IDC: lepiej na rynku przełączników LAN i ruterów
- Janusz Chustecki,
- 05.03.2002, godz. 11:05
Chociaż IDC przewiduje, że rynek przełączników i ruterów LAN (po wyraźnym zastoju w 2001 r.) wreszcie zacznie się piąć w 2002 r. w górę, to po przeanalizowaniu wyników uzyskanych w IV kw. 2001 widać wyraźnie, że może to potrwać dłużej niż pierwotnie zakładano.
Chociaż IDC przewiduje, że rynek przełączników i ruterów LAN (po wyraźnym zastoju w 2001 r.) wreszcie zacznie się piąć w 2002 r. w górę, to po przeanalizowaniu wyników uzyskanych w IV kw. 2001 widać wyraźnie, że może to potrwać dłużej niż pierwotnie zakładano.
Obroty na rynku przełączników LAN (na całym świecie) w IV kw. 2001 wyniosły 3,6 mld USD i były mniejsze o 25 proc. od obrotów w IV kw. 2000 r. IDC donosi, że począwszy od I kw. 2001 obroty na rynku produktów sieciowych ciągle spadały. Z kolei na rynku ruterów były w IV kw. 2001 mniejsze o 4,6 proc. od uzyskanych rok wcześniej. Jednocześnie krzywa obrazująca przychody uzyskane przez producentów przełączników Ethernet była cały czas płaska (wzrost tylko o 1,4 proc.).
Zobacz również:
Jasnym punktem na rynku przełączników LAN jest wolumen sprzedaży przełączników Gigabit Ethernet - odnotowano tu wzrost o 13,5 proc. (porównując ze sobą IV kwartały 2000 i 2001). IDC pisze w swoim raporcie, że oczekiwania producentów sprzętu Gigabit Ethernet były jednak większe.
Na rynku wysoko wydajnych ruterów najwyższej klasy też nie działo się najlepiej - odnotowano spadek obrotów o 37 proc. Zawiedli tu usługodawcy internetowi i firmy telekomunikacyjne, ale i przedsiębiorstwa wykazały też dużo mniejsze zainteresowanie takimi ruterami (spadek zakupów o 30 proc.).
Na rynku ruterów gigabitowych króluje niepodzielnie Cisco (firma opanowała w IV kw. 2001 65,9 proc. tego rynku; kwartał wcześniej było to 65,3 proc.). Na drugim miejscu znajduje się firma Juniper (16,3 proc. rynku; spadek o 4 proc. w porównaniu z III kw. 2000). Do słabszego wyniku uzyskanego przez Juniper przyczyniły się bez wątpienia firmy Riverstone Networks i Unisphere, które opanowały odpowiednio 6,2 i 5,7 proc. tego rynku.