Idealny webmaster

Choć każdy może tworzyć strony WWW, to tylko nieliczni są w tym dobrzy.

Choć każdy może tworzyć strony WWW, to tylko nieliczni są w tym dobrzy.

Podczas przeszukiwania zasobów pajęczyny WWW napotyka się ogromną różnorodność stron przygotowanych w zupełnie odmiennych stylach. Łatwo natrafić zarówno na dopracowane strony wielkich firm, np. na serwerze Microsoftu czy CNN, jak i szare stroniczki z informacją tekstową, czy strony domowe z amatorskimi fotografiami. Obejrzenie (a właściwie ściągnięcie) niektórych stron WWW może trwać "wieki", a i tak w końcu okazuje się, że to, co pojawia się na monitorze, nie jest tym, czego się szukało. Często jest natomiast na tyle ciekawe, że szybko zapomina się o celu swojej podróży w sieci. Jednym z uroków Internetu jest to, że nigdy nie wiadomo na pewno, co zobaczymy po naciśnięciu dowiązania prowadzącego do następnego miejsca. Zdarza się, że znajdziemy właściwy rodzaj stron, które wyglądają bardzo atrakcyjnie, mimo że wcale nie potrzeba zbyt wiele czasu, żeby pojawiły się na ekranie komputera.

Wykonanie strony nie jest łatwym zadaniem. Istnieje bowiem wiele czynników, o których trzeba pamiętać, projektując je zgodnie z multimedialną naturą sieci.

Człowiek renesansu

Jeżeli poszukuje się doskonałego webmastera, najpierw trzeba odpowiedzieć na pytanie, co właściwie powinien on umieć? Istnieje tak wiele odmiennych typów webmasterów, ile różnych miejsc jest tworzonych w sieci. Czy webmaster to administrator systemu, który odpowiada za to, że serwer WWW działa prawidłowo i wszystkie programy są właściwie skonfigurowane? Na stronie może być przecież umieszczony formularz, w którym odbiorca ma szansę wprowadzić specyficzne informacje. Właśnie dlatego sławne są takie miejsca w sieci, jak HotBot czy Biblioteka Białego Domu. W takim wypadku webmaster powinien być świetnym programistą i jego obowiązkiem jest utrzymywanie aktualnej bazy danych. Jest to wyspecjalizowany zawód. W przyszłości kupowanie produktów przez Internet będzie coraz bardziej popularne, więc zarządzanie bazami danych stanie się jednym z głównych zajęć wielu Webmasterów.

Czy webmaster jest osobą, która zajmuje się kolekcjonowaniem informacji, aby następnie umieścić je w sieci? Na przykład ktoś opracowujący WWW dla instytucji musi prosić szefów poszczególnych działów o dostarczenie tekstów, zdjęć, innych materiałów, o zgody, korekty i zatwierdzenia. Stymuluje pracę innych ludzi, dba o dobrą jakość prezentowanego materiału na stronieüwizytówce. Webmaster jest kimś w rodzaju menedżera, który powinien być naprawdę dobry w kontaktach międzyludzkich.

Niejednokrotnie firma chce pokazać, że jest bardzo nowoczesna i nadąża za szybkimi zmianami na świecie. Wtedy webmaster sprawuje funkcję badacza. Regularnie przeszukuje zasoby Internetu, na bieżąco poznaje, co inni robią w sieci i świetnie orientuje się w najnowszych nowinkach technicznych. Każdy, kto miał możliwość oglądania strony !WWW dłużej niż jeden kwartał, wie jak szybko zmienia się Internet. Miejsce, w którym najszybciej znajduje się nowości o tworzeniu stron !WWW, to właśnie sieć. Znaleźć tam można aktywne grupy dyskusyjne, gdzie rozmawia się o nowym oprogramowaniu i ogłasza testowe wersje beta produktów.

Webmaster o duszy rewolucjonisty chce ściągnąć wszelkie nowości na dysk swojego komputera tak szybko, jak tylko się pojawią. Spędza wiele czasu, zastanawiając się, dlaczego niektóre pomysły, które próbuje zrealizować, nie chcą działać. Ale - jako jeden z pierwszych - ma ruszające się, mówiące, interaktywne strony !WWW, które tylko kilku zwolenników z odpowiednimi rozszerzeniami do przeglądarki może podziwiać. Za kilka miesięcy wszystkie te innowacje i tak zazwyczaj są obsługiwane przez nowe wersje Netscape'a oraz Explora.

Może webmasterem jest ten, kto po prostu tworzy strony !WWW? Powinien mieć dobre wyczucie proporcji, kompozycji i kolorów. Musi podejmować decyzje o łączeniu różnorodnych elementów składających się na stronę !WWW. Własnoręcznie narysować i umieszczać przyciski, ilustracje, ikony, tak aby strona była bardziej ożywiona wizualnie i prosta w komunikacji. Skanuje fotografie, pracuje z programami graficznymi. Webmaster powinien być właściwie twórcą - grafikiem. Projektując strony WWW w Internecie, musi sobie zdawać sprawę, że nie posiada pełnej kontroli nad tym, w jaki sposób stworzone strony będą wyświetlane na ekranie użytkownika. Na każdej platformie i komputerze przeglądarka zachowuje się trochę inaczej. Jej ustawienie determinuje choćby wielkość i rodzaj wybranych liter (nie mówiąc już o problemie polskich twórców, którzy muszą dbać o uniwersalne kodowania znaków z 'ogonkami'). Niektóre karty graficzne mają pełną paletę kolorów, inne tylko 256, nie mówiąc o 16 czy monitorach monochromatycznych. Webmaster zawsze musi zdawać sobie sprawę z tych wszystkich ograniczeń.

Dobry webmaster powinien mieć wyczucie, które podpowiada mu, w którą stronę ewoluuje Internet i jego zawartość. Pomocny jest kontakt z innymi webmasterami i ludźmi, którzy zajmują się siecią.

Niejednorodni

Różnorodność rodzajów stron !WWW często bezpośrednio zależy od odmienności charakterów webmasterów, którzy je utrzymują. To, co ich łączy, to konieczność znajomości wielu dziedzin. Ten, kto jest świetnym programistą, ale nie ma wyczucia w rozmowach z ludźmi i nie wie nic o kolorach i grafice, nie zrobi dobrej strony pod WWW. Podobnie jak ten, kto tworzy piękne obrazy, ale nie rozumie technicznych możliwości i barier sieci.

Okazuję się, że nie łatwo jest znaleźć doskonałego webmastera. Zarazem jednak wystarczy zajrzeć do Internetu, by znaleźć tam wiele ciekawych stron. Zawsze są ludzie, którym udaje się zrozumieć nowe medium. Często znajdują zaskakujące, zabawne i interesujące sposoby, żeby coś opowiedzieć.

Jeśli spojrzeć ponad te wszystkie techniczne detale i problemy, łatwo zobaczyć, że tworzenie dobrych stron !WWW ma wiele wspólnego z komunikacją między ludźmi. Dobry webmaster stara się nawiązać porozumienie z odbiorcą. Chce zrozumieć, co może zainteresować widza i starać się dotrzeć do jego myśli i emocji. O tym, że jakieś miejsce w sieci jest naprawdę warte odwiedzenia, często decyduje to, że tworzą je ludzie, którzy przekazują coś, co ich naprawdę interesuje. Nieważne czy przedmiotem jest botanika, japońska animacja czy historia lokomotyw. Najlepsze strony w Internecie są tworzone przez tych, którzy włożyli swoje serce w przedstawiany temat.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200