IDC odnotowuje dalszy spadek sprzedaży komputerów PC na polskim rynku

Jak donosi IDC (International Data Corporation (IDC), w czwartym kwartale 2013 r. na polski rynek trafiło mniej komputerów PC niż w tym samym kwartale poprzedniego roku, gdyż popyt na tego typu komputery (zarówno ze strony użytkowników indywidualnych, jak i firm oraz instytucji) był słaby. Jednak IDC zauważa, że spadek obrotów na rynku konsumenckim był większy niż na rynku biznesowym (porównując rok do roku).

I tak w czwartym kwartale 2013 r. na polski rynek trafiło o 10,1% mniej komputerów PC niż w tym samym kwartale 2012 r. Co ciekawe, użytkownicy kupili w tym kwartale o 2,1% więcej desktopów (czyli 308 tys. sztuk), jednak zdecydowanie mniej (niż rok temu) przenośnych komputerów PC, bo 593 tys. sztuk (spadek o 15,1%).

Do wzrostu sprzedaży desktopów przyczynił się głównie sektor publiczny, który odnawiał w zeszłym roku bazę komputerów (lub instalował je na nowych stanowiskach pracy) i składał duże zamówienia na desktopy. IDC wymienia tu np. taką instytucję jak ZUS, która zakupiła 13 tys. desktopów.

Zobacz również:

  • IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach
  • Przychody Lenovo spadają czwarty kwartał z rzędu
  • Stan cyberbezpieczeństwa w Polsce w 2023 roku

Pomimo spadku sprzedaży komputerów przenośnych, wyniki w tym sektorze były w tym okresie i tak lepsze, niż to wcześniej przewidywali dostawcy tego typu systemów obliczeniowych. Firma Lenovo dostarczyła np. na polski rynek w czwartym kwartale 2013 r. 177 tys. przenośnych komputerów (mając 29,8% udziału w tym rynku). Na drugim miejscu uplasował się Asus, a na trzecim HP. Samsung koncentrował natomiast swoją uwagę na tabletach, szczególnie tych klasy “enterprise” (czyli dla biznesu). Inni producenci komputerów przenośnych starali się w tym czasie dorównać firmie Samsung, stawiając jednak raczej na notebooki.

Cały raport „Public Sector Supports Shrinking Polish PC Market in 4Q 2013” został opublikowany na tej stronie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200