Idea blokuje swoje bramki

Operator sieci Idea zablokował możliwość wysyłania SMS-ów z Internetu poprzez wszystkie nieautoryzowane bramki SMS, także tę znajdującą się w popularnym komunikatorze Gadu-Gadu. Teraz, aby wysłać SMS, trzeba wejść na stronę WWW Idei i skorzystać z bramki oferowanej przez sieć.

Dodatkowo w bramce SMS na stronie Idei znalazł się nowy element - tzw. token graficzny. Każdorazowo przy próbie wysłania SMS'a z tej bramki, token, czyli specjalny skrypt generuje obrazek z napisem stanowiącym hasło, które trzeba wpisać w przeznaczonym do tego okienku. W ten sposób bramka orientuje się czy SMS wysyłany został z właściwej strony. Podobne zabezpieczenie ma np. wyszukiwarka altavista.com, w której tą technikę zastosowano przy dodawaniu nowych stron do zaindeksowania. Takie zabezpieczenie nie daje się obchodzić automatycznie, co spowoduje, że wiele nieoficjalnych bramek nie będzie udostępniało już wysyłania SMS'ów do sieci Idea.

Jak twierdzą przedstawiciele Idei zablokowanie wszystkich nieautoryzowanych bramek SMS, miało na celu przede wszystkim zabezpieczenie klientów sieci przed otrzymywaniem różnego rodzaju treści reklamowych rozsyłanych przy pomocy SMS. Dodają także, że dotychczasowa bramka SMS wykorzystywana była m.in. przez spamerów, którzy wysyłali ok. 75% łącznej liczby SMS'ów przechodzących przez bramkę. Średnio miesięcznie wysyłanych jest w Idei ponad 120 mln płatnych krótkich wiadomości tekstowych, co stanowi ok. 30% wszystkich SMS'ów w tej sieci. W ostatnich miesiącach znacznie wzrosła liczba darmowych SMS'ów wysyłanych poprzez bramkę internetową Idei (we wrześniu br. było ich prawie 20 mln). Jak twierdzą przedstawiciele Idei, w większości (ok. 70-80%) są to informacje reklamowe wysyłane przez wyspecjalizowane firmy lub programy internetowe (np. komunikatory).

Zobacz również:

  • Koniec RCS na urządzeniach z nieoficjalnym systemem
  • SMS vs RCS vs iMessage - jakie są najważniejsze różnice?

Powstaje pytanie czy wprowadzanie zabezpieczenia jest konieczne. Być może rzeczywiście nieautoryzowane bramki powodują tak wielki ruch w sieci, że operator za wszelką cenę stara się ograniczyć ilość bezpłatnych SMS'ów. Warto jednak dodać, że w wielu krajach Europy Zachodniej, trzeba rejestrować się na stronach operatorów, by wysłać SMS'y oraz że przysługują tam pewne limity miesięczne, czy dzienne ilości wysyłanych wiadomości.

Nasuwa się kolejne pytanie: czy za Ideą pójdą pozostali operatorzy mobilni, co oznaczałoby koniec wysyłania SMS'ów z komunikatorów, portali itp. Minusem takiego działania będzie na pewno to, że znacznie wzrośnie ruch na stronach Idei, co przy – teoretycznie – niedostatecznie przygotowanej infrastrukturze spowodować może częstą niedostępność serwisu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200