IT jako usługa dla małej i średniej firmy

Hosting webowy w Polsce

Do najpopularniejszych i masowo wykorzystywanych usług należy hosting serwerów webowych, oferowany w Polsce przez setki firm, jako główne źródło biznesu lub uzupełnienie dla oferowanego oprogramowania. A według raportu NASK "Rynek nazw domen w Polsce Q3 2010", liczba domen z krajowym rozszerzeniem .pl zbliża się do 2 mln i pod tym względem Polska jest na piątym miejscu w Europie. Wyprzedzają nas jedynie Niemcy, Wielka Brytania, Holandia i Włochy. Warto jednocześnie zauważyć, że szybkość wzrostu liczby domen jest największa w Polsce, co pozwala przewidywać, że pod tym względem już wkrótce wyprzedzimy Włochy.

Od usług nie uciekniemy...

Popularyzacja usług hostingowych, określanych też jako SaaS lub cloud computing, które z założenia polegają na tym, że ich dostawca jest odpowiedzialny za utrzymanie, zarządzanie, aktualizację platform i aplikacji oraz ich dostarczenie użytkownikom przez internet, jest nieunikniona, zwłaszcza w segmencie firm MSP - uważają analitycy z IDC.

Po raz pierwszy NASK przeprowadził też analizę właścicieli domen, z której wynika, że te 2 mln nazw zarejestrowało ok. 700 tys. użytkowników (średnio 2,6 domeny na użytkownika), a ok. 50% z nich to adresy nieaktywne. Jednocześnie szacuje się, że ponad 40% małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce wciąż nie ma swojej strony internetowej. Potencjał znalezienia nowych klientów jest więc wciąż ogromny.

Wśród 80 polskich firm współpracujących z NASK w zakresie rejestracji domen .pl, dwie - home.pl i NetArt - mają największy udział w rynku, po ok. 23% każda, a wraz z kolejnymi (Az.pl, Consulting Service i Michau Enterprises), te pięć pierwszych firm opanowało blisko 75% rynku. W sierpniu ub.r. pojawił się kolejny konkurent: niemiecka firma 1&1, która jest liderem usług hostingu serwerów webowych na skalę światową. Swoją obecność na polskim rynku rozpoczęła od wprowadzenia atrakcyjnej oferty bezpłatnego hostingu strony WWW przez 2 lata. Jest to oczywiście działanie marketingowe, mające na celu budowę wizerunku i znajomości marki na polskim rynku. A wpływ 1&1 na rynek usług hostingowych może być bardzo duży. Wynika to z jej potencjału, bo w porównaniu z lokalnymi dostawcami ma potężną infrastrukturę - ok. 70 tys. serwerów w 5 centrach obliczeniowych, co plasuje 1&1 pod tym względem na trzecim miejscu na świecie za Google i Intelem. Dane te dotyczą firm, które ujawniają informacje o liczbie swoich serwerów, bo można sądzić, że Microsoft też ma ich więcej niż 1&1. Warto również zauważyć, że 1&1 oferuje swoje usługi jedynie w USA i Europie (Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Austria, Szwajcaria, Hiszpania i Polska). W sumie 1&1 chwali się liczbą 9 mln kontraktów z klientami oraz 11 mln nazw obsługiwanych domen.

Dla polskich użytkowników zaostrzenie konkurencji na rynku usług hostingu serwerów webowych jest korzystne, bo wpływa na obniżkę cen usług. Ale przede wszystkim warto zwrócić uwagę na tendencję do rozszerzania oferty o inne elementy, jak hosting serwerów (fizycznych lub wirtualnych), dostarczenie aplikacji, które pozwalają zwiększyć konkurencyjność oferowanych usług.

Popularne usługi hostingowe

- systemy do obsługi wymiany informacji (poczta e-mail, wiadomości Instant Messaging)

- telefonia internetowa VoIP

- archiwizacja danych

- zdalne systemy do backupu i replikacji danych

- pamięć masowa

- systemy do obsługi pracy grupowej i wymiany informacji (np. SharePoint lub konferencje webowe)

- aplikacje biznesowe, takie jak CRM, oprogramowanie do obsługi sprzedaży, systemy finansowo-księgowe itp.

- aplikacje biurowe

(+)Zalety usług hostingowych:

- żaden lub niewielki koszt kapitałowy początkowej inwestycji

- przewidywalne koszty miesięcznej subskrypcji

- możliwość eliminacji kosztów utrzymania systemu

- dostęp do wysokiej jakości usług klasy korporacyjnej

- mechanizmy umożliwiające kontrolę i zarządzanie systemem, podobne do standardowych rozwiązań dostępnych w wewnętrznym systemie IT

(-) Podstawowe obawy hamujące korzystanie z modelu SaaS:

- wątpliwości dotyczące niezawodności i dostępności usług

- obawy związane z brakiem prawa własności do oprogramowania

- niepewność, czy usługodawca gwarantuje odpowiednie bezpieczeństwo danych

- obawy związane z koniecznością systematycznego, comiesięcznego regulowania należności za usługi


TOP 200