Informatyzacja Urzędu miasta Katowice

W Urzędzie Miasta Katowice przy wprowadzaniu informatyki przyświecały od początku dwa podstawowe założenia - usprawnienie obsługi mieszkańców i zmaksymalizowanie wpływów do skarbu miasta, poprzez zewidencjonowanie źródeł zasilających budżet miasta. Polityka ta doprowadziła do stanu, w którym obecnie jest zainstalowanych ok. 100 komputerów osobistych, większość z nich połączonych jest w 4 lokalne sieci Novell NetWare i 3 sieci SCO Unix. Wyposażono je w ok. 20 różnych, bardziej lub mniej zintegrowanych programów, które obsługują głównie finanse i ewidencję. Wśród bardziej zintegrowanych systemów wyróżnić należy:

  1. System ewidencji poczty przychodzącej do urzędu, obejmujący kancelarię urzędu i sekretariaty zarządu miasta;

  2. System ewidencji ludności Pesel w wydziale spraw obywatelskich;

  3. System obsługi urzędu stanu cywilnego;

  4. Systemy ewidencji pojazdów i kierowców w wydziale komunikacji i transportu;

  5. System opłat za użytkowanie wieczyste i dzierżawy nieruchomości w wydziałach finansowym oraz geodezji i gospodarki gruntami.

  6. System ewidencji podatków od nieruchomości i system finansowo-księgowy w wydziale finansowym.
Wymierne korzyści finansowe, płynące z zainstalowanych systemów informatycznych można było zobaczyć np. przy okazji ostatnich wyborów do Sejmu i Senatu RP, kiedy to akcja drukowania list wyborców zamknęła się w jednym miesiącu bez konieczności zatrudniania dodatkowego personelu, podczas gdy wcześniej tego typu akcje trwały do trzech miesięcy i wymagały zatrudnienia dodatkowych maszynistek na umowę-zlecenie.

Katowicki SIT

W roku 1993 podjęto prace nad wdrożeniem w Urzędzie Miasta Katowice zintegrowanego systemu obsługi, który docelowo utworzy Graficzny System Informacji o Terenie Miasta Katowice (GSITMK). Funkcje, jakich oczekuje się od GSITMK można podzielić na dwie zasadnicze grupy:

  1. ewidencyjne

  2. wspomagania podejmowania decyzji.
Z funkcji ewidencyjnych, po zebraniu postulatów od poszczególnych jednostek organizacyjnych urzędu miasta, należy wymienić przede wszystkim: ewidencję gruntów, ewidencję budynków, ewidencję sieci uzbrojenia miasta zarówno pod- jak i naziemnego, ewidencję planów zagospodarowania, ewidencję układu drogowego, ewidencję lokali mieszkalnych, ewidencję lokali użytkowych i reklam, ewidencję zieleni miejskiej, ewidencję źródeł zanieczyszczenia środowiska, ewidencję szkód górniczych, ewidencję placówek oświatowych, ewidencję placówek kulturalno-oświatowych, ewidencję zabytków oraz ewidencję podmiotów gospodarczych.

Z funkcji wspomagania podejmowania decyzji należy przede wszystkim wymienić następujące: nadzór nad planowaniem i wykonaniem budżetu miasta, pomoc w prowadzeniu prawidłowej gospodarki gruntami, pomoc przy tworzeniu planów zagospodarowania przestrzennego, koordynowanie robót wymagających zamknięcia ulic i pomoc przy wyznaczaniu objazdów w tych przypadkach, pomoc w planowaniu inwestycji miejskich, badanie i modernizację ruchu drogowego w mieście.


TOP 200