IBM a wojna cen PC

W odpowiedzi na politykę cenową Compaqa, Della i innych producentów komputerów osobistych IBM powołał IBM Personal Computer Co. z siedzibą w Raleigh, N.C., USA. Przedsiębiorstwo to, ma się zająć sprzedażą sprzętu PC o zamawianej z góry (built-to-order) konfiguracji i rozprowadzanego poprzez kilkanaście kanałów dystrybucyjnych (tj. w różnych sieciach sklepów i magazynów ze sprzętem komputerowym). W niedalekiej przyszłości IBM Personal Computer Co. będzie także realizował za pośrednictwem poczty zamówienia telefoniczne na sprzęt komputerowy typu PS/1 czy PS/2, przejmując tę część działalności od filii IBM w Atlancie.

W odpowiedzi na politykę cenową Compaqa, Della i innych producentów komputerów osobistych IBM powołał IBM Personal Computer Co. z siedzibą w Raleigh, N.C., USA. Przedsiębiorstwo to, ma się zająć sprzedażą sprzętu PC o zamawianej z góry (built-to-order) konfiguracji i rozprowadzanego poprzez kilkanaście kanałów dystrybucyjnych (tj. w różnych sieciach sklepów i magazynów ze sprzętem komputerowym). W niedalekiej przyszłości IBM Personal Computer Co. będzie także realizował za pośrednictwem poczty zamówienia telefoniczne na sprzęt komputerowy typu PS/1 czy PS/2, przejmując tę część działalności od filii IBM w Atlancie.

Nowo powstały dział błyskawicznie wprowadził na rynek nowe typy komputerów z rodziny PS/1, przeznaczonych dla małych firm i do użytku domowego. Każdy z nich jest adresowany do różnych grup odbiorców, i różni się konfiguracją sprzętową, jak również zainstalowanym oprogramowaniem. Umożliwi to dystrybucję nowych komputerów, w nie kolidujących ze sobą punktach sprzedaży. Wszystkie nowe PS/1 zostały opracowane w rekordowo krótkim czasie - od opracowania założeń do oferty rynkowej upłynęło podobno zaledwie pół roku.

Nowa oferta PS/1 to 6 podstawowych systemów typu desktop i 1 notebook (PS/note). Komputery te zawierają procesory od 386SX/20 MHz do 486DX/33 MHz. Każdy z sześciu komputerów może być sprzedawany w komplecie z różnym, zależnym od serii oprogramowaniem. Są trzy zasadnicze serie komputerów to: PS/1 Essential (dla małej firmy), PS/1 Expert (dla doświadczonych użytkowników) i PS/1 Consultant (do użytku domowego). Komputery Essential mają zainstalowane pakiety QuickBooks i Express Publisher, Expert są wyposażone m.in. w Address Book Plus i Calendar Creator Plus, zaś Consultant zawierają Quicken for Windows i New Print Shop.

Aczkolwiek większość z konfiguracji nowych PS/1 ma zaistalowany DOS 5.0 i Windows 3.1 to jeden z komputerów z procesorem 486DX został zaopatrzony w system OS/2 v.2.0. Najuboższa konfiguracja rodziny Consultant to procesor typu 386SX/25 MHz z 2 MB RAM i 85 MB HDD. Łącznie z 14" monitorem VGA zestaw ten kosztuje ok. 1200 USD. Najdroższy z nich (2800 USD) to komputer typu 486DX/33 MHz z 8 MB RAM, 211 MB HDD i 14" monitorem SVGA. PS/note o wadze ok. 3 kg ma zainstalowany DOS 5.0, Windows 3.1 i w wersji dla doświadczonych użytkowników pakiety Prodigy, Promenade i WinFax Lite. Podstawowy zestaw PS/note kosztuje 2300 USD.

IBM planuje uruchomienie w 2 miesiące podobnej sprzedaży nowych typów PS/2. Komputery z tej rodziny będą nosić nazwę Premiere Line. Na początku października na rynku ukazały się nowe typy komputerów przenośnych, w tym także zestawy zawierające procesor 486SLCcolor. Pod koniec października będziemy świadkami inauguracji nowej rodziny komputerów osobistych ValuePoint. Mają być one, zgodnie ze sformułowaniem IBM, ciosem wymierzonym w producentów klonów. W tym samym czasie ukaże się w sprzedaży zapowiadany od pewnego czasu komputer sterowany piórkiem elektronicznym "Think Pad".

Trzeba przyznać, że plany ofensywy IBM w "wojnie cen" komputerów osobistych robi wrażenie. Podstawą jej jest, jak się wydaje, z jednej strony koncepcja "segmentyzacji" rynku, z drugiej zaś tworzenie mniejszych organizacji zajmujących się dystrybucją. Jedno i drugie prowadzić może do minimalizacji kosztów sprzedaży, co w wojnie cen ma niebagatelne znaczenie. Czy reakcją producentów klonów będą dalsze obniżki cen ich sprzętu?

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200