IAD druga generacja VoDSL
- Adam Urbanek,
- 01.04.2002
Funkcjonowanie urządzenia IAD, znajdującego się u abonenta sieci (domowego lub biznesowego), wymaga zainstalowania po stronie lokalnej centrali telefonicznej przedsiębiorstwa bramy głosowej współpracującej z koncentratorem (multiplekserem) dostępowym DSLAM (DSL Access Multiplexer) - przetwarzającym głos z danymi, pochodzącymi od wielu użytkowników sieci. Multiplekser DSLAM, znajdujący się u operatora sieci i stanowiący zakończenie wielu łączy xDSL, formuje zbiorczy strumień danych z przekazywanych pakietów i kieruje je do sieci ATM. Telefoniczny ruch głosowy przekształcony na konwencjonalne sygnały głosowe jest kierowany przez bramę do sieci telefonicznych, a dane transmitowane w postaci pakietowej są trasowane przez ruter do właściwych miejsc przeznaczenia, zgodnie z adresem docelowym. Zwykle są to punkty usług internetowych lub inne sieci korporacyjne LAN, dla których typowe są stałe lub wirtualne połączenia VPN.
Urządzenia IAD zwykle wspierają różnorodne usługi ATM, w tym obsługę połączeń ethernetowych oraz IP (zgodnie z rekomendacją RFC1483), a także pakietowe połączenia międzysieciowe dla Frame Relay. Poszczególnymi jednostkami dostępowymi można zarządzać lokalnie z terminalu ASCII lub zdalnie - z możliwością przesyłania informacji zarządzających wewnątrz pasma komunikacyjnego lub poza nim.
Cechy charakterystyczne IAD
Podstawową cechą tej technologii przekazu jest możliwość wykorzystania linii dzierżawionych do przesyłania danych z dużą szybkością oraz integrowanie pakietowej transmisji głosowej z transmisją danych (dostęp do Internetu, połączenie zdalnych sieci LAN, inne) - przy stosunkowo niskich kosztach eksploatacji. Uniwersalność współczesnych produktów IAD polega na możliwości prawie dowolnego ich konfigurowania wraz z dostosowaniem urządzeń dostępowych do specyficznych warunków pracy lokalnej.
Jedną z tych możliwości jest oferta usług związanych z transmisją głosu i danych u jednego dostawcy (jeden punkt kontaktowy usług, jeden sposób taryfikacji, jeden sposób zarządzania) z jednoczesnym zapewnieniem komunikacji charakteryzującej się dużą przepływnością danych. W ten sposób użytkownik końcowy ma zapewnioną zewnętrzną łączność zarówno do przekazów głosowych, jak też dla rozmaitych sposobów transmisji danych.
Drugą cechą charakterystyczną urządzeń IAD jest możliwość skalowania pasma transmisji dla poszczególnych usług realizowanych w czasie rzeczywistym, z uwzględnieniem bieżącego trafiku w sieci tak, aby transmisje te przebiegały bez zakłóceń. Pakietowa technologia transmisji pozwala bowiem na dynamiczne wykorzystanie dostępnego pasma, a jakość usług jest zagwarantowana (QoS) dzięki nadawaniu pakietom priorytetów (najwyższy dla głosu). Zasadą jest, że istotne telefoniczne usługi dodatkowe, takie jak: rozmowa oczekująca (Call Waiting), rozpoznanie numeru (Caller ID) czy przekazanie połączenia (Call Forwarding), również są realizowane za pośrednictwem urządzeń IAD.