Informacja w ruchu

Coraz więcej firm wdraża mobilne rozwiązania usprawniające pracę handlowców i kadry kierowniczej.

Coraz więcej firm wdraża mobilne rozwiązania usprawniające pracę handlowców i kadry kierowniczej.

Sprzedaż mobilna 2.0

Niewiele firm w branży spożywczej ma tak bogate doświadczenia w dziedzinie technologii mobilnych jak Bakoma SA. Obecnie spółka jest na ukończeniu nowej wersji systemu, która zastępuje rozwiązania stosowane od kilku lat.

Jacek Wiśniewski, dyrektor działu informatyki Bakomy

Jacek Wiśniewski, dyrektor działu informatyki Bakomy

Codziennie kilkuset pracowników Bakomy korzysta z mobilnych aplikacji wspomagających sprzedaż i dystrybucję. Bezpośrednią sprzedaż realizuje 300 kierowców samochodów dostawczych tzw. van sellerzy, którzy mają do dyspozycji przenośne komputery Intermec Norand 4500 z drukarkami igłowymi (Norand 4820) drukującymi faktury w formacie A4. Urządzenia pracują w trybie offline - dane pobierane są rano, wieczorem przesyłane do systemu i przetwarzane na kolejny dzień. "W trakcie użytkowania okazało się, że pomimo ogromnych zalet naszego systemu wskazane byłoby zwiększenie funkcjonalności o możliwość transmisji danych w czasie jazdy. Zamiast dyktować przez telefon komórkowy listy towarów do załadunku w dniu następnym, można by przesłać dokument elektroniczny. Można by także wysłać dokument elektroniczny do klienta" - mówi Jacek Wiśniewski, dyrektor działu informatyki Bakomy.

Drugą, obok van sellerów, grupą mobilnych pracowników Bakomy są przedstawiciele handlowi obsługujący sieci handlowe. W 2003 r. zostali oni wyposażeni w komputery iPaq z oprogramowaniem Ebi mobile autorstwa firmy Anica System. Palmtop poprzez port podczerwieni pobierał z modułu GPS, dostarczonego przez firmę Zeus, dane o trasie przejazdu, które wraz z danymi sprzedażowymi uzyskanymi w czasie wizyty u klienta były replikowane do centrali przez modem iPaqa.

Modernizację systemu mobilnego dla kierowców i przedstawicieli handlowych rozpoczęto pod koniec 2005 r. Poszukiwano rozwiązania, które posiadałoby możliwość prowadzenia sprzedaży (większość aplikacji służy do zbierania zamówień), zawierało hurtownię danych do analizowania dużej ilości danych, a także pozwalałoby na pracę wielojęzyczną. "Najbliżej ideału był program myAVIS czeskiej firmy KVADOS" - mówi Jacek Wiśniewski. Testowy okres działania zakończył się w maju br. Rozwiązanie oparte na aplikacji KVADOS jest już eksploatowane.

Przedstawiciele handlowi otrzymali smartfony Qtek 9100 z zainstalowaną aplikacją myAVIS. System rozpoczyna rejestrację wizyty u klienta jeszcze w samochodzie handlowca - jednym z parametrów raportu są współrzędne odczytane z poprzez Bluetooth. Właściwa lokalizacja pozwala dopiero przejść do kolejnego etapu wizyty. Po jej zakończeniu reprezentanci handlowi mają obowiązek replikować dane poprzez GPRS lub EDGE. Proces ten nie obejmuje wykonanych fotografii, które ze względu na zbyt dużą objętość blokowałyby możliwość dalszej pracy. Pracownicy mogą zdjęcia przesłać szyfrowaną siecią bezprzewodową Wi-Fi dostępną w każdym z 50. Regionalnych Centrów Dystrybucji Bakomy.

W przyszłości aplikacją KVADOS będą posługiwać się także van sellerzy, tyle że na ich potrzeby funkcjonalność oprogramowania zostanie poszerzona o obsługę sprzedaży. Kierowcy będą mogli wysyłać zamówienia na doładunek z dowolnego miejsca w trasie oraz przesłać fakturę elektroniczną do klienta. "We wrześniu uruchomiony zostanie w Bakomie pilot systemu dla van sellerów. Pracownicy zostaną wyposażeni w sprzęt klasy heavy-duty firm Intermec (NC3) lub Symbol Technologies (MC90)" - zapowiada Jacek Wiśniewski. Urządzenia działają na platformie Windows Mobile 5 i umożliwiają transmisję danych, połączenie Wi-Fi, Bluetooth, skanowanie kodów kreskowych i prowadzenie rozmów telefonicznych.

Mobilny CRM

Bolix korzysta z mobilnego systemu do zarządzania relacjami z klientami ściśle zintegrowanego z IFS Applications.

Tomasz Czub, szef działu IT w firmie Bolix

Tomasz Czub, szef działu IT w firmie Bolix

Zanim firma Bolix, producent chemii budowlanej, wdrożyła CRM, większość informacji dotyczących klientów (dane transakcyjne, kontaktowe, analityczne) uzyskiwano bezpośrednio z systemu ERP IFS Applications. Dane były zaszyte w modułach Finanse, Dystrybucja, Produkcja. "Szybko pojawiła się potrzeba rozszerzenia informacji o dane miękkie - nierejestrowane w systemach transakcyjnych - dotyczące kontaktów z klientami, a także konieczność precyzyjnego śledzenia cyklu sprzedaży" - mówi Tomasz Czub, szef działu IT w firmie Bolix. Z systemu (również produkcji IFS) pracownicy firmy korzystają od 2005 r.

"W CRM mamy dwa źródła danych. Jedno to dane transakcyjne dotyczące poszczególnych klientów dostępne bezpośrednio z modułów produkcyjnych, finansowych, dystrybucyjnych. Dane są udostępniane w zależności od posiadanych przez użytkownika uprawnień, np. dany przedstawiciel handlowy ma dostęp do danych o swoich klientach, zaś regionalny dyrektor sprzedaży do danych dotyczących swoich pracowników" - twierdzi Tomasz Czub. Drugim źródłem zasilania systemu CRM są przedstawiciele handlowi wprowadzający informacje dotyczące swoich kontaktów z klientami, planowanych zamówień, przyszłych inwestycji. Informacje te zostają umieszczone w systemie CRM, a osoby odpowiedzialne za poszczególne działy mają dostęp do dedykowanych ekranów, gdzie uzyskują dostęp do danych w formie analitycznej i informacji źródłowych. Handlowcy wprowadzają dane za pomocą urządzeń MDA-3 oferowanych przez operatora sieci Era.

"Nasze korzyści biznesowe to przede wszystkim dostęp pracowników działu sprzedaży do aktualnych danych o klientach (płatności, zamówienia, statystyki) przed planowanymi wizytami. Z kolei dla dyrektora handlowego jest to szybka informacja dotycząca sytuacji na rynku i kontrola procesu sprzedaży" - podkreśla Tomasz Czub. System IFS/CRM wspiera także planowanie i przeprowadzanie kampanii marketingowych oraz akcji promocyjnych.

Usługi kanadyjskiej firmy Research in Motion (RIM), producenta terminali BlackBerry są bardzo popularne w świecie bankowości i finansów. Pracownicy polskich oddziałów międzynarodowych instytucji finansowych korzystali z terminali BlackBerry na długo zanim oferta RIM była dostępna u polskich operatorów GSM, łącząc się z zagranicznymi serwerami korporacyjnymi.

BlackBerry z Dublina

Kadra kierownicza Pioneer Pekao ma stały dostęp do poczty elektronicznej dzięki rozwiązaniu BlackBerry.

Piotr Kalbarczyk, dyrektor ds. infrastruktury informatycznej w Grupie Pioneer

Piotr Kalbarczyk, dyrektor ds. infrastruktury informatycznej w Grupie Pioneer

Z usług RIM korzysta cała grupa Pioneer Global Asset Management SpA z siedzibą w Mediolanie, której częścią są działające w Polsce: Pioneer Pekao Investment Management SA i Pioneer Pekao TFI SA. Od pół roku zarząd, dyrektorzy regionalni i menedżerowie korzystają z BlackBerry.

Coraz więcej firm wdraża mobilne rozwiązania usprawniające pracę handlowców i kadry kierowniczej.

"Zanim grupa Pioneer Investments rozpoczęła konsolidację wykorzystywanych narzędzi IT, w tym mobilnych, we własnym zakresie szukaliśmy rozwiązań myśląc głównie o pracy dyrektorów regionalnych, często podróżujących po Polsce, obsługujących sieć dystrybucji, wielokrotnie kontaktujących się z centralą i klientami" - twierdzi Piotr Kalbarczyk, dyrektor ds. infrastruktury informatycznej w Pioneer Pekao TFI SA i Pioneer Pekao Investment Management SA. Dyrektorzy regionalni wykorzystywali w pracy , łącząc się z Internetem za pośrednictwem sieci komórkowej. Zgłaszali uwagi, że pobranie dużej ilości danych zajmuje zbyt dużo czasu.

"Potrzebne było rozwiązanie bardziej elastyczne. Część firm z grupy Pioneer Investments korzystała już z BlackBerry. Rozpoczęliśmy zatem pracę nad przeniesieniem go do Polski. Podporządkowaliśmy się globalnemu trendowi w korporacji - jak najbardziej efektywnego wykorzystywania zasobów informatycznych" - dodaje Piotr Kalbarczyk. Serwer BlackBerry (BlackBerry Enterprise Server) obsługujący pracowników Pioneer Pekao TFI znajduje się w Dublinie. Polski oddział Pioneera musiał wykupić jedynie usługę i terminale 7290 u operatora sieci Orange i przekazać do Irlandii dane potrzebne do rejestracji użytkowników.

"Plusem rozwiązania jest stały dostęp do poczty, usługa nie wymaga inicjowania połączenia w celu pobrania informacji, korespondencja jest dostarczana na bieżąco" - mówi Piotr Kalbarczyk. - "To zdecydowanie najszybszy sposób przekazywania danych, zważywszy że dostęp do Internetu z wykorzystaniem np. komputera nie jest możliwy w każdej sytuacji.

Terminale pozwalają na przesyłanie i odbieranie poczty wraz z załącznikami. "Dostęp do poczty to główna przyczyna wdrożenia usługi. Prezentacja danych w formacie .doc i .xls spełnia nasze oczekiwania, jednak pewnym ograniczeniem jest wizualizacja zawartości plików powstałych w innych aplikacjach" - twierdzi Piotr Kalbarczyk. Jego zdaniem atutem BlackBerry jest także bezpieczeństwo. W BlackBerry zachodzi konieczność zabezpieczenia jednego punktu dostępowego, a nie jak w przypadku komputerów przenośnych wielu zdalnych połączeń z wewnętrzną siecią firmy.

"Do tej pory w Polsce utarło się przekonanie, że usługa BlackBerry służy wyłącznie do przesyłania poczty elektronicznej. Jest to jednak platforma, na której można także zbudować różne rozwiązania mobilne - dostęp do aplikacji CRM, zdalne zarządzanie infrastrukturą IT, czy też rozwiązania dla klientów umożliwiające na przykład zdalne zarządzanie portfelem inwestycji lub kontem w banku" - podsumowuje Piotr Kalbarczyk. - "Rozwiązanie ma duży potencjał, poczta elektroniczna to nie wszystko".


TOP 200