Instytut Kościuszki z kampanią edukacyjną o cyberzagrożeniach dla naszych finansów

Już co trzeci Polak deklaruje, że otrzymał w czasie pandemii podejrzany telefon czy wiadomość sms. Odpowiedzią na te zagrożenia jest kampania edukacyjna „Zaprosiłbyś złodzieja do domu? Nie zapraszaj cyberprzestępcy na swoje konto” przygotowana przez Instytut Kościuszki w ramach programu grantowego Fundacji Santander Bank Polska.

Instytut Kościuszki z kampanią edukacyjną o cyberzagrożeniach dla naszych finansów

Źródło: Instytut Kościuszki

Cyfryzacja i rozwój e- usług przyspieszyły. W ślad za tym zwiększyła się aktywność i pomysłowość cyberprzestępców. Ataki z użyciem socjotechniki, coraz lepiej przygotowana i trudniej weryfikowalna treść - wszystko to sprawia, że każdy z nas może stać się potencjalną ofiarą.

Znacząca cześć incydentów jest powiązana z sektorem szeroko rozumianych finansów. Tylko w ostatnich tygodniach słyszeliśmy np. o:

• SMSach o rzekomym przyznaniu karty kredytowej.

• Kampanii, w której przestępcy podszywają się pod Ministerstwo Finansów i pod pretekstem zaległości w płatności podatku zachęcają do otworzenia zainfekowanego załącznika.

Zobacz również:

  • Pishing metodą na e-TOLL. MF i KAS ostrzegają przed próbą wyłudzenia
  • Grupa Medusa zwiększa aktywność ransomware
  • Bezpieczna miłość w sieci

• Metodzie „na odłączenie prądu”, w której przestępcy podszywają się pod firmy energetyczne i wysyłają „link do zrobienia przelewu na brakującą kwotę”.

• Fałszywych stronach logowania do bankowości elektronicznej.

Projekt Instytutu Kościuszki ma nam przypomnieć, że choć spektrum działania i pomysłowość cyberoszustów są zdumiewające, to wobec takich ataków nie jesteśmy bezbronni. Kluczowa jest wiedza, świadomość i ostrożność. I kilka zasad, o których musimy pamiętać. Zostały one w przystępny sposób zawarte w poradniku „Bądź CyberOdporny” dostępnym na stronie www.cyberodporni.pl

Znajdują się tam rady dotyczące logowania się do serwisów bankowych czy robienia bezpiecznych zakupów w internecie.

- Nasz projekt adresujemy do dość szerokiej grupy odbiorców, ponieważ podobnie działają cyberprzestępcy. Dziś na ich aktywność narażony jest każdy z nas - korzystający z bankowości elektronicznej, robiący zakupy w sieci, rozliczający się online z fiskusem czy płacący rachunki za prąd. Edukacja to ważny obszar działania Instytutu, a sama kampania to wyraz zrozumienia dla wyzwań pojawiających się wraz z rozwojem technologii – podkreśla Jarosław Kożuch, prezes Instytutu Kościuszki.

A te wyzwania zdają się być coraz poważniejsze. Zgodnie z najnowszymi danymi blisko 70% ankietowanych zauważyło większą aktywność oszustów wyłudzających dane osobowe na przestrzeni ostatnich miesięcy. 30% natomiast twierdzi, że otrzymało w czasie pandemii podejrzaną wiadomość, SMS-a lub telefon (źródło: „Raport: Młodzi Polacy świadomi zagrożeń i przygotowani do ochrony danych osobowych w czasie pandemii”).

Odpowiedzią na te statystyki był pomysł na kampanię grantową, służącą podniesieniu wiedzy z obszaru cyberzagrożeń.

- Ofiarą działań przestępców może paść każdy z nas, zwłaszcza, że cyberprzestępcy są często o krok przed nami, wymyślają coraz to nowe sposoby oszustw czy kradzieży. Każdy z nas powinien umieć się przed nimi bronić, ale realia są takie, że często bez zastanowienia klikamy w linki i dajemy się złapać w pułapkę. Dlatego edukacja w tym zakresie jest niezbędna. Stąd właśnie pomysł na program grantowy „Haki na cyberataki”, w ramach którego realizowana jest kampania edukacyjna Instytutu Kościuszki – powiedziała Marzena Atkielska, prezes zarządu Fundacji Santander.

Główna oś kampanii to krótki poradnik – „Bądź CyberOdporny”. Do poradnika kierują QR kody umieszczone na autorskich grafikach przygotowanych przez Magdalenę Pankiewicz z agencji MAD Illustrators. Grafiki będą się ukazywały co tydzień, aż do końca kwietnia. Ilustracje będą w narracyjny sposób pokazywały sytuacje, w których może znaleźć się każdy z nas. Żeby uniknąć banału i skłonić odbiorców do refleksji, przedstawienia te nie będą dosłowne – korzystając z rozwiązań znanych chociażby z plakatu i ilustracji prasowej będziemy chcieli zachęcić odbiorców do zastanowienia, pokazać, jakie naprawdę są metody działania cyberprzestępców - jak wykorzystują oni niewiedzę, nieuważność czy pośpiech użytkowników oraz gdzie mogą kryć się zagrożenia.

Hasła, którymi będą opatrzone grafiki nawiązują do tytułu kampanii i koncentrują się wokół czterech najczęściej spotykanych dziś zagrożeń:

1. Bezpieczeństwo danych (podawanie danych np. przez telefon)

2. Fałszywe linki (w smsach, mailach)

3. Zabezpieczenie telefonu/komputera

4. Oszustwa podczas zakupów w Internecie (także fałszywe strony sklepów)

Temat przewodni grafiki będzie jednocześnie tematem krótkiego podcastu, do którego zaprosiliśmy ekspertów Instytutu oraz banku Santander, tak aby mogli w praktyczny sposób opowiedzieć o zagrożeniach dla klientów i metodach przeciwdziałania.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200