Indra Sistemas rusza walczy o polski rynek

Tylko fakty

- Spółka działa w 128 krajach.

- Zatrudnia 42 tys. osób.

- Pod względem inwestycji w badania i rozwój jest drugą spółką teleinformatyczną w Europie. Na ten cel wydała 192 mln euro w 2012 r.

- 43% sprzedaży generuje rynek hiszpański, 25% latynoamerykański, 17% reszta Europy, pozostałe - Azja i minimalnie Stany Zjednoczone.

- Największe sektory to rozwiązania dotyczące zarządzania transportem i ruchem (23%), ochrona zdrowia (17%), bezpieczeństwo i obronność (16%), energia i przemysł (16%), usługi finansowe (16%), telekomunikacja i media (12%).

Już dzisiaj operatorzy systemu VTS (Vessel Traffic Services) są w stanie monitorować w czasie rzeczywistym warunki morskie oraz meteorologiczne, a także wykrywać położenie statków za pomocą będących w użytku systemów sensorów, takich jak radary oraz system automatycznej identyfikacji statków (AIS). Na podstawie tych danych operatorzy systemu VTS informują władze i statki o potencjalnych zagrożeniach, aby zapobiegać wypadkom, np. zderzeniom.

W razie wypadku władze mają dostęp do danych pochodzących z systemu w centrum zarządzania kryzysowego, a także korzystają ze zintegrowanej infrastruktury komunikacyjnej. Ułatwia to szybkie informowanie o zanieczyszczeniach, zwalczanie ich i wykrywanie sprawców, a także dochodzenie powypadkowe.

Kontrakty w polskich miastach

Sukces we współpracy skłonił obie firmy do ubiegania się o kontrakt na Zintegrowany System Zarządzania Ruchem Tristar w Trójmieście, ale ich oferta złożona razem z firmą Mirabel Investments była prawie aż o 90 mln zł droższa od zwycięskiej oferty firmy Qumak-Sekom.

Na początku 2012 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji we Wrocławiu przyznało Indra Sistemas kontrakt wart 1,7 mln euro na wdrożenie Systemu Wsparcia Eksploatacji (SWE) łączącego informację pasażerską, zarządzanie flotą i monitoring w 136 autobusach i 115 tramwajach miejskich. Dzięki temu poprawiła się wydajność zarządzania autobusami i tramwajami we Wrocławiu.

Mając na uwadze cele strategiczne spółki, można wnioskować, że skupi swoją działalność na pozyskiwaniu kontraktów na ITS w miastach, rozwój systemów zarządzania ruchem lotniczym, morskim oraz lądowym, ochronę infrastruktury krytycznej. Nastawi się także na udział w modernizacji technicznej wojska. Za rok może być wiadomo, czy spółka odniesie sukces.


TOP 200