IDC: komputerowy rynek CEMA wzrósł o 21,3 proc.

Wzrost rynku komputerowego regionu CEMA wyniósł 21,3 proc. w II kw. 2004 - podaje IDC. Najdynamiczniej rozwijał się segment notebooków, który wzrósł o 60 proc. w ujęciu rocznym. Dla porównania, desktopy wzrosły o 16 proc., zaś serwery x86 o 26,6 proc.

IDC: komputerowy  rynek CEMA wzrósł o 21,3 proc.

IDC: rynek PC w regionie CEMA II kw. 2004 r.

Wartość rynku omawianego regionu wzrosła o 26,8 proc., dzięki popularności notebooków, jak również dzięki wzrostowi na serwery high-endowe oraz stacje robocze klasy midrange. W ten sposób zniwelowany został efekt cenowej wojny pomiędzy producentami m.in. w segmencie najtańszych komputerów stacjonarnych. Desktopy pozostały najliczniejszą kategorią sprzedanych urządzeń, stanowiąc 82 proc. łącznej sprzedaży, zaś pod względem wartości stanowiły 65 proc. Serwery x86 to mniej niż 4 proc. rynku CEMA.

Zdaniem Tomasa Oupicky'ego analityka IDC CEMA, notebooki wciąż będą rozwijać się najdynamiczniej. Jednak najbliższe kilka lat upłynie pod znakiem desktopów, gdyż korporacje wciąż nie mają pełnego zaufania do bezpieczeństwa sieci bezprzewodowych, segment konsumencki nadal jest daleki od nasycenia i w końcu nieustanne promocje cenowe lokalnych składaczy komputerów.

Zobacz również:

  • AI ma duży apetyt na prąd. Google znalazł na to sposób

W podziale na regiony, rynek Europy Centralnej i Wschodniej (CEE) rozwijał się szybciej niż Bliski Wschód i Afryka (MEA). Wzrost segmentu notebooków w CEE wyniósł 70 proc. - o niemal 20 proc. więcej niż MEA. Desktopy odnotowały wzrost odpowiednio 17,5 oraz 13,8 proc., zaś serwery x86 33,8 oraz 20 proc. Oupicky przypomina, że II kw. zazwyczaj nie należy do okresu intensywnych zakupów, gdyż rynek korporacyjny, w szczególności w Europie, odkłada wydatki na sprzęt na koniec roku.

Jak informowaliśmy wcześniej, w drugim kwartale 2004 roku sprzedaż nowych komputerów osobistych w Polsce zwiększyła się w ujęciu rocznym o 12,4 proc.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200