IT jako usługa dla małej i średniej firmy

Brytyjskie doświadczenia hostingu WWW

Według badań Fasthosts, lidera na brytyjskim rynku usług hostingu serwerów webowych, 43% firm, budując swoje strony internetowe, korzysta z zewnętrznych specjalistów, a 56% przyznaje, że bez ich pomocy nie byłaby w stanie wprowadzić jakichkolwiek modyfikacji lub poprawek na firmowej stronie WWW. Jednocześnie aż 70% nie ma kopii zapasowej, która pozwoliłaby na łatwe odtworzenie strony w razie jej poważnej awarii, np. w efekcie zewnętrznego ataku. Można przypuszczać, że analiza polskiego rynku nie dałaby lepszych rezultatów. Stąd też płyną podstawowe wnioski dla użytkowników.

Warto pamiętać, że podstawowe metody zabezpieczeń strony WWW, takie jak stworzenie kopii zapasowej lub znajomość haseł pozwalających na dostęp do serwera i edycję kodu, nie wymagają dużej inwestycji, a umożliwiają ochronę biznesu. Bo w razie nieoczekiwanych zmian, dotyczących np. umów oferowanych przez usługodawcę, umożliwiają utrzymanie obecności w internecie i kontaktów z klientami.

Wiele firm zapomina też o zabezpieczeniu się przed utratą cennej dla nich nazwy domeny, która nie została zarejestrowana w ich imieniu i nie mają do niej bezpośrednich praw własności. A czasami zdarza się, że usługodawca zniknie z rynku i wówczas firma może mieć poważny problem.

Bernard Golden

dyrektor firmy konsultingowej HyperStratus i autor bestsellerowej książki "Virtualization for Dummies"

Wielu dostawców CSP (Cloud Service Provider) uważa, że usługi SaaS (Software as a Service) mogą być atrakcyjną ofertą szczególnie dla małych i średnich firm. Koncentrują się więc na tym właśnie segmencie rynku. Choć potencjalne udziały i zyski wynikające z masowej dystrybucji usług dla firm MSP uzasadniają tego typu strategię, to SaaS ma większe możliwości i już wkrótce będzie podstawowym, standardowym wyborem dla firm każdej wielkości, jeśli tylko podejmą one próbę minimalizacji kosztów związanych z utrzymaniem aplikacji niemających krytycznego znaczenia dla działalności biznesowej.

Kilka przykładów nowych ofert usługowych

Usługi w ofercie Microsoftu

Microsoft oficjalnie zaprezentował ostatnio swój pakiet Office 365. Nowe rozwiązanie działa całkowicie w systemie cloud computing i będzie dostępne w zamian za comiesięczną opłatę abonamentową. Propozycja firmy jest przeznaczona dla biur i oferuje zaawansowany pakiet narzędzi oraz wymiany danych.

Office w chmurze oferuje pełny pakiet biznesowy, w tym Office Web Apps, Exchange Online, SharePoint Online oraz Lync Online. Firmy poniżej 25 pracowników mogą wykupić dostęp do Office'a za opłatą 6 USD miesięcznie za użytkownika. Większe firmy mogą je otrzymać już za 2 USD miesięcznie. W dużych pakietach można rozróżniać potrzeby pracowników i udostępniać im tylko część funkcji, np. klienta poczty e-mail lub wszystkie usługi, w tym pakiet Office Professional Plus.

IT jako usługa dla małej i średniej firmy

TOP 200