IT polską specjalnością eksportową
- 08.12.2010, godz. 21:39
Prezes PARP Bożena Lublińska-Kasprzak uważa, że duże firmy radzą sobie w kwestii promocji międzynarodowej, ale silniejszego wsparcia potrzebują małe i średnie przedsiębiorstwa. "Planujemy kampanie zwiększające świadomość przedsiębiorców. Polska jest krajem ludzi bardzo kreatywnych, natomiast mamy problem z kapitałem społecznym, współpracą, a to jest jeden z czynników, które uwalniają innowacyjność. Jak pokazują badania, ok. 20% innowacyjności nie wymaga dodatkowych kosztów. Można wiele zrobić bez dodatkowych pieniędzy" - stwierdziła Bożena Lublińska-Kasprzak. Wiele działań PARP związanych jest właśnie z niwelowaniem barier miękkich - świadomościowych, językowych, prawnych.
Polscy przedsiębiorcy chcący rozpoczynać działalność za granicą otrzymywali od administracji państwowej wsparcie takie, jak np. firmy szwedzkie - czyli pakiet informacji prawno-biznesowych o specyfice danego rynku. Gdy Szwed zakłada dwuosobową firmę, to od razu myśli o całym świecie, idzie do jednego urzędu i otrzymuje pakiet potrzebnych informacji. W Polsce taka firma nawet nie bardzo wiedziałaby dokąd pójść.
Marek Gajowniczek, wiceprezes Ericpol
Konkurowanie jakością
Zdaniem Marka Gajowniczka, to usługi informatyczne, świadczone np. na rzecz centrów badań i rozwoju innych firm, mogą stać się polską specjalnością eksportową. "Można tu mówić o tendencji podobnej jak przy produkcji sprzętu - wszystkie proste rzeczy związane z informatyką prędzej czy później zostaną przeniesione tam gdzie jest najtaniej, ponieważ wszyscy są w stanie je robić. Natomiast Polska ma wybitnych specjalistów w branży IT, którzy świetnie poradzą sobie na świecie" - uważa.
Planujemy kampanie zwiększające świadomość przedsiębiorców. Polska jest krajem ludzi bardzo kreatywnych, natomiast mamy problem z kapitałem społecznym, współpracą, a to jest jeden z czynników, które uwalniają innowacyjność. Jak pokazują badania, ok. 20% innowacyjności nie wymaga dodatkowych kosztów. Można wiele zrobić bez dodatkowych pieniędzy.
Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP
Nowe pomysły
Prezes PIIT zastanawiał się, czy jest dziś na polskim rynku firma, która w przyszłości wyrośnie na dużego międzynarodowego gracza. Zdaniem przedstawiciela KIG, istotniejsze jest jednak wspomaganie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, ponieważ to one tworzą polską gospodarkę. Jednym z pomysłów, które padły podczas dyskusji, było zorganizowanie dużej branżowej imprezy w Polsce, która pozwoliłaby przedsiębiorcom poznać się, nawiązać współpracę, wymienić doświadczeniami i ideami.