Handel wspomagany

ING Bank Śląski ma najnowocześniejszy dealing room spośród instytucji finansowych w Polsce. Ale bank myśli nie tylko o swoich pracownikach. Poprzez internetową platformę ALEO mogą handlować przedsiębiorcy, nawet jeśli nie są klientami banku.

Computerworld Lider Informatyki 2014

Wydanie Computerworld poświęcone prezentacji wyników konkursu Lider Informatyki 2014 można bezpłatnie pobrać w formacie PDF: Computerworld Lider Informatyki 2014.

Przeprowadzka daje impuls do poważnych zmian. Tak było w przypadku warszawskiej centrali ING Banku Śląskiego, który z Placu Trzech Krzyży przeniósł się na Plac Unii Lubelskiej. Zarząd banku postanowił przy okazji poprawić warunki pracy traderów. Zespół IT stanął przed nie lada wyzwaniem, bo producent najlepszego dotychczas i najpopularniejszego rozwiązania, jako monopolista, mógł dyktować wysokie warunki cenowe. Po dogłębnej analizie rynku okazało się, że wymagania spełnia rozwiązanie Amulet Hotkey. Warunkiem brzegowym było zapewnienie serwisu na odpowiednim poziomie. Tę przeszkodę udało się pokonać dzięki temu, że brytyjska firma nawiązała współpracę z Asseco Poland.

Efekty wdrożenia

Naprawa awarii trwa ok. 10–30 minut,

podczas gdy poprzednio trwało to nawet kilka dni.

Przez pół roku niedostępność stanowiska dealerskiego wynosi 15 minut,

a poprzednio ok. 8 godzin.

Przez 10 miesięcy platforma Aleo pozyskała prawie 35 tys. użytkowników.

W katalogu sprzedaży jest 250 tys. przedmiotów i ok. 300 zapytań ofertowych.

Swobodniej i ciszej

Marek Kucharski, dyrektor ds. rozwoju biznesu

Klienci nie potrzebują banków jako instytucji, tylko ich usług. To my musimy wychodzić do klienta, a nie czekać, aż klient przyjdzie do nas. Drugi trend jest taki, że są organizacje, które odbierają bankom klientów, czyli wchodzą na grunt usług bankowych za pośrednictwem inernetu. Naszą odpowiedzią jest Aleo – miejsce, w którym sprzedający mogą pozyskiwać klientów, nowe okazje do sprzedania, a firmy, które mają mogą wyszukiwać dostawców. Oferujemy im wiele narzędzi, żeby mogli przedstawić sobie oferty, wynegocjować warunki, docelowo zawrzeć wręcz umowę czy dokonać zamówienia. A my wspieramy to udogodnieniami z zakresu usług bankowych.

W poprzedniej siedzibie stanowisko dealera składające się z kilku komputerów i wielu monitorów nie było komfortowe, a zgromadzenie kilkudziesięciu maszyn w jednym pomieszczeniu powodowało szum i emisję ciepła, co łączyło się z koniecznością ustawienia klimatyzacji „pod komputery”. Dodatkową uciążliwością było to, że jeśli element ze stanowiska tradera się zepsuł, to pracownik dealing roomu musiał przerwać pracę na czas naprawy. Ważne było także, aby stanowiska dealerów umożliwiały im niezakłóconą pracę i stały, nieprzerwany dostęp do informacji.

Zobacz również:

W projekcie zgodnie współpracowali pracownicy Wydziału Aplikacji Rynków Finansowych, jednostki Pionu IT Banku, pracownicy Amulet Hotkey wraz ze swoim przedstawicielstwem na terenie Polski, a także Asseco Poland.

Marek Kowalski, Wydział Aplikacji Rynków Finansowych

Środowisko, w którym pracowaliśmy poprzednio, już nie spełniało wymagań. Stanowiska były budowane pod przestarzały sprzęt. W czasie testów zaprosiliśmy użytkowników końcowych o ocenę. Robiliśmy także crash testy, sprawdzaliśmy, jak szybko możemy postawić nowy sprzęt; na bazie tych doświadczeń zarekomendowaliśmy rozwiązanie firmy Amulet Hotkey.

Zbudowano laboratorium testowe, w którym sprawdzano, jak działa sprzęt i oprogramowanie przy dużo większym obciążeniu niż to, któremu podlega. Testowano meble do dealing roomu i różne ich ustawienia, żeby wybrać najbardziej ergonomiczne, wygodne dla pracowników i pasujące do koncepcji architektonicznej. Udało się w kilka tygodni zbudować w nowej siedzibie sieć logiczną oraz elektryczną. Z dealing roomu wyprowadzono do osobnego pomieszczenia stacje komputerów, pozostawiając klawiaturę, monitory i mysz, którą dealer może przenosić się z jednego z nich na drugi. Urządzenia doprowadzające sygnały z komputerów znajdujących się w serwerowni pracują ciszej niż komputery. Optymalne warunki w serwerowni wpływają na niezawodność sprzętu, sprzyjają jego dłuższej eksploatacji i ograniczają wpływ czynników zewnętrznych.

Społeczność firm

Drugi z projektów zrealizowanych przez ING Bank Śląski ma swoje źródło w przekonaniu, że firmy w Polsce w mniejszym stopniu korzystają z zakupów w internecie oraz obserwacji, że przedsiębiorcy chętnie przenoszą swoje prywatne zachowania w sieci na zachowania w środowisku biznesowym. Taką możliwość daje Aleo. Platforma handlowo-aukcyjna B2B pozwala ING rozwinąć usługi komplementarne do bankowych produktów finansowych.

Tomasz Owsiany, Wydział Aplikacji Rynków Finansowych

Nowe rozwiązanie jest znacznie tańsze i spełnia wszystkie potrzeby biznesu.

Potencjał jest widoczny zwłaszcza na rynku usług e-commerce B2B, który w Polsce jest opóźniony względem rynku B2C. Portal Aleo umożliwia rozwijanie sieci kontrahentów, składanie zapytań ofertowych, porównywanie cen, tworzenie aukcji, dokonywanie transakcji.

Platforma jest intuicyjna i skłania użytkowników, żeby zachowywali się tak, jak wtedy, gdy prywatnie korzystają z portali społecznościowych.

Aleo dociera do średnich i dużych firm na terenie całej Polski, a w przyszłości będzie pozwalało również na handel w Europie. Wspiera budowę wzajemnych zależności, relacji tworzących się pomiędzy przedsiębiorstwami i innymi podmiotami rynku. Aktywnymi użytkownikami platformy są firmy każdej wielkości. Klienci dokonują transakcji wartych od kilkuset do kilkuset tysięcy złotych. Przedmiotem handlu może być praktycznie wszystko.