IDC: Polska posiada największą w Europie Centralnej populację internautów

Analizy wykazują, że do 2004 r. wartość detalicznych transakcji internetowych w Polsce wzrośnie do 480 mln USD. Specjaliści spodziewają się także bardziej dynamicznego rozwoju rynku business-to-business, który za 3 lata będzie wart ponad 3,2 mld USD.

International Data Corporation szacuje, że Polska posiada największą populację internautów w Europie Centralnej. Przy blisko 3,5 mln osób korzystających z sieci Polska wyprzedza obecnie nawet Rosję. Z raportu IDC wynika jednak, że rynek handlu internetowego w naszym kraju dotychczas rozwijał się powoli. Polscy konsumenci rzadko dokonywali zakupów w sieci. Według przybliżonych szacunków, w 2000 r. wartość detalicznych transakcji internetowych wyniosła mniej niż 10 mln USD. Analitycy przewidują jednak, że w roku bieżącym znacząco zwiększą się obroty największych firm obsługujących klientów indywidualnych, takich jak Empik.com, Smyk.com. Według optymistycznych prognoz IDC, już pod koniec tego roku konsumencki rynek e-commerce w Polsce może osiągnąć wartość 45 mln USD, natomiast w 2004 r. - prawie 480 mln USD.

Specjaliści z IDC wskazują również na mało dynamiczny rozwój rynku business-to-business w Polsce. W roku 2000 wartość transakcji internetowych między firmami wyniosła ok. 20 mln USD, przy czym w większości była to wymiana handlowa między przedsiębiorstwami handlowymi z branży IT. Według IDC, już w tym roku można liczyć na bardziej dynamiczny rozwój sektora B2B, gdyż wiele średnich i dużych firm zaczyna przekonywać, że Internet może przyczynić się np. do obniżenia kosztów zaopatrzenia. IDC przewiduje, że polski rynek handlu elektronicznego za pośrednictwem platform B2B w 2004 r. osiągnie wartość 3,2 mld USD, tj. 1,5% produktu narodowego brutto.

Zobacz również:

Według analiz, dostęp do Internetu w Polsce posiada obecnie ok. 9% populacji, a w 2004 r. wzrośnie do 24%. IDC twierdzi, że w najbliższych 3 latach liczba łączy internetowych dla użytkowników indywidualnych przewyższy ilość łączy dostępowych dla klientów biznesowych. Wzrost popytu będzie spowodowany rosnącym zainteresowaniem darmowymi usługami oferowanymi przez firmy działające w sieci. W kategorii wydatków na usługi sieciowe będzie dominował sektor biznesowy. W roku 2004 jego nakłady będą stanowić 80% wartego 1 mld USD rynku usług.