IAD druga generacja VoDSL

Funkcjonowanie urządzenia IAD, znajdującego się u abonenta sieci (domowego lub biznesowego), wymaga zainstalowania po stronie lokalnej centrali telefonicznej przedsiębiorstwa bramy głosowej współpracującej z koncentratorem (multiplekserem) dostępowym DSLAM (DSL Access Multiplexer) - przetwarzającym głos z danymi, pochodzącymi od wielu użytkowników sieci. Multiplekser DSLAM, znajdujący się u operatora sieci i stanowiący zakończenie wielu łączy xDSL, formuje zbiorczy strumień danych z przekazywanych pakietów i kieruje je do sieci ATM. Telefoniczny ruch głosowy przekształcony na konwencjonalne sygnały głosowe jest kierowany przez bramę do sieci telefonicznych, a dane transmitowane w postaci pakietowej są trasowane przez ruter do właściwych miejsc przeznaczenia, zgodnie z adresem docelowym. Zwykle są to punkty usług internetowych lub inne sieci korporacyjne LAN, dla których typowe są stałe lub wirtualne połączenia VPN.

IAD druga generacja VoDSL

Implementacja IAD w przyszłych sieciach pakietowych (NGN)

Pakiety przenoszące głos trafiają do bramy telefonicznej, której zadaniem jest dwukierunkowa konwersja sygnałów głosowych do wymagań standardów obowiązujących w sieciach wąskopasmowych i szerokopasmowych. Funkcje przetwarzania obejmują: wydzielanie głosu z pakietów (ATM/AAL-2), szeregowanie pakietów, dekompresję, kasowanie echa i inne funkcje specjalistyczne związane z sygnalizacją połączeń. Centrala telefoniczna współpracuje z bramą przez znormalizowany styk cyfrowy V5.2 (Europa) lub GR-303 (USA).

IAD druga generacja VoDSL

Konkurencyjna architektura VoDSL (IAD) nowych operatorów telekomunikacji

Abonenckie urządzenia integrujące IAD umożliwiają pakietowe sprzęganie komputerów klasy PC użytkownika i jego telefonów, wyposażonych w rozwiązanie VoDSL z szerokopasmowymi usługami xDSL. W ten sposób są eliminowane tradycyjne modemy, mosty oraz rutery klasy DSL. Jako medium szerokopasmowe można jednak stosować różne trakty transmisyjne nie tylko z grupy urządzeń xDSL, gdyż istotą tego rozwiązania jest pakietowy sposób integracji sygnałów, a nie rodzaj używanego medium transmisyjnego. Przy takiej interpretacji najlepsze cechy użyteczne ma miedziane łącze xDSL. Niewątpliwie znaczenie integrujących rozwiązań IAD będzie rosło w miarę upływu czasu oraz rozszerzania się pakietowego sposobu transmisji we współczesnych i przyszłych sieciach szkieletowych następnej generacji (NGN).

Urządzenia IAD zwykle wspierają różnorodne usługi ATM, w tym obsługę połączeń ethernetowych oraz IP (zgodnie z rekomendacją RFC1483), a także pakietowe połączenia międzysieciowe dla Frame Relay. Poszczególnymi jednostkami dostępowymi można zarządzać lokalnie z terminalu ASCII lub zdalnie - z możliwością przesyłania informacji zarządzających wewnątrz pasma komunikacyjnego lub poza nim.

Cechy charakterystyczne IAD

Podstawową cechą tej technologii przekazu jest możliwość wykorzystania linii dzierżawionych do przesyłania danych z dużą szybkością oraz integrowanie pakietowej transmisji głosowej z transmisją danych (dostęp do Internetu, połączenie zdalnych sieci LAN, inne) - przy stosunkowo niskich kosztach eksploatacji. Uniwersalność współczesnych produktów IAD polega na możliwości prawie dowolnego ich konfigurowania wraz z dostosowaniem urządzeń dostępowych do specyficznych warunków pracy lokalnej.

Jedną z tych możliwości jest oferta usług związanych z transmisją głosu i danych u jednego dostawcy (jeden punkt kontaktowy usług, jeden sposób taryfikacji, jeden sposób zarządzania) z jednoczesnym zapewnieniem komunikacji charakteryzującej się dużą przepływnością danych. W ten sposób użytkownik końcowy ma zapewnioną zewnętrzną łączność zarówno do przekazów głosowych, jak też dla rozmaitych sposobów transmisji danych.

Drugą cechą charakterystyczną urządzeń IAD jest możliwość skalowania pasma transmisji dla poszczególnych usług realizowanych w czasie rzeczywistym, z uwzględnieniem bieżącego trafiku w sieci tak, aby transmisje te przebiegały bez zakłóceń. Pakietowa technologia transmisji pozwala bowiem na dynamiczne wykorzystanie dostępnego pasma, a jakość usług jest zagwarantowana (QoS) dzięki nadawaniu pakietom priorytetów (najwyższy dla głosu). Zasadą jest, że istotne telefoniczne usługi dodatkowe, takie jak: rozmowa oczekująca (Call Waiting), rozpoznanie numeru (Caller ID) czy przekazanie połączenia (Call Forwarding), również są realizowane za pośrednictwem urządzeń IAD.


TOP 200