Hotelowa doba w Internecie

Od niedawna istnieje możliwość rezerwacji miejsc noclegowych w polskich hotelach przez Internet

Od niedawna istnieje możliwość rezerwacji miejsc noclegowych w polskich hotelach przez internet

Rezerwacji noclegu w jednym z kilkudziesięciu hoteli w Polsce można dokonać za pośrednictwem poczty elektronicznej. Wiadomość przesyłana jest pod adresem szczecińskiej firmy Euroinfo, która zawiadamia hotel faksem. Po otrzymaniu potwierdzenia Euroinfo przekazywuje wiadomość przez Internet do rezerwującego. "Dzieje się tak - wyjaśnia Bolesław Fabisiak, jeden ze współtwórców koncepcji - ze względu na fakt, że żaden z hoteli oficjalnie nie zadeklarował posiadania adresu e-mail lub własnej strony WWW". W pośredniczeniu między hotelem a klientem wykorzystywane jest narzędzie - Internet Desk, pozwalające na wysłanie rezerwacji wprost z przeglądanej strony WWW pod adresem e-mail "zakotwiczonym" w Internet Desk. Obecnie tym adresem jest e-mail Euroinfo.

Funkcjonujący w sieci katalog polskich hoteli oparty jest na wydanej przez firmę w 1996 r. książkę "Hotele '96". Pierwsze wydanie katalogu ukazało się na rynku w 1994 r. Dwa lata później, w listopadzie, autorzy "Hoteli 96" zdecydowali się wydrukować katalog również w postaci elektronicznej, dostępnej dla wszystkich użytkowników Internetu. Opcja rezerwacji miejsc przez Internet jest jednym z pierwszych rozszerzeń, jakie wprowadzono do próbnej jeszcze wersji elektronicznego katalogu. "W pierwszym miesiącu obecności Euroinfo w Internecie 95% połączeń pochodziło spoza Polski" - twierdzi Bolesław Fabisiak. Stąd właśnie autorom internetowych stron nasunął się wniosek, iż może istnieć potrzeba elektronicznej rezerwacji miejsc hotelowych. "Bezspornie, zwłaszcza dla osób spoza Polski, jest taniej i łatwiej załatwić miejsce w hotelu przez komputer niż faks lub telefon" - zapewnia Bolesław Fabisiak. Jego zdaniem ok. 50% zwiedzających firmowy katalog pochodzi z USA, a zaledwie 12% z Polski.

Euroinfo nie pobiera żadnej opłaty od rezerwujących, lecz od hoteli, których usługi reklamowane są w drukowanym katalogu. Informacje tam zawarte są bezpłatnie przenoszone na WWW Euroinfo strony. "W przyszłości planujemy, aby koszty związane z obsługą rezerwacji ponoszone były przez hotele, w których noclegi są rezerwowane" - twierdzi Bolesław Fabisiak.

Autorzy systemu przewidują także, że elektroniczne listy zostaną zastąpione przez specjalne formularze, które znacznie ułatwią gościom hotelowych rezerwację noclegu. Bolesław Fabisiak dodaje, że niedługo przy użyciu hipertekstu do katalogu zostaną włączone także hotele zagraniczne. "Jednak musi się to odbywać na zasadach wzajemności; my zamieszczamy ich informacje, oni nasze" - mówi Bolesław Fabisiak.