Innowacje, kompetencje, elastyczność

Z Alicją Wiecką, dyrektor zarządzającą SAS Institute, rozmawia Andrzej Maciejewski.

W maju otrzymała Pani nagrodę Manager Award 2013 za wyjątkowe osiągnięcia i skuteczność w dziedzinie zarządzania. Co w swojej pracy ceni Pani najbardziej?

Klientów wciąż ciekawią efekty naszej pracy - to powód do największej satysfakcji. Jest to możliwe dzięki temu, że SAS Institute w Polsce to dynamiczny zespół wizjonerów i pasjonatów, którzy doskonale rozumieją rolę analityki. Co więcej, klienci sami mówią o nas w ten sposób. Od 21 lat pomagamy im rozwijać biznes, nie dostarczamy tylko systemów do przechowywania danych. Nasza oferta to oczywiście najlepsza technologia wraz z konsultingiem wdrożeniowym i biznesowym popartym ponad dwudziestoletnim doświadczeniem i branżową wiedzą ekspercką. Każde wdrożenie zasila doświadczeniem kolejne. W Business Intelligence pewna jest konieczność szybkich zmian. Nasza elastyczność pozwala im sprostać.

SAS w Polsce potrafi stworzyć innowacyjne rozwiązania wspólnie z polskimi klientami, wyprzedzając USA i cały świat. Udowodniliśmy to wielokrotnie, m.in. opracowując rozwiązania biznesowe dedykowane do poszczególnych branż - telekomunikacyjnej, bankowej, ubezpieczeniowej... To dzieło polskiego R&D. SAS lokalnie, w Polsce, wytworzył produkty, które zdobyły przebojem rynki globalne. SAS to niska rotacja pracowników. Zdobywamy tytuły najlepszych pracodawców. I co równie ważne, rośniemy w tempie dwucyfrowym.

Jaka jest zatem Państwa recepta na wzrost?

Nasze rozwiązania wspierają firmy w dwóch obszarach - oszczędzania i zwiększania sprzedaży. Są potrzebne zarówno w czasach prosperity, jak i spowolnienia. Oszczędności osiąga się poprzez zintegrowanie BI na platformie SAS, a zwiększanie przychodów poprzez lepiej dopasowaną ofertę dla klientów końcowych, niezależnie od wielkości rynku, jego nasycenia czy ogólnej koniunktury. Jesteśmy w Polsce liderem rozwiązań Customer Intelligence (CI), które pozwalają powiększyć przychody z klienta detalicznego i podnieść jego satysfakcję. Obecna pozycja operatora sieci Play, który od początku oparł swoją strategię w obszarze BI i CI na rozwiązaniach SAS, pokazuje, jak dzięki naszym rozwiązaniom można zwiększyć rynek z pozoru pełny i nasycony. Konkurencja jest siłą napędową dla rynku naszych rozwiązań. Choć mówi się, że spowolnienie jeszcze potrwa, cele sprzedażowe naszych klientów wcale nie są niższe.

Które produkty SAS cieszą się największą popularnością?

Zasadniczym filarem naszych przychodów są hurtownie danych - od lat specjalizujemy się w integracji danych, zapewnieniu spójnej informacji zarządczej, obsłudze wszystkich potrzeb analitycznych i raportowych całej organizacji. Najnowszym hitem jest rozwiązanie SAS Real-Time Integrated Marketing Platform, które cieszy się ogromną popularnością na całym świecie. Wśród największych jego odbiorców jest m.in. Weve w UK - joint venture największych operatorów telekomunikacyjnych. Rozwiązanie SAS zostało tam wykorzystane do budowy unikalnej platformy marketingowej m-commerce dostępnej dla szeregu partnerów biznesowych (banki, firmy ubezpieczeniowe, retail), pozwalającej na uruchamianie wielu nowatorskich usług (mobile POS, mobile payments, geo-targeting, mobile wallet). SAS Real-Time Integrated Marketing Platform umożliwia podejmowanie w czasie rzeczywistym decyzji na podstawie ponad 1600 sygnałów geolokacyjnych na sekundę, zapewniając "right offer at right time" dla każdego klienta Weve. Do pierwszych użytkowników tego rozwiązania w sektorze bankowości na świecie dołączył jeden z największych banków polskich - główny cel to strategiczna transformacja w bank nowej generacji (Optimized Customer Centric Organization), posiadający zdolność wykorzystania potencjału ukrytego zarówno w wewnętrznym, jak i zewnętrznym Big Data.

Ktoś może powiedzieć, że wszyscy już mają hurtownie danych. A SAS wciąż je sprzedaje...

To element infrastruktury BI, który najlepiej pokazuje naszą przewagę nad konkurencją. Chodzi o to, żeby nie tylko mieć hurtownię danych, ale praktycznie z niej korzystać dla poprawy efektywności działania firmy czy instytucji. To naprawdę duża różnica. Klienci SAS, którzy kupili nasze hurtownie w latach 90., nadal korzystają i są zadowoleni. Informacja zarządcza jest na czas, w każdym wymiarze, dla każdej grupy użytkowników biznesowych. Dane są spójne, a kolejne ich źródła dołączane bezproblemowo. Platformy BI u polskich klientów SAS przyjeżdżają oglądać firmy z zagranicy w ramach wizyt referencyjnych. Pozytywna opinia na temat naszych rozwiązań przekazywana jest wśród menedżerów i zgłaszają się do nas firmy, które wcześniej postawiły na innego dostawcę.

Można uznać, że zapotrzebowanie na systemy Business Intelligence wciąż rośnie?

Po BI sięgają nowe branże i nam bardzo podoba się ta różnorodność. Na przykład sektor ochrony zdrowia nie tylko buduje hurtownie danych, ale sięga po bardziej wyspecjalizowane systemy do wykrywania nadużyć

jak np. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Potrzeby rynku można zmierzyć także tym, że rośnie liczba uczelni prowadzących zajęcia z zakresu systemów SAS. Chętnych jest bardzo dużo, znacznie więcej niż miejsc. Studenci wiedzą, że to będzie atrakcyjna praca i poszukiwane kwalifikacje. To znaczy, że rośnie zapotrzebowanie na BI i SAS, jako lidera tego rynku. Wokół SAS od lat istnieje wyjątkowa społeczność ludzi, którzy są filarami innowacyjności i rozwoju swoich firm.

W ubiegłym roku SAS zaprezentował nowe rozwiązania i technologie - High Performance Analytics oraz Visual Analytics.

Analityka SAS jest już dostępna w technologii opartej na SAS High-Performance Analytics Server, który łączy szybkość przetwarzania in-memory z potencjałem rozwiązań SAS w zakresie statystyki, prognozowania, ekonometrii, optymalizacji, data mining i text mining.

SAS Visual Analytics to narzędzie nowej generacji bazujące na technologii in-memory umożliwiające samodzielną pracę użytkowników biznesowych w szerokim zakresie wizualnej eksploracji, raportowania i analiz bez względu na rozmiary danych. Dzięki aplikacji SAS Mobile BI, raporty mogą być przeglądane również na urządzeniach mobilnych.

Osoby decyzyjne, na wszystkich szczeblach organizacji mogą teraz praktycznie bez anagażowania IT przeprowadzać analizy, tworzyć raporty i wizualizacje. To zmiana, która definiuje na nowo proces zarządzania informacją w organizacji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200