Handel przyszłości według Siemensa

Siemens-Nixdorf zorganizował konferencję poświęconą wpływowi informatyki na handel detaliczny.

Siemens-Nixdorf zorganizował konferencję poświęconą wpływowi informatyki na handel detaliczny.

W Wenecji odbyła się międzynarodowa konferencja zorganizowana przez Siemens-Nixdorf (SNI) poświęcona zmianom w handlu detalicznym, spowodowanym coraz powszechniejszym wprowadzaniem informatyki do przedsiębiorstw zajmujących się produkcją i handlem. Z wypowiedzi prelegentów wynikało, że wszelkie zmiany w sposobach "dotarcia" do klienta nie mogą zachodzić bez udziału informatyki, zarówno na płaszczyźnie sprzętowej, jak i programowej.

Wizja przyszłości

Główną rolę w przepływie towarów - od producenta do konsumenta - ma pełnić szeroko rozumiana informatyka. Już wkrótce ma szansę urzeczywistnić się wizja nazwana Home Shopping, czyli zakupy dokonywane za pomocą komputera, bez konieczności wychodzenia z domu. Coraz więcej firm próbuje prowadzić sprzedaż za pośrednictwem Internetu. Jednak dla zdobycia masowych klientów konieczne jest komunikowanie się nie przez skomplikowany komputer, ale np. za pośrednictwem powszechnie używanego telewizora. Urządzenie i interfejs użytkownika musi być tak proste, by umożliwiało bezstresową obsługę nawet "technicznym analfabetom". Dopiero taki system

zapewni sprawną obsługę i duże zainteresowanie klientów, gwarantujące zwrot poniesionych nakładów. Według Johna Hollis'a z Andersen Consulting Europe, ok. 42% ludzi skłonnych byłoby korzystać z tego typu usług. Podobnego zdania jest James Clark, prezes Netscape Communictaions, który twierdzi, że zapotrzebowanie na tego typu usługi będzie znajdować odzwierciedlenie w pracach nad nowymi wersjami produktów "internetowego giganta".

Złe czasy dla sklepikarzy

Obecnie trwają prace nad metodą kodowania przesyłanych informacji w Internecie dla umożliwienia nie tylko dokonywania zamówień, ale i elektronicznego uiszczania należności. Stworzenie takiego systemu może przynieść rewolucyjne zmiany w filozofii i geografii sprzedaży.

Zmaleje liczba sklepów i hurtowni, natomiast rozwiną się firmy dostarczające zamówiony towar do sklepów. W USA ponad 10 tys. ludzi z okolic Chicago i San Francisco korzysta z usług pewnej firmy dostarczającej zamówione artykuły spożywcze do domów. Szacunki wskazują, że gdyby większość klientów korzystała z takiej formy zakupów, można by zmniejszyć liczbę ok. 600 sklepów spożywczych do ok. 30 tzw. centrów sprzedaży (CRC - Customer Retail Center).

Zmieni się także sposób reklamy i marketingu, dzięki istnieniu baz danych klientów z pewnymi informacjami dotyczącymi np. najczęściej dokonywanych zakupów, ich wielkości itp.

Oferta firmy Siemens-Nixdorf

W dziedzinie tradycyjnej sprzedaży detalicznej SNI oferuje Wireless Networking - system umożliwiający śledzenie drogi wózków w sklepie, działający na podstawie czujników podczerwieni. Dzięki temu można usprawnić i zwiększyć sprzedaż. SNI oferuje także inteligentne karty tzw. smart card, czyli karty procesorowe zapewniające większe

bezpieczeństwo danych niż karty magnetyczne i kasy fiskalne (POS). Wśród tych ostatnich powodzeniem cieszą się nowe modele z serii Beetle, które można w pewnym zakresie zestawiać z gotowych modułów, w celu przystosowania do własnych potrzeb; kasy elecTRA z kolorowym ekranem, na którym można wyświetlać zdjęcia. Wkrótce ma być dostępny trójwymiarowy skaner do identyfikacji towaru pozbawionego kodu kreskowego.

Ponadto SNI oferuje oprogramowanie dla sieci kas fiskalnych, kompletne systemy sprzedaży, takie jak R/3 LIVE Retail lub Open SCS (Store Connection System) do transferu danych.

Polskie realia

W Polsce jeszcze niewiele firm stosuje nowoczesne rozwiązania w handlu detalicznym. Nieśmiałe próby spotykają "opór materii" w postaci przyzwyczajeń ludzi, niespójnych przepisów, braku nowoczesnej infrastruktury, zarówno w sklepach, jak i bankach. Na razie konsekwentnie wprowadza się komputerowe kasy fiskalne (POS - Point of Sale), które - połączone w sieć z jednej strony ułatwiają obsługę klientów, z drugiej i dostarczają wielu cennych informacji, służących sprawniejszemu zarządzaniu sklepami, magazynami wraz z automatycznym wystawianiem zamówień, faktur itp.

Nadal niewiele firm handlowych korzysta z ułatwień, jakie niesie ze sobą oznaczanie towarów kodami paskowymi. Sprzedaż na zamówienie praktycznie nie istnieje, a jeśli już, to z wykorzystaniem wyłącznie telefonu. Tylko kilka firm komputerowych umożliwia dokonanie zakupów za pośrednictwem Internetu.