunku. Dzisiejszy klient nie będzie chciał udać się do placówki banku, gdzie musiałby poczekać w długiej kolejce, wypełnić wiele wniosków, a następnie po kilku dniach rachunek zostałby otwarty. Dziś klient chce się zalogować do systemów internetowych, złożyć wniosek, szybko dopełnić formalności i korzystać z usług. Ze względu na bezpieczeństwo usług, danych i pieniędzy, nie można tych procesów obsłużyć inaczej niż przez integrację różnych systemów”.


TOP 200