IBM/Lotus: nowy zestaw narzędzi do pracy zespołowej

IBM/Lotus przedstawi w tym tygodniu, podczas imprezy Lotusphere, zestaw narzędzi "social networking", które mają zrewolucjonizować sposób pracy zespołowej wewnątrz firmy i z partnerami zewnętrznymi.

Zestaw o nazwie kodowej Ventura ma umożliwiać współdzielenie popularnych zakładek przeglądarek, w celu szybszego wyszukiwania istotnych danych, współdzielenia list bieżących działań oraz pracę w środowisku social networks.

Ventura ma zmienić sposób komunikacji w ramach organizacji - udostępniać generowane i zbierane w ramach współpracy dane, jak również analizować informacje i wzorce pracy w celu udoskonalania pracy zespołowej.

IBM planuje także pokazanie projektu Geneva, który jest integracją QuickPlace i Domino Document Manager. Ma on zapewnić strukturę pracy zespołowej oraz repozytorium dokumentów, w ramach których użytkownicy mogą nie tylko współpracować z innymi użytkownikami, ale także współużytkować dokumenty i zasoby, dzisiaj często dystrybuowane za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Podczas imprezy IBM przedstawi również zamierzenia związane z Workplace, która nie będzie już niezależną platformą, ale marką dla całego zestawu technologii i standardów używanych w różnych produktach IBM.

Pierwszym takim przykładem jest Lotus Expeditor, wcześniej znany pod nazwą Workplace Managed Client, który współpracuje z Notes i WebSphere, rozszerzając zasięg aplikacji kompozytowych na laptopy, desktopy i urządzenia mobilne.

Zademonstrowana będzie również nowa wersja (8) Notes/Domino, która ma pojawić się w wersji finalnej w połowie br. Firma ma ujawnić również plany związane z rozwojem Notes/Domino, obejmujące ulepszenia mechanizmów kontaktów i kalendarza.

Jednak najwięcej czasu zarezerwowano na prezentację projektów Ventura i Geneva, które są jeszcze we wczesnej fazie projektowej.

Ventura jest zbiorem narzędzi social networks, których IBM używa wewnętrznie do projektowania w swoich laboratoriach i w ramach projektów open source. Zestaw kojarzyć ma katalog profili użytkownika BluePages, aplikację do współdzielenia zakładek Dogear, listę zadań Activities, aplikację do łączenia użytkowników Communities i serwer blogu Roller, zaprojektowany w ramach Apache Software Foundation.

Dostawcy tacy, jak IBM, Microsoft, Google czy Yahoo podejmują próby udoskonalenia popularnych narzędzi social networks, jak blogi, wiki czy dystrybucja treści (RSS), w ramach oprogramowania pracy zespołowej dla przedsiębiorstw. Ventura wykorzystuje nie tylko narzędzia wyszukiwania i kanały dystrybucji treści, ale także integruje się z usługami katalogowymi i technologiami bezpieczeństwa platform Notes/Domino i Websphere.

Geneva, która do niedawna nosiła nazwę kodową Shanghi, łączy pracę zespołową z zarządzaniem dokumentami. Jest to projekt w fazie wstępnej i ma obsługiwać Lotus NSF i Java Content Repositories oraz zawierać technologię workflow IBM. W przyszłości IBM planuje dodanie obsługi takich repozytoriów, jak DB2 czy Microsoft SharePoint Server.

Ponadto użytkownik będzie mógł uzyskać dostęp do aplikacji Geneva z kilku różnych interfejsów: Notes, Sametime, portale czy Office.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200