Hybrydowy zawrót głowy

Przyszłością urządzeń mobilnych jest coraz większa hybrydowość - zarówno funkcjonalna, jak i technologiczna.

Przyszłością urządzeń mobilnych jest coraz większa hybrydowość - zarówno funkcjonalna, jak i technologiczna.

Producenci sprzętu komputerowego wciąż starają się zaproponować nowe rozwiązania, szukając sposobu na zwiększenie sprzedaży i wyróżnienie swoich produktów na tle oferty konkurencji. W ostatnich latach szybko rośnie liczba pomysłów na nowego typu urządzenia przenośne. Trudno przewidzieć, które z nich doczekają się masowych zastosowań, nawet jeśli są intensywnie propagowane przez potentatów rynku, takich jak Microsoft Tablet PC.

Niedawno Intel zaprezentował prototypowy model notebooka o nazwie Newport PC. Oprócz głównego ekranu komputer jest wyposażony w dodatkowy, niewielki monochromatyczny wyświetlacz LCD, umożliwiający ograniczenie poboru mocy przy wykonywaniu prostych czynności, nie wymagających pełnej mocy obliczeniowej procesora i dużego ekranu, np. przy odtwarzaniu muzyki czy sprawdzaniu poczty elektronicznej. Według Intela tego typu komputery pojawią się na rynku w III kwartale 2004 r.

Zupełnie inną wizję przyszłości prezentuje Sun Microsystems. Prezes Scott McNealy twierdzi, że zamiast podróżować z notebookiem, pracownicy mogą przecież nosić przy sobie jedynie kartę mikroprocesorową z oprogramowaniem Java, umożliwiającym dostęp do firmowych zasobów za pośrednictwem sieci i technologii terminalowej. Choć wizja wydaje się futurystyczna, to tak naprawdę jest dość stara, tyle że w nowym opakowaniu.

Większość użytkowników nie zechce zapewne zrezygnować z oferowanego przez nie komfortu. Poza tym czytniki kart mikroprocesorowych w większości krajów jeszcze długo nie będą standardowym wyposażeniem komputerów. Publiczny dostęp do komputerów i Internetu nie jest wciąż jeszcze powszechny. Można więc przypuszczać, że proponowane przez Suna rozwiązanie będzie mieć raczej zastosowanie niszowe.

Hybrydowa przyszłość

Hybrydowy zawrót głowy

DoCoMo - Telefon w zegarku jest już w sprzedaży

Producenci są przekonani, że przyszłość należy do urządzeń łączących funkcje komputerów PDA i telefonów. Lecz urządzenia tego typu wciąż są kupowane przede wszystkim do celów prywatnych, a nie - jak chcieliby tego producenci - jako narzędzie dla pracowników korporacji. Podstawową barierą jest niewielka jeszcze liczba wdrożeń oprogramowania umożliwiającego dostęp do aplikacji korporacyjnych. Takie oprogramowanie istnieje już od dawna - wszyscy liczący się producenci baz danych i systemów wspomagających zarządzanie oferują aplikacje umożliwiające wymianę danych z urządzeniami przenośnymi. Większego zainteresowania hybrydami palmtop/telefon wśród użytkowników biznesowych można - jak twierdzą analitycy - oczekiwać nie wcześniej niż za 12-18 miesięcy.

Liczba zastosowań hybrydowych urządzeń przenośnych będzie się zwiększać prawdopodobnie wraz z upowszechnieniem się sieci bezprzewodowych. Choć operatorzy GSM nie podają oficjalnych danych, z sieci transmisji danych GPRS korzysta obecnie w Polsce kilkadziesiąt tysięcy osób. Jeżeli, zgodnie z zapowiedziami, dojdzie do upowszechnienia sieci , liczba użytkowników bezprzewodowych gadżetów może się znacznie zwiększyć. Według IDC pod koniec 2002 r. w USA i Kanadzie 80% firm zainstalowało i wykorzystuje sieci bezprzewodowe. Z kolei firma badawcza In-Stat/MDR oceniła wartość tego rynku na 2,2 mld USD i przewiduje, że wzrośnie ona do 3,9 mld USD w 2006 r.


TOP 200