Ile będzie kosztował nowy tablet Microsoftu?

Według analityków sukces rynkowy tabletów Surface zależy przede wszystkim od polityki cenowej firmy Microsoft. Tymczasem deklaracje przedstawicieli koncernu pozwalają sądzić, że nowe urządzenia będą kosztować co najmniej 600 - 800 USD. Niewykluczone jednak, że ostatecznie tablety Surface będą dostępne taniej.

Ile będzie kosztował nowy tablet Microsoftu?

Tablet Surface w otoczeniu podkładek ochronnych z wbudowaną klawiaturą

Tablety Surface mają być dostępne w dwóch wersjach. Pierwsza z nich, oparta na układach architektury ARM i wykorzystująca system operacyjny Windows RT, będzie konkurować przede wszystkim z popularnymi tabletami - przede wszystkim z urządzeniami firmy Apple oraz z tabletami opartymi na środowisku Android. Zbliżona ma być również cena takich urządzeń. Z kolei druga wersja urządzenia - tablet Surface oparty na procesorach firmy Intel i korzystający z systemu Windows 8 - ma konkurować głównie z komputerami klasy ultrabook. W tym przypadku przedstawiciele koncernu Microsoft również zapowiadają podobny poziom cenowy.

Według ekspertów nakreślona w ten sposób, ogólna polityka cenowa może oznaczać, że ceny tabletów Surface będą oscylować w granicach 600 dolarów za urządzenie oparte na architekturze ARM i nawet 800 USD za tableta wykorzystującego procesory Intela. "W praktyce, w przypadku tabletu, który ma konkurować z iPadem lub tabletami korzystającymi z systemu Android cena na poziomie 600 dolarów byłaby zbyt wygórowana. Nawet cena rzędu 500 dolarów to zbyt drogo, chyba, że obejmowałaby ona zapowiadaną nakładkę ochronną z wbudowaną klawiaturą" - uważa Jack Gold, właściciel firmy analitycznej J. Gold Associates. Według niego tańsza wersja tabletu Surface powinna kosztować ok. 400 USD, droższa zaś - nie więcej niż 700 USD. Taka cena stawiałaby oba urządzenia na dobrej pozycji konkurencyjnej względem starszych tabletów rodziny iPad i nowych urządzeń wykorzystujących system Android, a w przypadku tabletu Surface z systemem Windows 8 - względem ultrabooków. "Władze firmy Microsoft zdają sobie sprawę, że wchodzą na rynek dojrzały i wysoce konkurencyjny. Premiera nowych tabletów to tak naprawdę jedyna szansa z szybkie zdobycie rynku. Tablety Surface zapowiadają się obiecująco, jednak o ich rzeczywistej konkurencyjności zadecyduje cena" - uważa Tom Mainelli, analityk IDC.

Zobacz również:

  • Były programista Microsoftu: wydajność Windows 11 jest "komicznie zła" nawet na potężnym PC
  • Microsoft prezentuje nowe komputery Surface z Intel Core Ultra

Z kolei eksperci firmy Forrester Research podkreślają, że wprowadzenie na rynek dwóch podobnych urządzeń wyposażonych w odmienne systemy operacyjne spowoduje dodatkowe zamieszanie wśród klientów. "Otwarte jest pytanie czy Microsoft zdoła przekazać konsumentom jasny komunikat na temat różnic między dwoma zapowiadanymi tabletami oraz ograniczeń wynikających z zastosowania systemu Windows RT" - twierdzi Sarah Rotman Epps, analityk Forrester Research. Wedle zapowiedzi urządzenie wykorzystujące system Windows RT będzie obsługiwać tylko dedykowane oprogramowanie dystrybuowane za pośrednictwem serwisu Windows Store.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200