IBM pracuje nad narzędziami AI do walki z uprzedzeniami w reklamach online
-
- 25.06.2021, godz. 09:25
Specjaliści IBM odkryli, że kobiety i mniejszości mogą być wykluczone z oglądania niektórych reklam internetowych. Kto na tym traci?

IBM pracuje nad AI, które poprawią skuteczność reklam online / Fot. Unsplash.com
IBM chce przyczynić się do rozwiązywania problemów z dyskryminacją w sieci. Firma pracuje nad nowymi narzędziami sztucznej inteligencji (AI), które zapewnią, że algorytmy reklamy internetowej nie będą niesprawiedliwie wykluczać kobiet i mniejszości.
Naukowcy, do spółki z organizacjami zajmującymi się prawami obywatelskimi, twierdzą że niektórzy internauci, w tym osoby czarnoskóre i kobiety, mogą być wykluczeni z oglądania ofert pracy, ogłoszeń mieszkaniowych i innych reklam ze względu na zautomatyzowane strategie reklamowe.
Zobacz również:
- Technologia AI zyskała nowego sprzymierzeńca
- Meta grozi usunięciem treści dziennikarskich w USA
- Google przedstawia Gemini – nowy model AI
Wspomniany problem jest traktowany bardzo poważnie. Dla przykładu, w następstwie skarg federalnych organów regulacyjnych i aktywistów, Google i Facebook, najwięksi na świecie sprzedawcy reklam internetowych, wprowadzili już zmiany, aby odwrócić ten trend. Teraz IBM uruchamia nowy projekt AI, aby również przyczynić się do rozwiązania tego problemu.
IBM: AI będzie uczciwie dobierać reklamy
IBM twierdzi, że zespół 14 pracowników będzie badał "uczciwość" w reklamach internetowych przez resztę 2021 r. Specjaliści zbadają strategie wykrywania i łagodzenia niezamierzonych uprzedzeń w reklamie cyfrowej, zarówno wśród docelowych odbiorców, jak i samych reklam.
IBM rozpoczyna nową inicjatywę, ponieważ ciągłe obawy dotyczące prywatności danych zmieniają kształt marketingu internetowego. "Podstawy reklamy kruszą się i musimy odbudować ten" – powiedział Reuterowi Bob Lord, starszy wiceprezes IBM. "Kiedy już nad tym pracujemy, upewnijmy się, że plan jest sprawiedliwy" - dodał.
Warto dodać, że IBM sprzedaje reklamy w swoich witrynach internetowych, w tym w The Weather Company. Sprzedaje również oprogramowanie reklamowe innym firmom i może ostatecznie oferować klientom systemy przeciwdziałające stronniczości AI.
Zespół IBM planuje między innymi przeanalizowanie danych z ostatnich ogłoszeń organizacji non-profit Ad Council dotyczących szczepionek przeciwko COVID-19. "Uprzedzenie software'owe jest niestety wplecione w prawie każdy zakątek branży reklamowej" – powiedziała Lisa Sherman, przewodnicząca Ad Council.