IDC: spadek sprzedaży serwerów w USA, wzrost w Europie

Mimo słabnącej koniunktury, sprzedaż serwerów w I kw. br. zmniejszyła się jedynie o 4% w stosunku do roku ubiegłego. Znaczny spadek popytu na rynku amerykańskim zrównoważył wzrost obrotów w Europie i Azji.

Według badań IDC, przychody producentów ze sprzedaży serwerów w I kwartale tego roku wyniosły 13,3 mld USD i były mniejsze o 4% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku (13,8 mld USD). Najbardziej gwałtowny spadek obrotów na tym rynku zanotowano w Stanach Zjednoczonych. Przychody ze sprzedaży platform serwerowych zmniejszyły się tam o 16%, tj. z 5,2 mld USD odnotowanych w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2000 r. do 4,4 mld USD w tym samym okresie w roku bieżącym.

Nieznaczny spadek sprzedaży w skali globalnej jest efektem sytuacji, w której znaczny spadek na osłabionym rynku amerykańskim został zrównoważony wysokim poziomem przychodów producentów w zachodniej Europie i regionie Azja-Pacyfik. Obroty na rynku zachodnioeuropejskim były wyższe w I kw. tego roku o 16% w porównaniu z rokiem 2000. W rejonie Azji i Pacyfiku, wyłączając rynek japoński, producenci odnotowali 12-proc. wzrost sprzedaży serwerów. Największym popytem, zwłaszcza na rynku europejskim, cieszą się ostatnio serwery przeznaczone do instalacji w szafach przemysłowych, kupowane przez usługodawców internetowych, i dla firm tworzących ośrodki typu Data Center.

Zobacz również:

  • Najnowsze badanie dotyczące AI: praca będzie, ale będzie jej mniej
  • Asseco Poland podsumowało wyniki uzyskane w I kwartale tego roku

Według IDC, liderami wśród producentów pozostają obecnie IBM i Dell. Firmom tym, jako jedynym z wielkiej piątki, udało się zwiększyć przychody ze sprzedaży serwerów w ostatnim kwartale (odpowiednio: 13 i 21%). Według udziałów w sprzedaży serwerów liderem w I kw. pozostaje IBM, posiadający 25% rynku. Na drugim miejscu uplasował się Hewlett-Packard (16%), a tuż za nim Sun Microsystems (15,4%). Na czwartym miejscu znajduje się Compaq (14,7%). Piątkę zamyka Dell, z 7% udziałem.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200