IBM reorganizuje dział usług

W ramach procesu restrukturyzacji działu usług, IBM wydzielił z IBM Global Services część odpowiedzialną za rozwiązania sieciowe i stworzył w oparciu o niego dział IBM Integrated Communications Services (ICS). Będzie on oferował standardowe produkty usługowe. To diametralna zmiana w podejściu firma IBM do sprzedaży usług, która starała się dotąd oferować usługi przygotowane pod konkretnego klienta.

"Naszym celem jest sprzedawanie usług pod marką IBM, tak jak robimy to z naszymi rozwiązaniami sprzętowymi i oprogramowaniem. Takie podejście pozwoli nam w nowy sposób dotrzeć do klientów" - przekonuje Laurence Guihard-Joly, wiceprezes IBM ICS.

Pierwsze dwa standardowe produkty IBM ICS dotyczą sieci konwergentnych (Network Convergence Services Product ) i telefonii IP (IP Telephony Services Product Telephony Services Product). Pierwszy z nich ma być oferowany klientom, którzy chcą w jednej sieci transmitować dane, głos i obrazy wideo. Drugi ma być kierowany do firm, które chcą - wspólnie z partnerami IBM, w tym Cisco Systems - budować infrastrukturę telefonii IP.

Do końca roku w ofercie IBM ICS znaleźć się ma 30 standardowych produktów. Wśród nich będą usługi zarządzania siecią oparte na rozwiązaniach IBM Netcool (które firma przejęła wraz z Micromuse) i te związane z technologią RFID. IBM ICS ma skoncentrować ofertę na czterech głównych obszarach: sieciach konwergentnych; optymalizacji i strategii budowy sieci; integracji i zarządzaniu sieciami oraz rozwiązaniach mobilnych, w tym właśnie RFID. Jak przekonuje Laurence Guihard-Joly, docelowo 80% potrzeb klientów będzie można zaspokoić dzięki wykorzystaniu tak powstałych "klocków" usługowych.

Firma rozpoczęła przygotowania do reorganizacji IBM Global Services rok temu, m.in. przeprowadzając rozmowy z największymi klientami i dokonując analizy rynku. Dział ten to ogromna organizacja, której przychody rosną jednak coraz wolniej. W ostatnim kwartale spadły wręcz o ok. 1% do 11,9 mld USD. Oferowanie usług na tych samych zasadach, co pozostałe produkty ma zdynamizować sprzedaż.

Eksperci spodziewają się teraz podobnej zmiany oferty po stronie największych konkurentów IBM Global Services, do których należą , Capgemini i EDS.