IBM ogranicza dostęp do poprawek dla sprzętu

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, koncern IBM zaczął ograniczać dostęp do poprawek dla oprogramowania swoich urządzeń – już wkrótce będą mogli z nich korzystać wyłącznie ci klienci, którzy wykupią oferowany przez IBM program serwisowy. 

Od 11 sierpnia użytkownicy odwiedzający witrynę IBM Fix Central są proszeni o podanie numeru seryjnego urządzenia przed pobraniem przeznaczonej dla niego łatki lub aktualizacji. Zdaniem przedstawicieli organizacji Digital Right to Repair (DRTR zajmuje się m.in. ochroną praw konsumentów), koncern używa tych danych do sprawdzania, czy dany klient ma wykupiony dostęp do programu serwisowego – i już wkrótce na podstawie tej informacji zapadała będzie decyzja, czy możliwe jest pobranie update'u.

"Celem IBM jest sprawienie, by klient chcący korzystać z aktualizacji nie miał wyjścia innego niż wykupić program serwisowy. To może poważnie ograniczyć popyt na usługi serwisowe przeznaczone dla sprzętu IBM, ale świadczone przez inne firmy, a także spowodować zmniejszenie wartości i ograniczenie popytu na używane urządzenia IBM)" – mówi Gay Gordon-Byrne, szef Digital Right to Repair.

Zobacz również:

  • Trwają prace nad komputerami symulującymi działanie ludzkiego mózgu

Gordon-Byrne podkreśla, że do tej pory IBM nie ograniczał w żaden sposób dostępu do aktualizacji, firma pozostawiała też klientom wolną rękę w zakresie wyboru dostawcy usług serwisowych.

Przedstawiciele IBM na razie nie komentują tych doniesień – warto jednak zaznaczyć, że firma nie jest pierwszym dostawcą sprzętu IT, który zdecydował się na takie działanie.  Wcześniej – już w 2010 r. – analogiczną decyzję podjął Oracle (który ograniczył w ten sposób dostępność do poprawek dla linii serwerów pozyskanej wraz z przejęciem Sun Microsystems).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200