Infosystem '99: targi opanowali Polacy i Tajwańczycy

Powoli staje się regułą, że na polskich imprezach targowych pojawia się coraz więcej dostawców z Tajwanu. Upodabnia to je np. do targów CeBIT. Ale większość samodzielnie wystawiających się na Infosystemie producentów z Tajwanu to firmy mało znane, które pojawiły się w Polsce po raz pierwszy.

Powoli staje się regułą, że na polskich imprezach targowych pojawia się coraz więcej dostawców z Tajwanu. Upodabnia to je np. do targów CeBIT. Ale większość samodzielnie wystawiających się na Infosystemie producentów z Tajwanu to firmy mało znane, które pojawiły się w Polsce po raz pierwszy.

Są to praktycznie wyłącznie producenci mało zaawansowanych technologicznie podzespołów, akcesoriów lub elementów, których oferta adresowana jest głównie do firm montujących komputery lub wytwarzających sprzęt elektroniczny. Ich obecność na targach może być atrakcyjna przede wszystkim dla małych firm lokalnych, które zaoszczędzą na kosztach wyjazdów w celu nawiązania kontaktów i organizacji dostaw, niezbędnych do montażu elementów. Obecnie nie są to jednak duże oszczędności, gdyż trudno o lepszą i szerszą prezentację tajwańskiego przemysłu informatycznego niż na względnie bliskich geograficznie i łatwo dostępnych targach CeBIT w Hanowerze.

Ponieważ CeBIT wyprzedza Infosystem zaledwie o kilka tygodni, można też przypuszczać, że co najmniej część tajwańskich firm przedłuża wyjazd do Europy, próbując znaleźć dodatkowych klientów również w Polsce, i decyduje się na udział w Infosystemie.

Trudno jednocześnie oprzeć się wrażeniu, że wiele z nich poszukuje ich w sposób przypadkowy. Jonny Wu z firmy Chen-Source, oferującej akcesoria komputerowe, szczerze przyznał, że nie zna w ogóle polskiego rynku i nie wie, jakie produkty i w jaki sposób można na nim sprzedać. Tylko niektórzy producenci wydają się podchodzić do naszego rynku w sposób bardziej profesjonalny. Pozytywnym przykładem jest Yoga Electronics, specjalizująca się przede wszystkim w wytwarzaniu mikrofonów i słuchawek, która ma już w Polsce trzech partnerów, a udział w Infosystemie ma na celu pozyskanie nowych klientów i zwiększenie wciąż niskich obrotów.

Niewątpliwym atutem małych firm jest możliwość szybkiego przystosowywania produkcji do zmieniającej się mody lub popytu. Przykładem są m.in. prezentowane przez jednego z tajwańskich producentów obudowy do komputerów PC, wzorowane na oryginalnym wyglądzie kolorowych modeli Apple iMac.