IBM i, czyli jak dobra firma może stać się wielka

Materiał promocyjny Cyfrowa transformacja to konieczność, przed którą stoi każde przedsiębiorstwo, począwszy od małych firm po duże korporacje, jednak proces ten w każdej firmie wygląda inaczej. Organizacje decydujące się na realną transformację cyfrową będą musiały zrewidować obecny sposób prowadzenia działalności.

Autor: Małgorzata Zabieglińska – Lupa, ICT Product Manager

Zmiany dotyczyć będą wszystkich funkcji przedsiębiorstwa. Wyzwaniem dla przedsiębiorstw będzie określenie tempa oraz zakresu tego procesu. W niniejszym artykule pragnę podzielić się z Wami wiedzą na temat tego, jak w dobie cyfrowej transformacji dobre przedsiębiorstwo może stać się wielkie dzięki systemowi operacyjnemu IBM i działającemu na serwerach IBM Power Systems.

Wyobraźmy sobie wiodącą grupę ubezpieczeniowo-inwestycyjną obecną na kilku europejskich rynkach. Wyobraźmy sobie globalną korporację, która zatrudnia tysiące pracowników i świadczy usługi emerytalne, ubezpieczeniowe, inwestycyjne oraz bankowe na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw, globalnych korporacji oraz klientów instytucjonalnych. Oczywiście każda firma ubezpieczeniowa działa pod sporą presją jeśli chodzi o bezpieczeństwo przetwarzania i przechowywania informacji związanych ze zdrowiem swoich pacjentów oraz wewnętrznych danych firmy. Do tego dochodzi kwestia istotnych regulacji rynkowych dotyczących danych osobowych, czyli sporych ograniczeń wynikających z lokalnego prawa. Tę kwestię w jeszcze większym stopniu komplikują trendy IoT oraz Big Data, które wiążą się z powstawaniem niewyobrażalnych ilości ustrukturyzowanych oraz nieustrukturyzowanych danych. To tylko czubek góry lodowej, ale zamiast wyliczać kolejne wyzwania przed którymi stoją dziś gracze rynku ubezpieczeniowego, chciałabym pokazać, iż możliwe jest sprawne prowadzenie działalności biznesowej nawet w najbardziej skomplikowanym środowisku.

Historia, którą chciałabym przytoczyć dotyczy jednej z wiodących firm ubezpieczeniowych, której firma Comarch zapewniła wsparcie w procesie cyfrowej transformacji. Nasz klient odczuwał coraz większą presję w kwestii optymalizacji kosztów, zwiększania przychodów oraz rywalizowania o lojalność klienta, szczególnie z punktu widzenia korporacyjnych wartości oraz społecznej odpowiedzialności. Cyfryzacja, chmura oraz światowy poziom działań biznesowych stanowią istotę strategii biznesowej naszego klienta, a światowej klasy infrastruktura informatyczna, najlepsze technologie oraz usługi są kluczowymi narzędziami pozwalającymi osiągnąć założone cele. Aby sprostać nadchodzącym wyzwaniom, klient zdecydował się nawiązać współpracę z zewnętrznym dostawcą usług, który przeprowadziłby migrację usługi od bieżącego dostawcy offshore’owego do lokalizacji położonej bliżej siedziby klienta, w Europie, oraz zapewnił platformę zarządzaną jako usługę, jak również usługę zarządzania aplikacjami. Decydując się na cyfrową transformacje, nasza firma ubezpieczeniowa jak każda inna firmy musiała zadać sobie pytanie „kiedy, jako szef działu informatycznego, będziesz zdecydowany przejść cyfrową transformację?” Kolejną ważną kwestią jest sposób, w jaki należy rozpocząć cyfrową podróż. Jak znaleźć solidnego partnera? Raczej żadną niespodzianką nie będzie fakt, iż cyfrowa transformacja wymaga nie tylko zmian w strategii przedsiębiorstwa, ale również wdrożenia odpowiedniej kultury korporacyjnej, procesów oraz technologii. To od tych czynników zależy, czy sprostamy szybko zmieniającym się potrzebom klienta, nasza transformacja przyniesie zamierzony skutek. W zakresie technologii i infrastruktury nasz klient pragnął nawiązać współpracę z solidnym, niezależnym dostawcą. W procesie selekcji korzystał z usług zewnętrznej firmy doradczej, zapewniającej procesowi odpowiednią strukturę i nadzór.

Zgodnie z zawartą umową, Comarch stworzył całkowicie odrębne, niezależne środowisko (niezależne również wobec infrastruktury firmy Comarch) obejmujące środowiska produkcyjne, awaryjne oraz środowisko związane z R&D dla krajów Europy Zachodniej, Środkowej oraz Wschodniej. Korzystając z fizycznie niezależnych od siebie serwerów Enterprise znajdujących się w dwóch różnych centrach danych w Warszawie oraz Krakowie, Comarch zapewnił oraz przeprowadził konfigurację wirtualnych serwerów IBM oraz AIX LPARS wykorzystując technologię POWER8 oraz pamięć Flash System. Ze względu na charakter projektu i dobre praktyki, dane związane z produkcją zostały zgromadzone w jednym centrum danych, natomiast systemy awaryjne oraz środowisko testowe znajdują się w drugim centrum danych. Nasze rozwiązanie umożliwia natychmiastowego replikacje danych produkcyjnych z głównego centrum danych (Primary Data Centre) do systemów zapasowych znajdujących się w drugim centrum danych (Secondary Data Center), znajdującym się w odległości 300 km od pierwszego centrum. Takie rozwiązanie minimalizuje wpływ na kluczowe aplikacje biznesowe klienta w przypadku awarii oraz pozwala na „przełączenie się” między centrum głównym, a centrum zapasowym w ciągu zaledwie kilku minut. Comarch zapewnia usługi w pełni zarządzane w zakresie platformy IBM Power Platform. Usługi te pozwalają klientowi zwiększyć wydajność oraz obniżyć koszty związane z obsługą systemów IBM i oraz AIX. Przykładowo, dzięki technologii Flash Copy jesteśmy w stanie zautomatyzować najbardziej czasochłonne operacje związane z wykonywaniem kopii zapasowych, które do tej pory wymagały angażowania pracowników. Comarch był ponadto odpowiedzialny za przeprowadzenie migracji aplikacji biznesowej (kluczowego systemu ubezpieczeniowego) do rozwiązania opartego na najnowocześniejszej technologii, co pomogło poprawić jego wyniki i niezawodność.

Oczywiście w czasie projektu musieliśmy stawić czoła pewnym wyzwaniom i poradzić sobie z przeszkodami biznesowymi, począwszy od napiętego harmonogramu, poprzez ograniczenia biznesowe, zmianę infrastruktury (zmianę pamięci wewnętrznej na zewnętrzną) oraz metod powielania danych, po konieczność koordynacji prac członków międzynarodowego zespołu pracujących w różnych częściach Europy. Najważniejszymi czynnikami decydującymi o sukcesie całego przedsięwzięcia było zaangażowanie, elastyczne podejście firmy Comarch oraz determinacja, aby odnaleźć najlepsze rozwiązanie o korzystnym stosunku ceny do zakresu oferowanych usług. Ponadto „zwinne” podejście firmy Comarch w czasie wszystkich procesów wdrażania, nie tylko pojedynczych aplikacji, ale także pełnych środowisk informatycznych, również okazało się sporym atutem. Udało nam się dzięki temu sprawnie zrealizować projekt mimo napiętego harmonogramu prac. Kolejnym atutem spółki Comarch była jej stabilna sytuacja finansowa (nieprzerwany wzrost rocznych przychodów od 20 lat) oraz klarowna sytuacja własnościowa – pojedynczy akcjonariusz strategiczny. Powyższe atuty pomogły nam przekonać klienta, iż w dobie cyfrowych przemian jesteśmy stabilnym partnerem godnym zaufania.

Wdrożenie rozwiązania opartego na systemie operacyjnym IBM i serwerach IBM Power Systems pozwoliło naszemu klientowi nie tylko zamienić koszty operacyjne w szansę inwestycyjną, ale również poprawić jakość obsługi klienta. Dzięki usprawnieniu platformy w znacznym stopniu zmniejszono ryzyko jego niedostępności. Obecna, zaawansowana technologia pozwoliła nam zmniejszyć poziom niedostępności systemów (SLA na poziomie 99,95%) i zwiększyć dostępność kluczowych aplikacji o ok. 25%. Dzięki serwerom IBM Power Platform, klient ograniczył złożoność posiadanego systemu informatycznego oraz zwiększył własną elastyczność, dzięki czemu obecnie jest w stanie jeszcze lepiej radzić sobie z dynamicznymi zmianami biznesowymi. Warto wspomnieć, iż korzyści dotyczą nie tylko klienta, ale również naszej firmy. Dzięki temu projektowi rozbudowaliśmy i wzmocniliśmy silny, doświadczony zespół Comarch specjalizujący się w technologiach IBM i oraz AIX. Zyskane doświadczenie pozwala nam realizować nawet najbardziej złożone wdrożenia dla bardzo wymagających klientów.

Nasi klienci nie unikną cyfrowej transformacji dotykającej coraz bardziej wszystkich procesów, działań oraz systemów informatycznych. To w ogromny sposób wpływ na budowanie naszej strategii wobec klientów. Wszak głównym zadaniem szefów działów informatycznych jest dziś zwiększanie efektywności, zdobywanie nowych rynków oraz dostosowywanie procesów i działań do zmieniającego się otoczenia biznesowego. Wdrożone rozwiązanie pozwoliło wesprzeć klienta w realizacji tych celów.

Porozmawiajmy o szczegółach. Być może to Comarch zostanie Twoim partnerem na drodze cyfrowej transformacji.

http://www.comarch.com/trade-and-services/ict/ibm-power-services/