Informatyzacja Urzędu miasta Katowice
- Jerzy Borys,
- 22.08.1994
W Urzędzie Miasta Katowice przy wprowadzaniu informatyki przyświecały od początku dwa podstawowe założenia - usprawnienie obsługi mieszkańców i zmaksymalizowanie wpływów do skarbu miasta, poprzez zewidencjonowanie źródeł zasilających budżet miasta. Polityka ta doprowadziła do stanu, w którym obecnie jest zainstalowanych ok. 100 komputerów osobistych, większość z nich połączonych jest w 4 lokalne sieci Novell NetWare i 3 sieci SCO Unix. Wyposażono je w ok. 20 różnych, bardziej lub mniej zintegrowanych programów, które obsługują głównie finanse i ewidencję. Wśród bardziej zintegrowanych systemów wyróżnić należy:
- System ewidencji poczty przychodzącej do urzędu, obejmujący kancelarię urzędu i sekretariaty zarządu miasta;
- System ewidencji ludności Pesel w wydziale spraw obywatelskich;
- System obsługi urzędu stanu cywilnego;
- Systemy ewidencji pojazdów i kierowców w wydziale komunikacji i transportu;
- System opłat za użytkowanie wieczyste i dzierżawy nieruchomości w wydziałach finansowym oraz geodezji i gospodarki gruntami.
- System ewidencji podatków od nieruchomości i system finansowo-księgowy w wydziale finansowym.
Katowicki SIT
W roku 1993 podjęto prace nad wdrożeniem w Urzędzie Miasta Katowice zintegrowanego systemu obsługi, który docelowo utworzy Graficzny System Informacji o Terenie Miasta Katowice (GSITMK). Funkcje, jakich oczekuje się od GSITMK można podzielić na dwie zasadnicze grupy:
- ewidencyjne
- wspomagania podejmowania decyzji.
Z funkcji wspomagania podejmowania decyzji należy przede wszystkim wymienić następujące: nadzór nad planowaniem i wykonaniem budżetu miasta, pomoc w prowadzeniu prawidłowej gospodarki gruntami, pomoc przy tworzeniu planów zagospodarowania przestrzennego, koordynowanie robót wymagających zamknięcia ulic i pomoc przy wyznaczaniu objazdów w tych przypadkach, pomoc w planowaniu inwestycji miejskich, badanie i modernizację ruchu drogowego w mieście.