Infosystem '99: prawie bez komputerów

Jeśli ktoś oczekiwał w tym roku wystawy szerokiej palety modeli PC wyposażonych w najnowsze procesory, może czuć się zawiedziony.

Jeśli ktoś oczekiwał w tym roku wystawy szerokiej palety modeli PC wyposażonych w najnowsze procesory, może czuć się zawiedziony.

Komputery stały się już tak powszechnym sprzętem, że nie stanowią magnesu przyciągającego zwiedzających. Warto jednocześnie odnotować, że na tegorocznym Infosystemie zabrakło praktycznie wszystkich znanych producentów PC, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Nie oznacza to, że najnowsze modele komputerów są nieobecne, ale zaprezentowano je na wystawie zamkniętej dla publiczności (dostępnej przede wszystkim dla resellerów) lub jako elementy rozwiązań systemowych. Do nielicznych wyjątków należy efektowna prezentacja komputerów Apple iMac, mających oryginalną, kolorową i przyciągającą uwagę stylistykę.

Znacznie większy wybór sprzętu mogli zobaczyć zainteresowani komputerami przenośnymi, choć również i tu trudno było o przegląd aktualnej oferty rynkowej. Na targach prezentowano m.in. najnowsze modele notebooków Panasonic i Aristo oraz dwie nowe marki dopiero wchodzące na polski rynek - komputery Asus Technology i Portocom. Ta pierwsza firma jest dobrze znana w Polsce jako producent płyt głównych, ale należy również do dużych wytwórców komputerów przenośnych. Umowę na wyłączną dystrybucję notebooków Asus w Polsce podpisała ostatnio Dagma, która liczy na zdobycie istotnego udziału w rynku, m.in. dzięki porozumieniom dotyczącym sprzedaży tych komputerów w sieciach Optimusa i Vobisu. Obecnie dostępne modele są wyposażone w procesory intelowskie łącznie z najwydajniejszym obecnie Pentium II 366 MHz. W lecie mają się pojawić również tańsze wersje z układami AMD.

Natomiast węgierski Portocom oferuje notebooki wytwarzane na Tajwanie przez producentów OEM. Portocom odniósł znaczne sukcesy na rynkach węgierskim i czeskim, a teraz planuje powtórzyć je w Polsce. Firma otwiera w najbliższym czasie oddział w Warszawie i już w maju zamierza rozpocząć sprzedaż za pośrednictwem 20-30 resellerów. Jak twierdzą przedstawiciele Portocomu, największym atutem jej oferty mają być dobre wsparcie, serwis i obsługa informacyjna. Pod względem konstrukcyjnym, w porównaniu do komputerów obecnie dostępnych na polskim rynku, notebooki Portocomu nie wyróżniają się konstrukcją ani ceną.