Idea: pierwsze usługi m-commerce

Operator umożliwi warszawskim abonentom regulowanie opłat parkingowych za pomocą SMS-ów. Zdaniem przedstawicieli Idei, jest to pierwsza w Polsce, mobilna usługa oferowana na szeroką skalę komercyjną.

Od dzisiaj (17 września) abonenci sieci telefonii komórkowej Idea mogą skorzystać z nowej usługi swojego operatora, który umożliwił im regulowanie opłat za parkowanie w Warszawie poprzez wysyłanie SMS-ów. "Nowa usługa, funkcjonująca pod nazwą "Idea WaPark SMS", jest wirtualną portmonetką. Każdy z naszych abonentów, który jest kierowcą, może udać się do jednego z czterech warszawskich salonów Idei i tam pobrać bezpłatną kartę identyfikacyjną. Kartę należy przykleić w widocznym miejscu wewnątrz samochodu. Następnie abonent powinien wysłać SMS-a pod numer 5001, by aktywować usługę. Otrzyma wówczas wiadomość z informacją o stanie swojego konta i kwocie, jaką może przeznaczyć na opłaty parkingowe. Wielkość tej puli jest określana przez operatora, abonent może jednak w każdej chwili zwiększyć limit swoich wydatków" - wyjaśnił Jacek Kalinowski, rzecznik prasowy Idei Centertel.

Usługa "Idea WaPark SMS" jest efektem podpisania umowy pomiędzy Polską Telefonią Cyfrową a Warszawskim Przedsiębiorstwem Kontroli Parkingu Ulicznego WaPark. "Usługa ta w wygodny i tani sposób pozwala na wirtualne regulowanie opłat parkingowych. Abonent-kierowca nie będzie musiał z góry określać czasu parkowania pojazdu i dokupować biletu parkingowego w chwili, gdy np. przedłuża się jego spotkanie. Poprzez wysłanie SMS-a użytkownik systemu określa początek czasu parkowania. Koniec parkowania wymaga wysłania kolejnego SMS-a. Obie informacje wysyłane są pod ustalony numer - 5002". Koszt SMS-a będzie zgodny z taryfą w sieci Idea, a opłata za parkowanie, z cennikiem WaParku. Kontrolerzy WaParku, wyposażeni w telefony, będą mogli w każdej chwili sprawdzić, poprzez podanie numeru rejestracyjnego samochodu, czy godzina rozpoczęcia parkowania została uaktywniona przez kierowcę.

Przedstawiciele Idei utrzymują, że "Idea WaPark SMS" jest pierwszą w Polsce usługą m-commerce. Do końca tego roku operator spodziewa się pozyskać kilkadziesiąt tysięcy klientów nowej usługi. Co miesiąc abonenci Idei wysyłają 60 mln SMS-ów. Cena wysłania jednej wiadomości tekstowej (SMS) waha się w Idei od 15 do 24 groszy. Łączna liczba abonentów PTK Centertel na koniec czerwca 2001 r. wyniosła ponad 2 mln.