Hyundai chce wykorzystać komputery kwantowe do ulepszenia akumulatorów litowych

IonQ i Hyundai Motors nawiązały współpracę w zakresie wykorzystania obliczeń kwantowych między innymi do opracowania nowej generacji akumulatorów przeznaczonych do zasilania samochodów elektrycznych.

Źródło: IonQ.

IonQ i Hyundai Motors spodziewają się, że badania pozwolą istotnie poprawić parametry cykli ładowania i rozładowywania akumulatorów, jak również ich trwałość, pojemność i bezpieczeństwo.

Powołany przez firmy zespół ma opracować nowe algorytmy typu VQE (Variational Quantum Eigensolver) przeznaczone do badania wykorzystywanych w akumulatorach związków litu i ich reakcji chemicznych. W ramach projektu planowane jest m.in. uruchomienie modelu chemicznego baterii symulującego zachowanie się 14 elektronów tlenku dwulitu (Dilithium Oxide).

Zobacz również:

  • Alphabet wydziela grupę Sandbox od obliczeń kwantowych. Zyska większą niezależność

VQE jest kwantowo-klasycznym algorytmem hybrydowym, w którym kwantowa procedura jest uruchamiana wewnątrz pętli optymalizacyjnej obsługiwanej przez klasyczny komputer. Inaczej mówiąc algorytm VQE działa częściowo na klasycznym komputerze, a częściowo na komputerze kwantowym.

Zespół projektowy będzie miał dostęp do komputerów kwantowych oferowanych komercyjnie przez IonQ, w tym do najnowszego systemu, który jest obecnie w fazie testów. Ta wersja sprzętu pod względem parametrów przewyższyła wszystkie inne komputery kwantowe testowane przez organizację QED-C (Quantum Economic Development Consortium), twierdzi Peter Chapman, prezes IonQ.

Gartner prognozuje, że na pojawienie się dojrzałej technologii obliczeń i komputerów kwantowych trzeba będzie zaczekać około 10 lat, ale jednocześnie przewiduje, że już do 2025 roku prawie 40% dużych przedsiębiorstw opracuje programy ich wykorzystania w biznesie.

„Kreatywna współpraca z IonQ może zapewnić opracowanie innowacyjnych materiałów istotnie zwiększających efektywność zasilania samochodów elektrycznych” uważa TaeWon Lim, wiceprezes i dyrektor Fundamental Material Research Center w firmie Hyundai Motor Group.

„Choć badania nad wydajnością akumulatorów są jednym z najbardziej obiecujących nowych obszarów, w których obliczenia kwantowe mogą wiele zmienić, ale ich zastosowania w przemyśle motoryzacyjnym są znacznie szersze” zwraca uwagę Peter Chapman.

Nie tylko Hyundai, ale również Volkswagen, Daimler, Bosch, BMW i wiele innych firm już zainwestowało w badania nad wykorzystaniem komputerów kwantowych. Na przykład Volkswagen już od kilku lat analizuje ich możliwości w zakresie optymalizacji tras autobusów i furgonetek, a także sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Hyundai rozpoczął sprzedaż samochodów elektrycznych w 2008 roku, a w grudniu 2020 roku opublikował Strategię 2025, która przewiduje m.in. rozwój wodorowych ogniw paliwowych oraz wprowadzenie do sprzedaży wyłącznie samochodów elektrycznych do 2040 roku.

Natomiast systemy kwantowe firmy IonQ są już powszechnie dostępne przy wykorzystaniu bibliotek API oraz systemów chmurowych Amazon Braket, Microsoft Azure lub Google Cloud.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200