Infostrady i bezdroża

Wszystko na karcie

Sprawy w miejskim urzędzie za pomocą e-podpisu zapisanego na Elektronicznej Karcie Miejskiej będą mogli załatwiać mieszkańcy Rybnika. Karta będzie także umożliwiać zakup elektronicznych biletów komunikacji miejskiej czy opłaty za parkowanie lub wybrane usługi miejskie, a także opłaty targowe i podatki lokalne. Grażyna Dudzik z Urzędu Miasta Rybnika zaprezentowała podczas debaty główne przeszkody, które uniemożliwiają jednak upowszechnienie mikropłatności.

"Aby e-portmonetka zdała egzamin, musi być wygodna w użyciu, a to bez sieci terminali akceptujących kartę elektroniczną oraz sieci punktów doładowania karty nie będzie możliwe. Upowszechnienie mikropłatności jest także związane ze zmianami w prawie i powołaniem instytucji pieniądza elektronicznego" - wskazała.

Urząd, czyli klient

Infostrady i bezdroża

Wojciech Głownia, dyrektor zarządzający Avaya Poland

Nagrodzone projekty w administracji publicznej to efekt wytężonej pracy departamentów IT w jednostkach samorządu terytorialnego o zasobach nieporównywalnych z zespołami wdrożeniowymi firm komercyjnych. Sukces jest jednak możliwy, tylko wymaga bardzo dobrej organizacji pracy. Marek Staniewski z Urzędu Miasta Bydgoszczy opisał relacje między działem IT a pozostałymi departamentami w następujący sposób: "Dział IT w jednostce samorządu terytorialnego świadczy usługi na rzecz innych departamentów - klientów. Wśród nich można wyróżnić dwie skrajne grupy. Pierwsza w dziale IT składa zamówienie na konkretne sprzętowe konfiguracje i oprogramowanie. Druga oczekuje od działu IT rozwiązania problemu związanego np. z wejściem nowych przepisów". Według Marka Staniewskiego, obydwie te skrajności nie pozwalają na efektywne zarządzanie. Pierwsza pozornie nie wymaga zaangażowania działu IT w pracę dobrze zorientowanych działów, jednak przy dużej skali stosowanego sprzętu nie można pozwalać sobie na dowolność. Nie może dochodzić także do drugiej skrajnej sytuacji, że obowiązki innych działów spadają na departament IT. "Informatyzacja nie jest celem samym w sobie, ale narzędziem do osiągnięcia celów, które powinny być jasno sprecyzowane. Relacje dział IT - urząd pomagają ułożyć stosowne metodyki zarządzania projektami" - podsumował.

Artykuł powstał na podstawie debaty zorganizowanej przez Computerworld, w której uczestniczyli laureaci konkursu "Lider Informatyki 2007" w kategorii sektor publiczny.


TOP 200