Informatyzacja rodzinnego biznesu

Firma, która wyrosła z niewielkiego zakładu ślusarskiego, wyposażyła swoich handlowców w smartfony z mobilnym systemem sprzedaży, a raporty generuje w systemie BI.

Firma Texpol zaczynała w 1991 r. od produkcji gwoździ. Była wtedy niewielkim zakładem ślusarskim, który miał do dyspozycji kilka maszyn. W miarę wzrostu zapotrzebowania ze strony rynku powiększała obszar i skalę swego działania. Obok produkcji gwoździ zajęła się również dystrybucją towarów i stała się hurtownią artykułów metalowych i przemysłowych. Obecnie posiada w sprzedaży 12 tys. różnych towarów ponad 50 marek. Wraz z rozwojem początkowo niewielkiej, rodzinnej firmy pojawiały się w niej kolejne systemy informatyczne.

Pożegnanie z papierem

Tomasz Kojder, kierownik zespołu przedstawicieli handlowych, pracujący również w dziale IT, wspomina, że przed 2004 r. handlowcy przywozili z rynku zamówienia zapisane długopisem w zeszycie. Od tego czasu wiele się zmieniło.

Tomasz Kojder,

kierownik zespołu przedstawicieli handlowych, pracujący również w dziale IT

Szybka wymiana danych, łatwo dostępne opisy towarów ze zdjęciami, wzbogacenie szybkiego wyszukiwania towarów o możliwość wyszukiwania głosowego zwiększyły elastyczność i wydajność pracy naszych przedstawicieli.

Początkowo, przez sześć lat, handlowcy firmy Texpol korzystali z systemu wsparcia sprzedaży ECOD Agent firmy Comarch, który zapewniał zdalną obsługę mobilnym przedstawicielom handlowych. Firma stale się rozwijała i poszerzała swój asortyment, przez co przedstawianie klientom ofert i przyjmowanie zamówień zajmowało handlowcom coraz więcej czasu. "To był dla nas impuls do dalszej informatyzacji. W odpowiedzi na nasze potrzeby firma Comarch zaproponowała nam współpracę w zakresie wdrożenia nowej aplikacji na platformie Android - Comarch ERP Mobilny Sprzedawca. Współpracowali z nami już w fazie projektowania nowego rozwiązania, co pozwoliło uwzględnić nasze sugestie w pierwszej wersji aplikacji" - opowiada Tomasz Kojder.

Okazało się, że już wersja testowa bardzo się spodobała handlowcom Texpolu. Chwalili zwłaszcza prędkość działania aplikacji. Dotychczas przyjmowanie zamówień, które mają nawet po 200 pozycji, zajmowało handlowcom bardzo dużo czasu. Zaletą nowego systemu jest szybkie filtrowanie listy obejmującej ponad 12 tys. produktów. To, według handlowców, bardzo usprawnia proces wystawiania dokumentów.

Handlowiec ze smartfonem

W marcu tego roku wszyscy handlowcy firmy Texpol zostali wyposażeni w smartfony z zainstalowaną aplikacją Mobilny Sprzedawca. Obsługa zarówno systemu, jak i urządzenia okazała się na tyle prosta i intuicyjna, że nie były potrzebne żadne szkolenia dla użytkowników.

W związku z tym, że Android daje możliwość wyszukania tekstu, który użytkownik wypowiada do telefonu, wprowadzono możliwość głosowego wybierania pozycji z listy towarów. Dzięki krótkiej "rozmowie z telefonem", handlowiec może podczas wizyty u klienta wyświetlić na ekranie wszystkie informacje o danym produkcie. Lista kontrahentów działa w ten sposób, że przytrzymanie palca na wybranej nazwie powoduje wyświetlenie okna z operacjami możliwymi do wykonania, na przykład: wyślij SMS, złóż zamówienie, pokaż na mapie. Terminarz służący do planowania wizyt handlowych przez przedstawicieli miał być jak najbardziej ergonomiczny, dlatego został stworzony na bazie doświadczeń z używania kalendarzy w telefonach do planowania prywatnych zdarzeń.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200