Hp Ovis w Polkomtelu
-
- Krzysztof Jakubik,
- 01.06.2004
Utrzymanie stabilnego dostępu do Internetu oraz realizacja związanych z tym usług to coraz częściej dla działów IT firm priorytetowe zadania. Internet już dawno przestał być ekskluzywną zabawką, a stał się podstawowym narzędziem pracy. Jakość dostarczania tej usługi wiąże się nie tylko z większym komfortem pracy, ale coraz częściej determinuje możliwość wykonywania wielu podstawowych zadań - zwłaszcza przy pracy zdalnej.
Utrzymanie stabilnego dostępu do Internetu oraz realizacja związanych z tym usług to coraz częściej dla działów IT firm priorytetowe zadania. Internet już dawno przestał być ekskluzywną zabawką, a stał się podstawowym narzędziem pracy. Jakość dostarczania tej usługi wiąże się nie tylko z większym komfortem pracy, ale coraz częściej determinuje możliwość wykonywania wielu podstawowych zadań - zwłaszcza przy pracy zdalnej.
W badaniu jakości świadczonych usług opartych na protokołach internetowych dużą pomoc oferuje oprogramowanie HP OpenView Internet Services 5.0, które umożliwia globalne określenie z punktu widzenia użytkownika poprawności pracy usług, takich jak poczta elektroniczna, serwery webowe czy dostęp do baz danych. Śledzi także elementarne kroki każdej z tych operacji, jak rozwiązanie nazwy DNS czy zestawienie połączenia. Oprogramowanie to już od kilku lat z powodzeniem działa w warszawskiej centrali i kilku oddziałach Polkomtela - operatora sieci Plus GSM, pomagając w określeniu stopnia realizacji umowy SLA (Service Level Agreement) dla większości usług dostarczanych przez Departament Infrastruktury Informatycznej.
W Polkomtelu funkcjonowały (i funkcjonują) różne systemy monitorowania, m.in. HP OpenView Network Node Manager (NNM) i Microsoft Operations Manager (MOM) służące do monitorowania poprawności pracy sprzętu i aplikacji, ale monitoring ten odbywał się z punktu widzenia serwisów. Zdarzało się, że serwis aplikacyjny według tych systemów monitorowania działał, ale program zapętlał się gdzieś w środku czy miał problem na styku systemów i usługa z punktu widzenia użytkownika nie funkcjonowała - wspomina Krzysztof Krawczyk, kierownik Działu Administratorów Infrastruktury Informatycznej. - Na przykład takie problemy zdarzały się z Exchange, odpowiednie serwisy serwera według systemów monitorowania były aktywne, a użytkownicy mimo to nie mogli wysłać poczty.
Monitorowanie usług

Proces monitorowania serwisu HTTP
Dwuelementowa architektura
Architektura HP OpenView Internet Services składa się z dwóch elementów. Pierwszym z nich jest centralny serwer zbierający wyniki pomiarów przeprowadzonych na zdalnych próbnikach. Następnie serwer prezentuje je w formie stron internetowych (tzw. dashboard). Drugim elementem OpenView Internet Services są próbniki, czyli komponenty zainstalowane na wybranych komputerach w sieci, symulujące działanie użytkownika poprzez wykonywanie określonych zapytań czy skryptów wykorzystujących protokoły internetowe.

OVIS 5.0 prezentuje w postaci wykresów wartości najważniejszych parametrów systemu informatycznego
1. Skrypty napisane przez administratorów czy użytkowników. Poprzez podanie określonych parametrów OVIS mierzy czas wykonania skryptu.
2. Probe Builder - w wersji 5.0 HP OpenView Internet Services pojawiła się nowa funkcjonalność - możliwość tworzenia własnych próbników przy wykorzystaniu graficznego interfejsu. Narzędzie to pozwala na tworzenie próbników monitorujących szczególnie aplikacje nieinternetowe. Wykorzystywany jest tu mechanizm nagrywania poszczególnych czynności wykonywanych przez użytkownika w obrębie dowolnej aplikacji (operacje są następnie przetworzone na JavaScript i skompilowane), a później odtwarzanie tych czynności przez próbnik i mierzenie czasów wykonywania poszczególnych kroków.
3. API (Application Programming Interface) - wraz z aplikacją dostarczany jest zestaw bibliotek pozwalających na napisanie własnego próbnika mierzącego specyficzne dla danego środowiska usługi.
Wdrożenie OVIS-a

SLO - Okno prezentujące w procentach naruszenia parametrów SLO (Service Level Objective)
Instalacja obejmuje kilka próbników rozmieszczonych w sieci rozległej: w Warszawie i kilku lokalizacjach w kraju. Zebrane dane trafiają do centralnego serwera w Warszawie. Dział Wsparcia Informatycznego ma do dyspozycji specjalizowaną konsolę, na której obserwuje stan działania usług świadczonych przez Departament Infrastruktury w firmie. Dzięki temu, gdy użytkownik zgłasza awarię, pracownik HelpDesku jest w stanie ocenić, czy jest to lokalny problem tego użytkownika, czy też np. problem jest globalny (nie działa usługa lub jej część).
System działa prawie 2 lata i już przynosi określone korzyści biznesowe - ocenia Roman Wiśniewski, dyrektor Departamentu Infrastruktury Informatycznej w Polkomtelu. - Dzięki pomiarowi parametrów SLA jakość usług oferowanych przez departament wyraźnie się podniosła. Staramy się, aby wszystkie nowe usługi utrzymywane przez nas od razu miały wyznaczone parametry SLA i były włączone do systemu monitorowania.
Próbniki do zadań specjalnych

Response Time - System OVIS automatycznie kontroluje czas odpowiedzi serwisów internetowych i prezentuje go w postaci wykresów
Ponieważ baza zebranych przez próbniki danych w OVIS jest otwarta, informatycy w Polkomtelu sami mogli napisać nakładki umożliwiające wydobycie interesujących ich danych. Dzięki temu powstał między innymi moduł automatycznego wysyłania SMS-ów do administratorów w przypadku wystąpienia awarii, z możliwością eskalacji do kierownictwa w związku ze znacznym przekroczeniem parametrów umowy SLA. Wówczas w sytuacji alarmu, w zależności od priorytetu komunikatu, są podejmowane odpowiednie działania zgodnie z obowiązującymi procedurami. Zmodyfikowano też konstrukcję mechanizmu raportującego stopień wykonania umowy SLA - dodano priorytety dla poszczególnych rodzajów i stopnia zasięgu awarii.
Już wkrótce system będzie rozbudowany o kolejne próbniki. Kontrolowana będzie usługa wysyłania SMS-ów, monitorowany też będzie proces wysyłania i odbierania faksów. Prócz działającego już monitoringu usług plikowych, wydruku, poczty elektronicznej, dostępu do Internetu i wielu różnych usług intranetowych, a także usług sieciowych i baz danych, planujemy także testowanie poprawności pracy systemów kontroli antywirusowej i antyspamowej poprzez regularne wysłanie e-maila z wirusem testowym - dodaje Krzysztof Krawczyk. - W planach jest także kontrola poprawnej pracy aplikacji publikowanych w technologii Citrix-MetaFrame z poziomu zdalnej stacji terminalowej.
Lista dostępnych próbników w HP OVIS 5.0
Podstawowe usługi:
DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol)
DNS (Domain Name Service)
ICMP (Ping-Based Connectivity)
LDAP (Lightweight Directory Access Protocol)
NTP (Network Time Protocol)
TCP (Transmission Control Protocol)
Usługi pocztowe
IMAP4 (Internet Message Access Protocol)
POP3 (pobieranie poczty z serwera POP3)
SMTP (wysyłanie poczty na serwer SMTP)
EXCHANGE (MAPI) - śledzenie przesyłki (mail roundtrip)
Usługi webowe
FTP (protokół transmisji plików)
HTTP (strony internetowe)
HTTPS (zabezpieczone strony internetowe)
HTTP_TRANS (transakcje internetowe)
NNTP (pobieranie nagłówków lub całych artykułów na grupach dyskusyjnych)
STREAM_MEDIA (strumienie danych)
SOAP (Simple Object Access Protocol)
Usługi mobilne
WAP (Wireless Access Protocol)
SMS (Short Message Service)
Aplikacje Mission Critical
SAP (monitorowanie transakcji)
ODBC(połączenie do bazy danych i wykonanie zapytania)
Citrix Probe Builder (aplikacje i transakcje oparte na Citrix)
Inne
X_SLAM (integracja z CiscoWorks)
DIALUP (usługi dial-up)
RADIUS (zdalne uwierzytelnianie)
CUSTOM (własne próbniki napisane przez administratora)