IAB Polska: oddzielić treść od reklamy

Internet Advertising Bureau Polska przedstawiło swoje zalecenia w odniesieniu do produktów reklamowych wyszukiwarek: pozycjonowania linków i zamieszczania płatnych odnośników w wynikach wyszukiwania.

IAB Polska odniosło się oficjalnie do usług odpłatnego umieszczania w wynikach wyszukiwania linków do treści utworzonych przez reklamodawcę. W polskim prawie de facto brak jest regulacji odnoszących się do zasad udostępniania i prezentacji danych zgromadzonych w systemach wyszukiwawczych (wyszukiwarkach i katalogach). Dlatego w trosce o to, "aby Internet dawał realne korzyści zarówno wydawcom, reklamodawcom jak i użytkownikom", IAB proponuje ustalenie reguł gry. Swoje propozycje IAB oparło na wytycznych amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu. Stowarzyszenie IAB uważa, że należy zmodyfikować oznaczenia płatnych linków w wynikach wyszukiwania polskich wydawców wyszukiwarek. IAB postuluje ujawnianie w wykazie wyników linków płatnych, zarówno znajdujących się tam w wyniku usługi pozycjonowania linków jak i płatnych zamieszczeń.

Polskie IAB radzi więc, aby " w jakiś sposób" odróżniać płatne pozycje od niepłatnych. Jak napisano w dokumencie, IAB nie chce narzucać jednego rozwiązania wszystkim wyszukiwarkom. Nieoficjalnie wskazuje jednak przy tym na przykład Google, który oddziela swoje wyniki sponsorowane kolorową ramka i lokalizacją na stronie z wynikami wyszukiwania (w części zatytułowanej linki sponsorowane). Zaś jako przykład wyszukiwarki, która w ogóle nie spełnia kryteriów rozdziału treści i reklamy podano AltaVistę.

Zobacz również:

  • Koniec RCS na urządzeniach z nieoficjalnym systemem
  • Facebook bez treści informacyjnych w Kanadzie
  • Technologia i marketing

W konkluzji, IAB Polska podkreśla, ze choć chce oznaczenia płatnego zamieszczania, pozostaje w tej kwestii "bardzo elastyczna". Nie postuluje bezwzględnego wyróżniania każdego płatnie zamieszczony URL, ale uważa, że można to robić. Nie postuluje też ich oddzielania. Głównym celem IAB jest doprowadzenie do praktyki informowania klienta.

Ogłoszone regulacje nie mają charakteru obligatoryjnego, aczkolwiek IAB rozważa egzekwowanie ich w przeszłości wobec swoich członków. Jak podkreśla na koniec IAB Polska, jeśli wydawcy nie zajmą się tymi kwestiami - wówczas podejmą się tego odgórnie polskie instytucje ustawodawcze. Ich regulacje - w ocenie IAB Polska - mogą przyjąć ostrzejszą formę.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200